تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

12 هزار زنداني پرداخت نكردن مهريه و نفقه

يك مقام قوه قضاييه پرداخت نكردن نفقه را علت 67 درصد طلاق زوج‌هاي ايراني عنوان كرد.

حسن حمیدیان مدیر کل هماهنگی امور استانها و سازمانهای قوه قضائیه در گفتگو با مهر گفت:« بررسی ها نشان می دهد علت درصد بالایی از طلاق ها به دلیل ترک نفقه است و این در حالی است که ریشه این امر را باید در بیکاری جستجو کرد»

نفقه مقدار پولي است كه بنابر شريعت اسلام، سرپرست خانواده براي تامين مخارج متعارف زن بايد بپردازد. بر اساس ماده 1111 قانون مدني در صورت امتناع مرد، زن مي‌تواند به دادگاه مراجعه و طلب نفقه كند.

در ايران به دليل آنكه حق طلاق به مرد داده شده، زنان براي تحت فشار قرار دادن مردان و گرفتن حكم طلاق به نفقه و مهريه متوسل مي‌شوند.

به گزارش ايسنا هم اكنون 12 هزار نفر به علت پرداخت نكردن ديه و مهريه در زندان هستند. سيداسدالله جولايي مديرعامل ستاد ديه كشور گفته است:« 12هزار نفر آنها به دليل ناتواني در پرداخت ديه، مهريه، نفقه و چك‌هاي غيركلاهبرداري در زندان‌ها به سر مي‌برند.»

به گفته حسن حمیدیان «بحران بیکاری روز به روز در حال افزایش است و به دنبال آن سایر معضلات نیز همچون طلاق شدت می گیرد.»

وي با انتقاد از مسئولين افزود:«آمارهای رسمی به گونه ای معضلات جامعه را به وضوح نشان می‌دهد، اما مطرح شدن مکرر این مسائل نیز متاسفانه تا کنون نتوانسته حساسیتی در مسئولان امر برای حل این معضلات ایجاد کند»

در همين حال معاون مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان از پيشي گرفتن رشد طلاق روستايي از شهري خبر داده است. دکتر محمد اسحاقی در گفتگو با مهرگفته است:«نرخ رشد طلاق روستایی در 6 ماهه اول امسال 45/6 درصد بوده است، در حالی که بررسی ها نشان می دهد نرخ رشد طلاق شهری 93/4 درصد بوده است.»

وي عمده ترین علت رشد طلاق در مناطق روستایی را مهاجرت و تمایل پسران برای ازدواج با دختران شهری عنوان کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)