تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

متکی شورای امنیت را تهدید کرد

وزيرامورخارجه ايران امروز( دوشنبه )هشدار داد تصويب تحريم‌هاي جديد ضدايراني در شوراي‌امنيت سازمان ملل،"پيامدهايي جدي"درپي خواهد داشت.

به‌گزارش خبرگزاری‌های ایران، منوچهر متكي در كنفرانسي خبري در تهران گفت:"اگر قطعنامه‌اي به تصويب برسد، پيامدهايي جدي و منطقي به دنبال خواهد داشت که ما آن را بعد اعلام خواهيم كرد."

وزراي‌خارجه پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان هفته گذشته در مورد دور جديدي از تحريم‌ها علیه ایران به توافق رسيدند.

متكي به شوراي امنيت توصيه کرد تا وقتي كه آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارشي را درباره برنامه‌هاي هسته‌اي ايران در ماه مارس ارائه مي‌كند از خود خويشتنداري نشان دهد.

وی بدون اشاره به اين‌كه ايران در صورت تصویب قطعنامه شورای امنیت چه واكنشي از خود نشان خواهد داد گفت:"اگر شوراي امنيت چنين نكند، ايران واكنش جدي و منطقي خواهد داشت."

تهران درگذشته هشدار داده بود در صورت تصويب سومين دور تحريم‌هاي شوراي امنيت در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي تجديد‌نظر خواهد كرد.

برقراری رابطه با مصر
متكي همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص برقراری رابطه ایران و مصر گفت:"ايران براي از سرگيري مناسبات ديپلماتيك با مصر كه از 1980 تاكنون متوقف شده است در انتظار علامتي از مصر است."

وي تاکیدکرد:"ما به مذاكرات خود در سطوح مختلف ادامه مي‌دهيم و همان‌طور كه گفته‌ام در آستانه از‌سرگيري مناسبات ديپلماتيك با مصر هستيم."

تهران در انتظار آن است كه طرف‌های مصري براي از سرگيري مناسبات ديپلماتيك اعلام آمادگي كنند.

مناسبات ايران و مصر از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در ایران از سال 1979 به وخامت گراييد و يك سال پس از آن تهران در اعتراض به اقدام مصر در به رسميت شناختن اسراييل روابط خود را با مصر قطع كرد. تهران همچنين قاهره را به خاطر پناه دادن به شاه ايران كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي سرنگون شد و همچنين كمك مصر به عراق در زمان جنگ ایران و عراق در سال‌هاي 1980 تا 1988 نبخشيده است.

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ايران به تازگي درباره از سرگيري مناسبات با مصر ابراز تمايل كرده و گفته است:"آماده است به اين كشور سفر كند." وي همچنين هفته گذشته در تماس تلفني با حسني‌مبارك همتاي مصري خود درباره اوضاع نوار غزه گفت وگو كرد.

اين حركت به عنوان نشانه‌اي براي ازسرگيري روابط بين دو كشور درنظر گرفته شده است.

سفر احمدی‌نژاد به عراق
وزيرامورخارجه در این کنفرانس خبری نیز اعلام كرد:"محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور اين كشور تا اول فرودين به عراق خواهد رفت."

این نخستين سفر يك رئيس‌جمهور ايران بعد از انقلاب اسلامي سال 1979 به عراق خواهد بود.

متكي تاکید کرد:" اين سفر قطعي است و رئيس جمهور ايران تا پيش از پايان سال 86 به عراق خواهد رفت."

لبيد عباوي معاون جلال طالباني رئيس جمهور عراق چند روز پیش اعلام كرد:"جلال طالباني از محمود‌احمدي‌نژاد براي سفر به عراق دعوت رسمي به عمل آورده است."

رئيس‌جمهور ايران اين دعوت را پذيرفته و قرار بود زمان آن بعدا اعلام شود.

پس از انقلاب اسلامي سال 1979 در ايران اين نخستين سفر يك رئيس جمهور ايران به عراق خواهد بود. ايران و عراق در سال هاي 1980 تا هزار و 1988 با درگير جنگ بودند كه اين جنگ بيش از يك ميليون كشته بر جا گذاشت.

نظرهای خوانندگان

ملا نصرالدین در دهی می رفت دزدان جبّه اش را دزدیدند. فریاد برآورد ای مردم اگر جبّه ام را ندهید آن کار را می کنم که نباید بکنم. مردم ترسیدند و پولی جمع کرده جبّه ای برای او تدارک دیدند. سپس از وی پرسیدند ملّا اگر به تو جبّه نمی دادیم چه می کردی؟ گفت مجبور می شدم پالان خرم را بر دوش گیرم!!!

-- مهتاب ، Jan 29, 2008 در ساعت 02:56 PM

سلام
پاراگراف آخر نیاز به ویرایش دارد.

-- امین کیا ، Jan 29, 2008 در ساعت 02:56 PM

آقای احمدی نژاد به عراق می رود تا مانند دریای خزر ، اروند رود را هم به عراقی ها به همراه 1000 میلیارد دلار خسارت جنگ را ببخشاید و برگردد

-- فری ، Jan 29, 2008 در ساعت 02:56 PM

يك پيشنهاد دارم اسم \"جمهوري اسلامي ايران \" و كشور ايران را بذاريم \"آمريكا\"....چون هيچ غلطي نمي تواند بكند!!!!

-- kourosh ، Jan 29, 2008 در ساعت 02:56 PM

به نظر من به رسمیت نشناختن بهاییت اوج نامردیه ما همه ایرانی هستیم و فرزند این مرز و بوم . حتی اگر لاییک هم باشند باز هم همه فرزند کورشیم .

-- کورش ، Jan 29, 2008 در ساعت 02:56 PM

salam
agar mikhastam nazari bedaham por manatr va zibatar az mahtab namitavanestam benvisam.

-- mahmoud ، Jan 29, 2008 در ساعت 02:56 PM

قبل از طوفانی شدن هوا خیلی از مو جودات مثل اسب وخر وسگ انرا درک می کنند وبه دنبال جای مناسب می گردند وهی شیه عرعر یا واق واق میکنند اما طوفان از این صدا ها نمی هراسد وکار خود را انجام می دهد

-- هما ، Feb 22, 2008 در ساعت 02:56 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)