تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"ساعت شني" متوقف شد

مجموعه تلويزيوني ساعت شني كه پخش آن با اعتراضات گسترده همراه بود، به بهانه برنامه‌هاي ويژه دهه فجر زودتر از موعد مقرر به پايان رسيد.

اين مجموعه تلويزيوني قرار بود در بيست و شش قسمت در روزهاي زوج از تلويزيون ايران پخش شود، اما به دليل اعتراضات گسترده با حذف برخي صحنه‌ها شب گذشته(دوشنبه) پايان يافت.

عشرت شايق نماينده تبريز سريال ساعت شني را "ابزار تهاجم فرهنگي" خوانده بود و به خبرگزاري فارس گفت:« اين سريال سياه نمايي بسيار زيادي عليه خانواده دارد و جاي تأسف است كه فيلمي كه در آن زن‌هاي جامعه اسلامي مسئله دار و مردان را مشكل دار معرفي مي‌كند از طريق سيما پخش مي‌شود.»

جواد آرين‌منش نماينده مشهد نيز برخي صحنه‌هاي اين سريال را غير اخلاقي خوانده و گفته بود:« عادي سازي ناهنجارهاي‌ و عدم ترسيم قبح آنها، القاء نوعي ناامني در جامعه، ايجاد بدبيني نسبت به مردان و برخي پيامها و تاثيرات نامناسبت براي خانواده‌ه از جمله ايردات اين سريال است»

موضوع اصلي سريال ساعت شني درباره "رحم اجاره اي" بود كه براي اولين بار در تلويزيون به آن پرداخته مي شد. در كنار اين موضوع به مسئله فقر، موادمخدر، فرار دختران، روابط خارج از ازدواج و طلاق پرداخته شده بود.

پرداختن به اين مسائل در تلويزيون دولتي ايران باعث شد تا خيلي زود اين سريال مورد توجه قرار گيرد و
عزت الله ضرغامي براي پاسخ به سوال نمايندگان در مورد اين سريال به مجلس احضار شود.

رئيس راديو و تلويزيون ايران در مجلس از پخش اين سريال دفاع كرده بود و گفته بود:«سريال ساعت شني كه بعضي از آسيب‌هاي اجتماعي و مشكلات زنان را از سوي بعضي افراد به دور از ارزش‌هاي اسلامي و اخلاقي جامعه نشان مي‌دهد در مقام دفاع از حقوق زنان است و بعضي مدعيان دروغين طرفداري از حقوق زنان را منفعل كرده و باعث شده در مقابل اين سريال سكوت كنند.»

اما چند روز پس از ديدار نمايندگان مجلس با ضرغامي و تهيه كننده اين سريال، اعلام شد كه به دليل برنامه های مناسبتي دهه فجر اين سريال زودتر از موعد پايان مي‌يابد.

سيدرضا شکري تهيه کننده سريال ساعت شني درباره اين که چرا به طور ناگهاني اين مجموعه به پايان رسيد به سايت خبري برنا گفت: در چند قسمت پاياني به دليل اينکه شبکه مجبور بود برنامه هاي مربوط به دهه مبارک فجر را پخش کند، به هر قسمت 20 تا 25 دقيقه اضافه کرديم تا بتوانيم هرچه سريع تر به پايان سريال برسيم.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا بخش هايي از اين سريال به دليل عجله در پايان حذف شده يا نه؟ اظهارکرد: تمهيداتي به کار برده شد تا اين اتفاق نيافتد اما به هر حال بخش هايي هم شامل حذف شد که بايد بعد از پخش قسمت آخر در اين باره به قضاوت نشست.

آزيتا حاجيان بازيگر نقش "مش دريا"درباره جرح و تعديل سريال ساعت شني به خبرگزاري فارس گفت:« تمام وحشتم از اين است كه اين همه كار و زحمت با اين مميزي‌ها يكدفعه سريال را به شير بي‌يال و دم و كوپال تبديل كند»

نظرهای خوانندگان

سلام
یادم هست که حدود یک سال پیش سریالی به نام "پنجره ها" از تلویزیون ایران پخش می شد که هر هفته داستان جداگانه ای داشت و موضوع داستان یکی از هفته هایش رحم اجاره ای بود.
البته مطمئن نیستم که آن مورد، اولین مورد بودده. اما مطمئنم که این موردی که شما اشاره کردید اولین نبوده.
خسته نباشید

-- آق بهمن ، Jan 29, 2008 در ساعت 02:53 PM

این اولین بار نبود که به مسئله رحم اجاره ای در یکی از سریالهای تلوزیونی
تلوزیون دولتی جمهوری اسلامی پرداخته می شد...
چندی پیش هم در یکی از سریالهایی که معمولان در برنامه خانواده این تلوزیون پخش می شود موضوع فیلم رحم اجاره ای بود.....

-- raha ، Jan 30, 2008 در ساعت 02:53 PM

كاش به جاي عبارت رحم اجاره اي از عبارت رحم جايگزين استفاده كنيم تا بار منفي اين عبارت را به معنا و مفهوم اين عمل تعميم ندهيم.جايي خواندم كه پزوهشگاه رويان عبارت رحم جايگزين را مناسب تر خوانده است.

-- هدا ، Feb 1, 2008 در ساعت 02:53 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)