تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

لایحه تشدید قانون مبارزه با تروریسم در بریتانیا

دولت بریتانیا امروز لایحه جدیدی برای تشدید مبارزه با تروریسم ارائه کرد که براساس آن می‌تواند مظنونان را تا 42 روز در بازداشت نگه دارد.


حملات و تهدیدات تروریستی در سالهای اخیر جامعه بریتانیا را با چالش‌های بسیاری روبرو ساخته است

به گزارش سی ان ان، در طرح جکی اسمیت، وزیر کشور بریتانیا محدوده زمانی بازداشت مظنونان از 28 روز به 42 روز افزایش یافته، به پلیس اجازه نمونه‌برداری دی ان ا (DNA) از مظنونان داده شده و محکومیت‌های سنگین‌تری برای جرائم مرتبط با تروریسم در نظر گرفته شده است.

لایحه افزایش مدت بازداشت مظنونان سبب ابراز مخالفت گروه های طرفدار حقوق بشر و همچنین نمایندگان وابسته به حزب نخست‌وزیر یعنی حزب کارگر شده است که مباحث بسیاری را در مجلس دامن خواهد زد.

در همین حال اسمیت می‌گوید مدت بازداشت مظنونان به این دلیل باید افزایش یابد که تهدیدات تروریستی به حدی خطرناک هستند که پلیس پیش از جمع‌آوری همه مدارک لازم برای دادگاه، وارد عمل می‌شود.

وی گفت: "تهدیدات تروریستی در‌حال افزایش هستند و بیش از پیش پیچیده می‌شوند. نیروهای امنیتی باید بلافاصله با این تهدیدات که می‌توانند تلفات بسیاری به‌بار آورند مقابله کنند".

در مقابل دادستان کل بریتانیا معتقد است که دولت مستندات و دلایل کافی برای لایحه خود ارائه نکرده است. 34 رای مخالف از حزب کارگر می‌تواند سبب رد این لایحه شود و نتایج نظرسنجی روزنامه ایندیپندنت نشانگر آن بود که این لایحه حداقل با 38 رای مخالف روبرو خواهد شد.

تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا نیز در سال 2005 لایحه‌ای برای افزایش مدت بازداشت مظنونان به 90 روز ارائه داده بود که با مخالفت مجلس روبرو شد.

در لایحه جدید دولت بودجه بیشتری برای عملیات ضد تروریستی در‌نظر گرفته و 88 میلیون دلار نیز بودجه مجزا برای پروژه‌هایی به منظور مقابله با بنیادگرایی اسلامی درنظرگرفته شده است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از تهدید القاعده در بریتانیا برای انجام عملیات انتحاری برعلیه گوردن براون، نخست وزیر و تونی بلر خبر داده است.

در پیامی که بر روی یک سایت اینترنتی که گفته می‌شود وابسته به القاعده است، منتشر شده است این گروه تهدید کرده است که "اگر دولت بریتانیا تا پایان مارس از خواست ما مبنی بر خروج نیروهایش از عراق و افغانستان تبعیت نکند، نیروهای شهادت‌طلب القاعده در بریتانیا همه رهبران سیاسی به‌خصوص تونی بلر و گوردن براون را هدف قرار می‌دهند".

در این پیام همچنین آمده است که سفارتخانه‌ها و کلیه مراکز و منافع وابسته به کشورهای متخاصم هدف قرار خواهند گرفت.

در جریان عملیات مختلفی که در سه سال گذشته از جانب تروریستهای وابسته به القاعده در بریتانیا صورت گرفته دهها تن کشته و بسیاری مجروح شده اند.

شمار مظنونان به ارتباط با شبکه های تروریستی در بریتانیا هم اکنون به 2000 نفر بالغ شده است و ام ای فایو، گروه مبارزه با تروریسم در پلیس بریتانیا می‌گوید تهدیدات تروریستی در بریتانیا در حال حاضر در سطح "شدید" قرار دارد که به معنای احتمال حملات تروریستی در آینده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)