تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

الهام: قطع‌گاز ترکمنستان کار داخلی‌‌ها بود

سخنگوی دولت، اعلام کرد:"برخی جریان‌های سیاسی داخلی، پشت‌پرده قطع گاز ترکمنستان به ایران بوده‌‌اند."

از اوایل ژانویه سال 2008، صادرات گاز ترکمنستان به ایران به دلیل آن‌چه که مقام‌های ترکمن بدهی این کشور عنوان کرده‌‌اند، قطع شده است. به‌دنبال این تصمیم و افت فشارگاز و افزایش برودت سرما؛ مردم استان‌های خراسان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل و زنجان برای تامین گرمای خانه‌های خود دچار مشکلات عدیده ای شدند.

غلامحسین الهام که دوشنبه شب در مدرسه علميه معصوميه قم سخن می‌گفت، تاکید کرد:"كساني كه نفع اقتصادي و شراكت مالي با كشور تركمنستان دارند در سرماي بي‌سابقه و گسترده چند روز گذشته براي رسيدن به اهداف سياسي و منافع شخصي سعي كردند از طريق قطع شدن گاز تركمنستان به مردم فشار وارد كنند."

پیش از این محمود ‌احمدی‌نژاد رییس جمهور محافظه‌کار ایران اعلام کرده بود برخی جریان‌های سیاسی در داخل با همکاری مقام‌های ترکمنی برای بحران‌سازی علیه دولت دست به چنین کاری زده‌اند.

الهام همچنین افزود:"اين افراد بعد از قطع شدن گاز به نحوي وارد رايزني شدند كه مشكل را حل كنند و دستگاه هاي اطلاعاتي در حال پيگيري اين مساله هستند. ما هم از اين افراد مي‌خواهيم به خاطر منافع مالي و سياسي، منافع ملي را قرباني نكنند."

سخنگوی دولت هرچند این افراد و جریان‌های سیاسی مخالف دولت را معرفی نکرد، اما برخی از رسانه‌های غیررسمی نزدیک به دولت محافظه‌کار احمدی‌نژاد معتقدند؛ جریان وابسته به هاشمی رفسنجانی مهمترین عامل اصلی قطعی گاز در یک ماه گذشته بوده است. در واکنش به چنین ادعایی سایت آفتاب نزدیک به حزب اعتدال و توسعه و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در 26دی سال جاری نوشت:"این سایت توجیه‌گرِ اقدامات دولت، که همواره رسانه‌های منتقد را به سیاه‌نمایی و دروغ‌پردازی متهم می‌کند، در خبری همسو با اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد سعی در فرافکنی مشکلات ایجاد شده برای مردم و شهروندان مناطق شمالی کشور کرده ‌است."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)