تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دولت اولمرت در آستانه بحران قرار گرفت

پايگاه وزارت‌خارجه اسراییل اعلام كرد:"ساعت شش بعد ازظهر امروز به وقت اورشليم قرار است گزارش كميسيون حقيقت‌ياب "وينوگراد" درباره جنگ دوم لبنان كه تابستان سال گذشته (2007) به مدت 33 روز ادامه داشت انتشار يابد."

"اين كميسيون سال گذشته به دستور نخست‌وزير و پس از فشار سياسي و اجتماعي مردم و گروه‌هاي سياسي برپا شد و ماموريت آن بررسي همه‌جانبه كمي‌ها و كاستي‌ها در شيوه اداره كردن جنگ بود تا بتوان به رفع آنها پرداخت."

در آستانه انتشارگزارش این کمیته روزنامه"یدیعوت آهارونوت"، دیروز به نقل از مقامات ارشد ارتش اسرائیل نوشت:"در صورتی‌که این گزارش افسران ارتش را مقصر اعلام کند، آن‌ها به دادگاه عالی شکایت خواهند کرد."

به گزارش رویترز، نتایج اولیه كميته‌ وينوگراد در آوريل گذشته انتقادات زيادي را متوجه ايهود المرت، دولت و فرماندهان ارتش اسراييل كرد و همين امر موجب افزايش درخواست‌ها براي كناره‌گيري نخست وزير از سمتش شد. كميته‌ تحقيقاتي وينوگراد قادر نيست استعفاي المرت و ساير مقامات اسراييل را توصيه كند، اما نخست وزير اين رژيم به احتمال قريب به يقين با انتقادات و واكنش‌هاي سختي از سوي اعضاي اين كميته‌ مواجه خواهد شد.

برپايه گزارش امروز پايگاه اینترنتی وزارت خارجه اسراییل، اعضاي كميسيون عصر امروز با اولمرت ديدار مي‌كنند و گزارش چندصد ‌صفحه‌اي خود را در دو جلد قطور به او ارائه مي‌دهند و يك ساعت بعد در يك نشست مطبوعاتي، رئيس كميسيون( قاضي وينوگراد) فشرده گزارش را كه در ده صفحه قرائت خواهد كرد.

اين پايگاه خبری آورده است:"متن گزارشي كه امروز انتشار مي يابد، سرنوشت دولت ايهود اولمرت را تا حدود زيادي رقم خواهد زد. "اولمرت، رهبر حزب "كاديما" پيشتر گفته بود كه نتايج گزارش هرچه باشد، او خيال كناره‌گيري ندارد و حتي حاضر نيست براي برگزاري انتخابات زودرس، با احزاب ديگر وارد گفت و گو شود."

اين پايگاه نوشته است:"اگر گزارش وينوگراد مستقيما مقامات سياسي (و در راس آن‌ها نخست‌وزير و وزير‌دفاع) را به كاستي و اهمال متهم كند، نخست‌وزير با طوفاني از اعتراض روبرو خواهد شد كه ممكن است چاره ديگري جز كناره‌گيري برايش نماند و يا دست‌كم آن‌كه حاضر به برگزاري انتخابات زودرس شود."

روزنامه‌ هاآرتص دیروز درگزارشی پيرامون نتايج گزارش وينوگراد نوشت:"برخي اطلاعات حاكي از آن است كه اين كميته‌ نسبت به غفلت ورزيدن در امر آموزش و تعليم نيروهاي ارتش چه نيروهاي عادي و چه نيروهاي ذخيره و هم چنين در خصوص كمبود امكانات و تجهيزات، مواضعي انتقاد‌جويانه اتخاذ خواهد كرد. در اين مورد به نظر مي‌رسد انگشت اتهام به سوي شائول موفاز، وزيرحمل و نقل اسراييل كه 8 سال پيش از وقوع اين جنگ، رييس ستاد مشترك و بعد از آن وزير دفاع بود، نشانه رود. علاوه بر اين موشه يعالون كه جانشين موفاز بود نيز در مظان اتهام قرار دارد. ناكامي فرماندهي جبهه‌ي داخلي اسراييل در كمك به ساكنان مناطق شمالي در مواجهه با حملات راكتي از جمله موضوعاتي است كه بدان اشاره خواهد شد."

با این‌حال برخي از شخصيت‌هاي ميانی‌ حزب "كاديما" معتقدند اگر در گزارش وينوگراد انتقاد شديدي از نخست‌وزير شده باشد، او بايد حتي بدون برگزاري انتخابات زودرس، جاي خود را به شخصيت ديگري در داخل حزب بدهد، بي آن‌كه دولت ائتلافي كنوني از هم بپاشد.

پایگاه وزارت‌خارجه اسراییل می‌نویسد:"موضعي كه حزب كارگر به رهبري ايهود باراك در پيش بگيرد، در آينده دولت اولمرت تاثير سرنوشت‌ساز خواهد داشت."

در ژوييه 2006 زماني كه نيروهاي حزب‌الله لبنان دو سرباز اسراييلي را دستگير و 8 تن ديگر را در جريان حمله‌اي مرزي كشتند، آتش جنگ ميان طرفين منطقه را فرا گرفت. حدود هزار و 200 لبناني كه اغلب غير نظامي بودند و نيز 157 اسراييلي طي 34 روز جنگ و درگيري كشته شدند.

نظرهای خوانندگان

درود بر مردان و زنان و کودکان مظلوم جنوب لبنان و مقاومت و سید حسن نصرالله که این چنین با مقاومت در برابر زورگویان ایستادن تا نشان بدهند ایدولوژی و فرهنگ شهادت بر همه چیز پیروز است.

-- مهدی ، Jan 30, 2008 در ساعت 07:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)