تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چاپ اسکناس 100هزار ریالی در ایران

درحالي‌كه نرخ تورم در جمهوري اسلامي دو رقمي شده است،" طهماسب مظاهري "رئيس بانك مركزي ايران روز دوشنبه از انتشار اسكناس 100 هزار ريالي در سال آینده خبر داد.

انتشار اسكناس 100 هزار ريالي در حالي صورت مي‌گيرد كه ايران در فروردين ماه سال‌جاری، انتشار اسكناس 50 هزار ريالي را آغاز كرد. روي اين اسكناس تصويري در دفاع از برنامه هسته‌اي ايران چاپ شده است.

خبرگزاري مهر به نقل از "طهماسب مظاهري" در اعلام دلایل انتشار اسکناس‌های 100هزار ریالی نوشت:" با شرایط موجود کشور به لحاظ وضعیت چک پول‌ها و نقش آفرینی آن‌ها به جای اسکناس، یکی از راه‌حل‌های مناسب برای تامین ابزار مورد نیاز مردم در خرج‌های روزانه و نیز برای کنترل نقدینگی و تورم موجود، تغییر نقش فعلی چک‌پول‌ها به مرور و بدون وارد کردن هیچ نوع شوکی به جامعه است."

هنوز مشخص نيست طرح اين اسكناس جديد چه خواهد بود، اما همه اسكناس‌هايي كه در ايران ارزش بالايي دارند و در جريان هستند تصوير آيت الله روح‌الله خميني بنيانگذار انقلاب اسلامي بر روي آن‌ها نقش بسته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت:" انتشار اسکناس ده هزارتومانی حداقل ضرورتی است که تنظیم شده و در حال انجام است، به نحوی که مراحل طراحی، نهایی شدن طرح و چاپ این اسکناس به سه ماه زمان نیاز دارد که امید می‌رود تا تیرماه یا مردادماه سال آتی این اسکناس‌ها چاپ شود."

بسياري از اقتصاددانان سياست‌هاي اقتصادي انبساطي محمود احمدي‌نژاد را عامل تورم دانسته‌اند. احمدي نژاد به دامن زدن به تورم از طريق تزريق مبالغ سنگين نقدينگي به اقتصاد كشور به منظور تامين مالی پروژه‌هاي زيرساختي داخلي كه در سفرهاي استاني خود وعده داده متهم شده است.

مظاهري نيز دور روز قبل درباره افزایش قيمت‌ها در ايران هشدار داد و اعلام كرد، اين ارقام نگران كننده است و بايد يكي از نگراني‌هاي اصلي دولت باشد. با وجود اين رئيس‌جمهور ايران تاكيد كرده است، دولت اين كشور همه تلاش خود را براي تحت كنترل گرفتن قيمت‌ها صورت خواهد داد.

نظرهای خوانندگان

شاه آدم بد و ناکاردانی بود. آقای خامنه ای رهبر بزرگ و معظمی ست. در زمان شاه بد دلار را بین چها تومان و در بدترین شرایط هفت تومان نگه داشت. و ما حالا جشن هسته ای می گیریم با اسکناس صد هزار ریالی و به زودی صدهزار تومانی و به قول اخوان نومید نباد بود. تو شروع از هفت کن، بعدش چهل ، بعد هم تا هفصد نومید شیطان است. و با به قول خودشان بيست و هفت مليون فقير. و با اين ثروت عظيم. چند روز پيش پير مردی عصا زنان جلو بانک ملی از من پرسيد : خدا پدرتو بيامرزه ، ترا بخدا بگو کجا پول نفت می دن؟ بهش گفتم مرگ بر شاه! خنديد. بهش گفتم بابا چند سالته؟ گفت پنجاه و نه! بيچاره به هشتاد سلگان می مانست!! اگر به من اجازه دهند که شعاری برای انقلاب آينده بدهم خواهم گفت «مرگ بر نفت»!

-- بدون نام ، Feb 27, 2008 در ساعت 03:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)