تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کمک ۵میلیون دلاری ایران به تاجیکستان

ایران ‪۴/۵‬ میلیون لیتر مواد سوختی به ارزش پنج میلیون دلار به مردم کشور تاجیکستان اهدا کرد.

به‌گزارش ایرنا قرار است این مواد تا اوایل هفته آینده از طریق مرز زمینی به تاجیکستان برسد. از این مقدار سوخت، ‪۵۰‬ درصد نفت کوره، ‪ ۲۵‬درصد نفت سفید و۲۵‬درصد گازوییل است که برای نیروگاه‌های برقی تاجیکستان به‌کار گرفته می‌شود.

سرمای شدید در چند ماه اخیر ضمن تاثیرات منفی بر زندگی دو میلیون تاجیکی، باعث کمبود برق در تاجیکستان نیز شد. بارش برف در ماه ژانویه 2007 در تاجیکستان 245 درصد بالاتر از میزان معمولی بود و میزان سرما تا 25 درجه زیر صفر پایین رفت.

دولت تاجیکستان برای تامین سوخت مصرفی مجبور شد سوخت ذخیره نیروگاه‌ها را در اختیار مصارف عمومی بگذارد که باعث کمبود سوخت در دوشنبه ـ پایتخت تاجیکستان ـ و سایر شهرها شد.

علی شعردوست سفیر ایران در تاجیکستان از هموطنان ایرانی خواست کمک‌های خود به مردم نیازمند، هم زبان، هم نژاد و هم آیین تاجیکستان را در اختیار نهادهایی نظیر کمیته امداد امام خمینی و هلال احمر قرار دهند تا به این کشور منتقل شود.

وی افزود: «ایران طی ماه گذشته تاکنون کمک‌های غیرنقدی شامل موادغذایی، پوشاک، پتو و لوازم مورد نیاز را برای مردم سرما‌زده تاجیکستان ارسال کرده است. به گفته آقای شعردوست: «ایران نخستین کشوری بود که در پی اعلام وضعیت فوق‌العاده و سرمای کم‌سابقه در تاجیکستان، به یاری این کشور شتافته است.»

چندی پیش امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان برای دریافت کمک‌های مادی به تهران آمد و با مقامات ایرانی دیدار کرد. دراین دیدارها دولت ایران وعده داد برای تامین برق به تاجیکستان کمک کند.

همچنین دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد از جامعه جهانی تقاضای25 میلیون دلار کمک بشردوستانه برای تاجیکستان کرده است.

یک مقام صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز گفته است: «به‌خاطر نبود امکانات در سرمای کم سابقه در تاجیکستان، زندگی یک‌میلیون کودک زیر پنج سال در معرض خطر است.»

بیش از۵۰‬ درصد جمعیت هفت میلیونی تاجیکستان را افراد خردسال و کودکان تشکیل می‌دهند.

خبر مرتبط:
سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران برای رفع بحران انرژی

نظرهای خوانندگان

پس از سالها شاهد کاری مفید از سوی دولت ایران بودیم . کمک به برادران تاجیکی که از خون ما هستند کار بسیار بزرگی هست و باعث افتخار می باشد .

-- amirreza ، Feb 25, 2008 در ساعت 02:55 PM

مردم خونگرم و مهربان تاجيكستان را از خود بدانيم .آنها در سخت ترين شرايط زندگي مي كنند

-- بدون نام ، Feb 25, 2008 در ساعت 02:55 PM

126 میلیارد درآمد نفتی در این دو سال ونیمه،
16 میلیارد دلار هزینه‌ی مستقیم "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" (فقط 3/8 میلیارد پرداخت در معامله با پدر بمب هسته ای ی کشور دوست و برادر پاکستان)، 500 میلیون دلار فقط یک مورد پرداخت به نیکاراگوا، 250 میلیون دلار اسکناس (در چند کیف) در یک مورد پرداخت به حماس (و نه دولت خودگردان)، 1860 میلیون دلار (درست خواندید: 1860)هزینه‌ی عملیاتی ی کمیته امداد در لبنان به سال 1380،چند هزار میلیون دلار پرداخت نقدی و جنسی ی بازپرداخت ناپذیر به سوریه، بیش از 300 میلیارد تومان هزینه ی معلق بدون رسید در شهرداری زمان آقای احمدی نژاد و هزاران هزینه ی رسمن اعلام شده ی دیگر و اینک:
کوه موش می‌زاید:
5 میلیون دلار به کشوری که رییس جمهورش متاسفانه مجبور شد رسما به دریوزگی برای هم میهنانش به کشور پر پول ایران بیاید و فقط 25 میلیون دلار از جامعه ی جهانی بخواهد تا آمار کودکان تلف شده در زایشگاه هایش از فرط سرما، بیشتر از 200 نوزاد نشود، کشوری که مردمانش برادران طبیعی ی کوچکتر ایرانیان اندو به این ملت چشم دوخته اند. تاجیکان و ایرانیان ، چشم و چراغ طبیعی - تاریخی یکدیگرند.
واقعا دست مریزاد، بر این مردم و بر این دولت (و نظام مقدس) که عصاره ی فضایل ملت است.
اما براستی باید به تلخی گریست.

-- بدون نام ، Feb 28, 2008 در ساعت 02:55 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)