تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دستگاه توزيع شربت متادون در ايران ساخته می شود

وزارت بهداشت ايران از توليد دستگاه توزيع شربت متادون خبر داد.


قرار است اين دستگاه پس از تاييد در همه مراكز دولتي ترك اعتياد نصب شود. دستگاه dispencer به طور اتوماتيك دوز شربت متادون مورد نياز را در اختيار معتاد قرار مي دهد و معتاد بايد همان جا آ‌ن را مصرف كند.

معاون غذا و داروي وزارت بهداشت در گفتگو با خبرگزاري فارس هدف از ساخت اين دستگاه را مبارزه با بازار سياه متادون و جلوگيري از مسموميت خانواده معتادان بويژه كودكان اعلام كرده است.« مسموميت با مواد مخدر بيشترين ميزان مسموميت در كشور است و عمده كساني كه دچار اين نوع مسموميت مي‌شوند از افراد خانواده و نزديكان معتادان هستند و بخش قابل توجهي از آنان نيز كودك هستند.»

سال گذشته چهارهزار نفر در ايران بر اثر انواع مواد مخدر مسموم شدند.

چندي پيش يك معتاد براي درمان خود شربت متادون را داخل شيشه نوشابه ريخته بود. كودك 7 ساله به اشتباه آن را سر كشيده و دچار مسموميت شده بود.

وزرات بهداشت مصرف متادون را يكي از راه‌هاي موفقيت آميز ترك اعتياد مي‌داند و موفقيت آنرا 73 درصد اعلام كرده است. اما در اين باره ترديدهايي وجود دارد. كارشناسان مي‌گويند درصد دوز متادون در شربت‌ها بالا و پايين مي‌شود و همين مسئله باعث شده تا كارشناسان نسبت به آينده اين طرح نگران باشند.

هم اكنون حدود 90 هزار نفر در ايران تحت درمان با متادون هستند.


قرار است به زودي توزيع پايلوت شربت ترياك در برخي زندان‌ها و مناطق آسيب‌خيز ايران آغاز مي‌شود.

ايران سالانه 5/2 ميليارد تومان براي درمان با متادون در ايران هزينه مي‌كند. به همين دليل انستيتو پاستور ايران سرگرم ساخت شربت متادون است تا این شربت در داخل ساخته شود.

كارشناسان يكي از جنبه هاي مثبت استفاده ازشربت متادون را كاهش شيوع بيماري‌هاي ايدز و استفاده از سرنگ‌هاي چند بارمصرف مي‌دانند.

همچنين قرار است از نيمه بهمن ماه دو دستگاه خودپرداز سرنگ، كاندوم و وسايل استريل بهداشتي براي كاهش آسيب معتادان تزريقي در دو منطقه آسيب خيز تهران نصب شود.

نظرهای خوانندگان

من حدود15سال معتادبودم جندين بارترك كردم امانميشدتااينكه يكسال ونيم قبل به كلنيك رفتم حدودهفت ماه اول قرص 5ميلي ميدادندنميدانيدتصوركنيدجقدرحالم عالي بودتمام حالتهاي يك فردسالم راداشتم داشتم داروراكم ميكردم تاترك كنم كه قرص بيست ميلي جايكزين شدوبعدازمدتي جهل ميلي وبعدهم شربت كه اصلاقابل مقايسه باقرصهاي 5ميلي نيست بكذاريدواقعيت روبكم قرصهاي 5ميلي واقعابراي ترك ساخته شده وشربت فقط جايكزين موادونميشه بااون ترك كردالان غيرازمن 50 نفرازشربت استفاده ميكنندكه نيمي ازآنهادرمان راقطع كرده انداماماهنوزاميدواريم روزي دوباره ازاون قرصها5ميلي اول بدن درانتهاميخوام بكم تفاوت قرص 5ميلي متادون باشربت مثل زمين وآسمانه

-- رضا ، Feb 29, 2008

سلام
با تشکر از زحمتت شما
اگه شربت یا قرص متادون به اندازه کافی در دسترس باشه دیگه بازار سیاه معنا نداره
من که سالم هستم که به دنبال متادون نمیرم چه تو داروخانه و چه بازار سیاه
و اونی که دنبالش میره نیاز داره و به هر صورت نیازش رو بر طرف میکنه و بهتره که به اندازه کافی در اختیار افراد نیازمند این دارو قرار داده بشه ولیییییییییییییییییییییییییییییی بازار سیاه رو اونایی درست میکنن که اولا کمبود رو حس میکنن و بعد هم رابطه هایی دارن که میتونن تهیه کنن و جیب خودشون و ارباباشون رو لبریز از اسکناس میکنن

-- بدون نام ، Sep 1, 2008

وقتی به کلنیک خصوصی یک دکتر مراجعه میکنی شربت متادون را جلوی خودت از شیشه اصلیش میریزه تو یه ظرف دیگه و با قیمت بسیار بالا میده به بیمارش علت را هم که می پرسی میگن باید شیشه ها را تحویل بدیم . مسئولین مربوطه که نمیدونن با چه قیمت گزافی بدست مصرف کننده میرسه امیدواریم رسیدگی کنند و بازار سیاه را مهار کنند این دارو چیزی نیست که هر کسی بره بگیره و انبار کنه وقتی معتاد براحتی بتونه تهیه کنه بازار سیاه بوجود نمیاد

-- reza ، Oct 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)