تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جریمه 33میلیون دلاری ایران از سوی آمریکا

يك قاضي فدرال آمريكا اعلام كرد، ايران بايد بيش از 33 ميليون دلار به خانواده يك ديپلمات اسرائيلي متولد آمريكا كه در یک حمله تروريستي سال 1992 كشته شد، پرداخت كند.

به گزارش آسوشيتدپرس، قاضی "الن سگال هاول" ايران را مسئول انفجار سفارت اسراييل در آرژانتين دانست. انفجاری که در آن 29 نفر از جمله "ديويد بن رافائل" كه متولد آمريكا و به اسرائيل مهاجرت كرده بود، كشته شدند.

با وجود اینکه مسئولیت این اقدام از سوی حزب‌الله لبنان پذیرفته شده بود ولی ایالات متحده، این مسئولیت را به دلیل حمایت مالی ایران از حزب‌الله متوجه ایران می‌داند.

طبق راي اين قاضي، اين مبلغ بايد به همسر، پدر و فرزندان "رافائل" پرداخت شود. اين حكم به اين خانواده اجازه مي‌دهد تا دارايي‌هاي ايران را از منابع مختلف در سراسر دنيا جمع‌آوري كنند، اما مسلما يافتن و مصادره اين وجه كار دشواري خواهد بود.

گزارش آسوشیتدپرس حاکی‌است طبق قانون آمريكا، نمي‌توان عليه كشورهاي خارجي اقامه دعوا و شكايت كرد، اما كشورهاي حامي تروريسم از اين قانون مستثني هستند. ايران در سال 1984 در رديف كشورهاي حامي تروريسم قرار گرفت.

پیش از این نیز يك قاضي فدرال با صدور حكم مشابهي در ماه سپتامبر، به پرداخت 65/2 ميليارد دلار از سوي ايران به خانواده‌هاي 241 نفر از اعضاي نيروهاي‌مسلح آمريكا كه در جريان بمب‌گذاري در پادگان تفنگداران آمريكايي در بيروت كشته شدند، راي داد.

ايران پيش از اين با چند حكم سنگين مشابه مواجه شده است، اما با امتناع از تأييد اين دعاوي حقوقي، وكلايي را براي دفاع از خود اعزام نكرده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)