تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سیصد رد صلاحیت شده دیگر تایید صلاحیت شدند

شورای نگهبان قانون اساسی در ایران، صلاحیت ۳۰۰ نفر دیگر از نامزدهای انتخابات ماه آینده مجلس که پیش از این صلاحیتشان تایید نشده بود را تایید كرد.

شورای نگهبان كه تصمیم نهایی در خصوص تعیین صلاحیت نامزدها برای شركت در هر انتخاباتی را می‌گیرد، پیش از این صلاحیت ۲۸۰ نامزد رد صلاحیت شده را تایید كرده‌بود.

خبرگزاری‌های ایران به نقل از "عباس‌علی كدخدایی" سخنگوی شورای نگهبان اعلام كردند که این شورا صلاحیت ۳۰۰ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس را تایید كرده است.

با تایید صلاحیت این ۳۰۰ نفر شمار افراد تایید صلاحیت شده كه بیشتر آن‌ها میانه‌رو و اصلاح‌طلب هستند به ۵۸۰ نفر می‌رسد. این افراد در مرحله اول روند بررسی صلاحیت‌ها در كمیته اجرایی وزارت كشور یا هیئت نظارت شورای نگهبان رد‌صلاحیت شده‌بودند.

"كدخدایی" همچنین گفت که انتظار دارد ظرف روزهای آینده مرحله دیگری از تایید صلاحیت‌ها اعلام شود. وی افزود: "شورای نگهبان بدون در نظر گرفتن وابستگی‌ها و ارتباطات سیاسی صلاحیت‌ها را بررسی می‌كند." وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که مجلس آینده قانون یک‌دستی را برای انتخابات تصویب کند.

شخصیت‌های برجسته محافظه‌كار و اصلاح‌طلب به شدت از رد‌صلاحیت‌ها انتقاد كرده‌اند و محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران این رد‌صلاحیت‌ها را "فاجعه" خوانده‌است. اكبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم روز گذشته از شورای نگهبان خواست نامزدهای میانه‌رو را تایید صلاحیت كند تا این افراد بتوانند در انتخابات آتی مجلس شركت كنند.

اصلاح‌طلبان امیدوار بودند بتوانند به سلطه كنونی محافظه‌كاران بر مجلس را در انتخابات اسفندماه پایان دهند، اما پس از ردصلاحیت‌های اولیه اعلام کردند که تنها می‌توانند برای ده درصد از ۲۹۰ كرسی مجلس رقابت كنند. سران اصلاح‌طلب گفته‌اند حتی اگر شورای نگهبان نامزدهای بیشتری را تایید صلاحیت كند شانس آن‌ها از بین رفته است، زیرا وقت ارزشمندی را برای آمادگی در رقابت‌های انتخاباتی از دست داده‌اند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)