تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

مشروعیت سیاسی و انتخابات
روزنامه اعتماد در سرمقاله امروز خود به قلم علی مزروعی ردصلاحیت‌های گسترده نامزد‌های انتخاباتی را خطری برای مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی دانسته است.

سرمقاله‌نویس اعتماد می‌نویسد:" اگر با ردصلاحیت سلیقه‌یی و سیاسی و فله‌یی داوطلبان نمایندگی مجلس حق انتخاب از مردم گرفته شود...آنگاه تکلیف «مشروعیت نظام سیاسی» و مردمی که از حق انتخاب محروم شده‌اند، چه می‌شود؟ آیا جز دو نتیجه و پیامد سست شدن پایه‌های مشروعیتی نظام سیاسی و ناکارآمدی نهاد‌های انتخابی را درپی خواهد داشت؟"

اعتمادملی با انتقاد از تخریب چندماه اخیر اصلاح‌طلبان از سوی رسانه‌های محافظه‌کار، پیشنهاد کرده است:"اگر به واقع این چنین است که می‌گویند و اصلاح‌طلبان مطرود و اصولگرایان محبوب مردمند، چرا اجازه نمی‌دهید در یک میدان رقابتی این مدعا با رای مردم تکلیفش روشن شود؟ همان مردمی که شب و روز لقلقه لسان شما هستند و هر اقدامی و موضعی را به نام آنان تمام می‌کنید؟ چرا شما نمی گذارید در یک انتخابات آزاد اصلاح‌طلبان یک تو دهنی محکم دیگر از مردم بخورند و بروند پی کارشان؟ وچرا..."

پیرامون رد صلاحیت‌ها
روزنامه رسالت هم امروز ترجیح داده است، سرمقاله خود را به بحث ردصلاحیت‌ها اختصاص بدهد.

سرمقاله‌نویس رسالت در این مورد به چهار نکته اشاره کرده است:

1- جایگاه هیات‌های نظارت در "لوایح دوقلوی خاتمی" برای اولین‌بار گنجانده شده است. حالا که این هیات‌های اجرایی وظایف خود را "به‌طور کامل" انجام داده‌اند، اصلاح‌طلبان چرا اعتراض می‌کنند.

2- "یک جریان سیاسى نان خود را در انتخابات در این مى‌جوید که با تضعیف نهادهاى مجرى و ناظر آنها را از انجام وظایف قانونى دور کند و از ردصلاحیت‌ها یک پیراهن عثمان درست کند و بگوید انتخابى و رقابتى در کار نیست. لذا مردمسالارى دینى در ایران ریخت دموکراتیک ندارد!"

3- "ممکن است" ردصلاحیت شمارى از نامزدها در هیئت‌هاى اجرایى "مبناى قانونى" نداشته باشد؛ طبیعى است دو مرحله دیگر وجود دارد که آنها به حق خود برسند. "این نشان مى‌دهد دقت‌هاى مضاعفى در مردمسالارى ما وجود دارد تا حقى ضایع نشود."
4- "تردیدى نیست که در میان ردصلاحیت‌ شده‌ها شمارى از افراطیون دوم خردادى دیده مى‌شود. این رویداد تلخ را مى‌توان به حساب هزینه‌اى گذاشت که جبهه دوم خرداد به خاطر افراطى‌گرى پرداخت مى‌کند."

به كجا می‌رویم ؟!
روزنامه همبستگی هم در سرمقاله امروز خود به قلم معصومه ابتکار عضو شورای شهر تهران به بحث ردصلاحیت‌هاپرداخته است.

ابتکار با بازخوانی خاطره‌ای در زمان تصدی معاونت محیط زیست دولت خاتمی، از آن خاطره چنین نتیجه گرفته است:"كسانی كـــه دارای ســـوابـــق ایـثــارگــری و آزادگــی هـسـتـنــد و امـتـحــانــات زیـادی را از سـر گـذرانـده و رو سـفـیـد از مرزهای خطر عبور كرده‌اند امروز توسط كسانی ردصـلاحـیـت مـی‌شـونـد كـه بـسـیاری‌شان هیچكدام از مراحل فوق را در پرونده صلاحیت خویش ندارند و بـلـكـه دفـتر امتحانات زندگی آنها هنوز ورق نخورده است."

روزنامه همبستگی با اشاره به وصیت‌نامه آیت‌الله‌خمینی که گفته بود نباید انقلاب اسلامی به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد، نوشته است:"امروز طنین صدای امام بلندتر از هر وقت به گوش می‌رسد. امروز كسانی كه اهلان و محرمان انقلاب را تـحـت عـنـوان ردصـلاحـیـت كـنـار می‌گذارند، بی‌تردید راه را برای نامحرمان، نا اهلان و نالایقان باز می‌كنند."

شما كجا و شفاعت معارضان کجا؟
روزنامه کیهان در یادداشت روز خود با اشاره به موضوع رد‌صلاحیت‌ها، از هاشمی رفسنجانی، محمدخاتمی و مهدی‌کروبی به خاطر پی‌گیری آنان برای تایید صلاحیتِ نامزد‌های حذف شده از جریان انتخابات انتقادکرده است.

کیهان نوشته است:"شگفتی از آن روست كه برخی چهره‌های وجیه، برای شفاعت و حمایت شماری از عناصر فاقد صلاحیت و كمترین همراهی با ملت و انقلاب و مملكت ابراز تمایل می‌كنند، چهره‌هایی كه پیش از این توسط همین عناصر و روزنامه‌ها و احزابشان با عناوینی نظیر «عالیجناب سرخپوش قتل‌های زنجیره‌ای، غضنفر جبهه اصلاحات، اردك لنگ جبهه اصلاحات و...» مورد طعن و خطاب قرار گرفته‌اند."

سرمقاله‌نویس کیهان از رهبران اصلاحات پرسیده است:"شما كجا و شفاعت معارضان این ارزش‌ها كجا؟ آیا صرفاً خویشاوندی‌ها و رفاقت‌های سیاسی سابق مجوز می‌شود كه به شفاعت و حمایت آنان و رفقای جدیدشان- كه خود را خارج از مدار اسلام و انقلاب و نظام، و در برابر آن تعریف می كنند- بپردازید؟"

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)