تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

واگذاری ۴۸ شرکت نفتی ایران به بخش خصوصی

یک مقام اجرایی شرکت‌ملی نفت ایران اعلام کرد، این کشور در نظر دارد ۴۸ شرکت وابسته به بخش نفت و انرژی به ارزش ۹۰ میلیارد را دلار به بخش خصوصی واگذار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حجت‌الله غنیمی‌فرد، مدیرکل امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت و گویی با نشریه "مید" (MEED ) با اعلام این مطلب گفت: "بر اساس این طرح ۴۸ شرکت نفت و گاز ایران برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی، زیرچتر یک گروه قرار می‌گیرند."

فهرست نام این شرکت‌ها تا سال ۲۰۱۴ اعلام خواهد شد.

"غنیمی‌فرد" بدون اشاره به نام شرکتی خاص تاکید کرد: "ما به این نتیجه رسیدیم که شاید بازار بورس ایران به حمایت مالی بیرون از بازار بورس به ویژه در بخش نفت نیاز داشته باشد، زیرا حجم پول در این بخش فراوان است."

ایران چهارمین صادر کننده بزرگ نفت‌خام جهان در سال ۲۰۰۶ تلاش کرد با واگذری ۸۰ درصد از سهام چندین شرکت، طرح خصوصی‌سازی را در کشور راه‌اندازی کند، ولی تهران در عین حال تاکید کرده است، بخش بالادستی نفت و بانک‌های کلیدی همچنان در کنترل دولت باقی خواهد ماند.

در فهرست نام این شرکت‌ها در سال ۲۰۰۶ نام برخی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران مانند "پتروپارس" به چشم می‌خورد. شرکت پتروپارس در سال ۱۹۹۸ به منظور کمک به توسعه بخشی از میدان عظیم گازی پارس جنوبی ایران تاسیس شد و تاکنون چندین قرارداد مختلف در بخش انرژی با ونزوئلا منعقد کرده است.

به گفته این مقام وزارت نفت، جزئیات بیشتر این واگذاری تا پایان ماه مارس اعلام خواهد شد.

نظرهای خوانندگان

این کشور یا این شرکت؟

-- منیری ، Feb 10, 2008 در ساعت 02:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)