تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

درگذشت هواپیما ربای پیر

جرج حبش بنيانگذار جبهه‌ خلق براي آزادي فلسطين که حزبش پس از ربودن همزمان 4 هواپیما در خطوط هواپیمایی غربی در سال 1970، به تندروی بدنام شده بود در سن 81 سالگي در اردن درگذشت.

به گزارش آسوشیتد پرس از اردن، لیلا خالد از اعضاء قدیمی جنبش گفت که حبش به دلیل حمله قلبی، شنبه شب در امان فوت شده است.

جرج حبش که در یک خانواده عرب مسیحی متولد شده بود مخالف گفتگو های صلح اعراب و اسرائیلی ها بود و گروه او بعد از فتح، بزرگ ترین گروه جنبش بود.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، حبش را "رهبری تاریخ ساز" نامید و ضمن اعلام نیمه افراشته شدن پرچم ها، 3 روز عزای عمومی در فلسطین اعلام کرد.

جرج حبش و گروهش، 4 هواپیما را بر فراز ایالات متحده، اروپا، خاور دور و خلیج فارس ربودند و هواپیمایی را در خاورمیانه پس از پیاده کردن مسافران وخدمه، منفجر کردند. گروه او همچنین مسوولیت حملات مسلحانه فرودگاه اسرائیل در سال 1972 را پذیرفته بود.

حبش در تمام زندگی، ازعملیات خشونت طلبانه علیه اسرائیل حمایت می کرد و معتقد بود اسرائیل هرگز آنچه برای برقراری صلح لازم است را اعطا نخواهد کرد. او اغلب و به ویژه در دوران تلاش عرفات برای مذاکره با اسرائیل از وی انتقاد می کرد. عملیات هواپیما ربایی جبهه خلق برای آزادی بخش فلسطین باعث شد سازمان آزادی بخش فلسطین به عنوان گروهی تروریستی قلمداد شود و در نتیجه اسرائیل از مذاکره با آن سرباز زند.

حبش در سال های اخیر، تقریبا بستری بود و سمت راست بدنش بعد از عمل جراحی مغز در فرانسه فلج شده بود. به احتمال زیاد او در اردن، کشوری که از سال 1992 در آنجا زندگی می کرد به خاک سپرده شود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)