تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تایید صلاحیت ۴۵۰۰ نامزد انتخاباتی در ایران

"عباس‌علی کدخدایی" سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی ایران اعلام کرد که این شورا که مسئول نظارت بر انتخابات است صلاحیت ۴۵۰۰ داوطلب را برای انتخابات مجلس تایید و صلاحیت ۲۲۰۰ تن دیگر را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، "کدخدایی" گفت که از ۷۵۹۷ نفری که ثبت نام کرده‌اند، صلاحیت بیش از ۴۵۰۰ نامزد به تایید شورای نگهبان رسیده است.

وی افزود: "شورای نگهبان نتوانسته است صلاحیت ۲۲۰۰ داوطلب دیگر را تایید کند." کدخدایی تصریح کرد: "۳۱۰ تن از ثبت‌نام کنندگان از نامزدی خود انصراف داده و ۵۶۹ تن دیگر که صلاحیتشان در نهادهای پایین‌تر تایید نشده است به شورای نگهبان شکایت نکرده‌اند."

نامزدهایی که همچنان صلاحیتشان تایید نشده است می‌توانند در مدت سه روز شکایت جدیدی به شورای‌نگهبان تسلیم کنند، اما احتمال کمی وجود دارد که تغییرات زیادی در فهرست نهایی صورت گیرد.

این ۴۵۰ نامزد برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی مجلس باهم رقابت خواهند کرد. پیش از این احزاب اصلاح‌طلب و میانه‌رو ردصلاحیت گسترده نامزدهای خود را محکوم کرده بودند.

فهرست کامل نام تایید صلاحیت شده‌ها

در روزهای اخیر شورای نگهبان صلاحیت بیش از هزارتن از داوطلبان را تایید کرده است که برخی از آن‌ها اصلاح‌طلب بوده‌اند. پیش از آن‌که "کدخدایی" آمار جدید تایید صلاحیت‌شدگان را اعلام کند، مقام‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو گفته بودند که ردصلاحیت‌های نامزدها فقط امکان رقابت در ۹۰ تا ۱۰۰ کرسی را برای آنان فراهم کرده است.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع‌تشخیص مصلحت از شورای نگهبان خواسته بود تا صلاحیت نامزدهای میانه‌رو رد‌صلاحیت شده را تایید کند. این درحالی است که محمد‌خاتمی رئیس‌جمهور سابق ایران نیز رد‌صلاحیت‌ها را "فاجعه" خوانده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)