تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خاتمی: ایران دمکرات‌ترین کشور خاورمیانه است

محمدخاتمي، رییس جمهور سابق ایران می‌گوید؛ کشورش دمكرات‌ترين سرزمين در منطقه خاورميانه است.
او معتقد است تمام مخالفت‌هایی که امروز با ایران دیده می‌شود جنبه سیاسی دارد.

وی این سخنان را در سي و هشتمين اجلاس مجمع اقتصاد جهاني در داووس سوييس و در نشستی تحت عنوان "بازگشت مذهب- خطري احتمالي براي كشورهاي سكولاريسم" ایراد کرده است.

به گزارش ایرنا، خاتمی در این نشست گفته است:"افراطيون در هر مذهبي، هميشه همه چيز را سياه و سفيد مي‌بينند و ابزاري جز خشونت ندارند."

خاتمي، اسلام و مسيحيت را دین عشق و محبت معرفی و با انتقاد از مواضع رادیکال‌های مذهبی، آنان را به تلاش برای تبدیل "عشق" به "نفرت" معرفی کرده است.

خبرگزاری ایسنا هم با انتشار بخش‌های دیگری ازسخنرانی خاتمی به نقل از وی "سكولاريسم را پاسخ غرب به بسياري از جنگ‌هايي دانست كه به واسطه اعتقادات گوناگون افراد به وقوع پيوسته بود." خاتمی تاکید کرد که "اين مساله از ميان برداشته شدن دليل برخي از جنگ‌ها شد؛ اما بسياري از جنگ‌هاي ديگر وجود دارند كه هيچ گونه پايه و اساس مذهبي ندارند."

رییس جمهور سابق ایران در ادامه سخنرانی خود خاطرنشان کرده است: "بايد مذهبي را تعريف شود كه با حقوق بشر و دين هماهنگي داشته باشد، چنين مذهبي نه تنها چنين مشكلاتي را به دنبال نخواهد داشت، بلكه مي‌تواند به حل آنها كمك كند."

به گزارش ایرنا از داووس"بيش از دو هزار و۵۰۰‬نفر از‪ ۸۸‬ كشور جهان كه بيشتر آنان نمايندگان ارشد اقتصادي و سياسي هستند، در اجلاس جهاني داووس كه چهارشنبه شب آغاز شد، شركت دارند. در اجلاس امسال داووس، ‪ ۲۷‬رييس جمهوري و نخست وزير و ‪ ۱۱۳‬وزير حضور دارند. همچنين حدود۶۰‬ درصد از شركت‌كنندگان نيز از نمايندگان بخش‌هاي اقتصادي هستند و بيش از هزار و ‪ ۳۷۰‬نفر هم از روساي شركت‌هاي بزرگ و معتبر جهان هستند."

خبرگزاری فارس نیز مهمترین چهره‌های برجسته ایرانی و خارجی شرکت کننده در این اجلاس را چنین گزارش کرده است:

شخصیت‌های ایران
مجتبي هاشمي ثمره مشاور ارشد رئيس‌جمهور، منوچهر متكي وزيرخارجه، محمد‌باقر قاليباف شهردار تهران، محمدرضا باهنر نائب رئيس اول مجلس و‌ محمد خاتمي رئيس جمهور سابق.

شخصیت‌های جهانی
توني بلر نخست وزير سابق انگليس، گوردون براون نخست وزير انگليس، برنار كوشنر وزير امورخارجه فرانسه، ديويد ميليبند وزير امورخارجه انگليس، ال گور رقيب جرج بوش در انتخابات پيشين رياست جمهوري آمريكا، جان كري سناتور دموكرات آمريكا، حامد كرزي رئيس جمهور افغانستان، ويكتور يانوكوويچ نخست وزير اوكراين، شيمون پرز و زيپي ليوني، معاون نخست وزير و وزير خارجه اسراییل، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، آنگلا مركل صدراعظم آلمان، مايكل چرتاف وزير امنيت داخلي آمريكا، ديويد كامرون رهبر حزب محافطه‌كار بريتانيا، عادل عبدالمهدي معاون شيعه مذهب رئيس‌جمهور عراق، عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب، محمد البرادعي و شارون استون و آنجلينا جولي بازيگران سينماي آمريكا.

سایت دیپلماسی ایرانی درباره ماهیت اجلاس داووس می‌نویسد: "مجمع‌جهانی اقتصادی بیش از سه دهه است که در داووس برگزار می‌شود. در این مجمع که هرساله در ماه ژانویه برگزار می شود؛ رهبران اقتصادی، هنری، صنعتی، رسانه‌ای، دانشگاهی و حتی سیاسی کشورهای مختلف در فضایی غیررقابتی و کاملا دوستانه گردهم می‌آیند تا با ایجاد یک پلاتفرم جهانی برای مشارکت و همکاری با یکدیگر در حل معضلات بین المللی اقدام کنند."

این مجمع جهانی در روزهای 23 تا 27 ژانویه برگزار می‌شود. موضوع اجلاس سال 2008 میلادی" قدرت خلاقیت مشارکتی در جهان" است که بزرگترین چالش‌های اقتصادی جهان در سال 2008 میلادی و سالهای آینده را مورد بررسی قرار خواهد داد.

نظرهای خوانندگان

مثل اینکه خاتمی یادش رفته ترکیه و لبنان (به عنوان مثال) هم در خاورمیانه هستند. شاید فکر می‌کنه در اروپا هستند. که خب با توجه به فاصله زیادی که از نظر پایبندی به دموکراسی (همچنین در مورد ترکیه؛ از نظر اقتصادی و دیگر شاخصهای پیشرفت) با حکومتهای عقب افتاده‌ای مثل جمهوری اسلامی دارند؛ تعجبی هم نداره که این «اشتباه» رو مرتکب شده.

-- ادیب ، Jan 25, 2008 در ساعت 02:42 PM

عجب این دروغ اوریله هنوز که به اوریل خیلی مونده........

-- astyak ، Jan 25, 2008 در ساعت 02:42 PM

آقاي خاتمي ترسو بود، حالا دروغگو هم شده؟! اگر ايران از همه جا دموكراتيك‌تره، پس خود ايشون رو چرا نمي‌ذاشتن كار كنه (شايد هم نمي‌خواسته كار كنه...)، تركيه و لبنان و اسرائيل رو مي‌شه دموكراتيك دونست، اما با رويكردهاي جمهوري اسلامي، ايران اصلا در مسير دموكراسي نيست، مگه به رنج زندان آزادي‌خواهان. آقاي خاتمي به كشوري كه «دموكراسي‌خواهان» بيشتر به زندان بيفتن مي‌گن دموكرات‌تر؟ خجالت‌آوره...

-- آريو ، Jan 25, 2008 در ساعت 02:42 PM

از کی تا حالا ترکیه بخشی از خاورمیانه شده؟؟!!!

-- واله ، Jan 25, 2008 در ساعت 02:42 PM

واقعاً اين حرف از آقاي خاتمي بعيده.
نمي دونم چرا آقاي خاتمي اخيراً اظهارات عجيبي بيان مي كنه.

-- بدون نام ، Jan 25, 2008 در ساعت 02:42 PM

این تازگی نداره آقای خاتمی هروقت یه گل از اون وریا می خوره برای این که دلشون رو به دست بیاره از این حرف ها می زنه بعدش هم اونا ازش برای زدن گل بعدی استفاده می کنند. تاریخ اصلاح طلبی ایشان پر از گلای این جوری که اونایی که به ایشون اومید بستن خوردن. ایشون مثل این که نه از دانشجوی به قتل رسیده ای به نام لطف الهی خبر دارند و نه از جدا کردن کتاب های درسی دخترا و پسرا نه از ضرب و شتم مردم به خاطر لباس پوشیدن ایشون ...بهتره ادامه ندم چون اون وقت ایشون برای جواب دادن دلایل دیگری هم برای دفاع از آخوند ها رو می کنند که تئوریسین های اصلاح طلب مدعی دین متخصصش هستند

-- علی اصغررمضانپور ، Jan 26, 2008 در ساعت 02:42 PM

- ترکیه "در حال حاضر" بخشی از خاورمیانه محسوب نمی شود.
منبع:
http://www.lonelyplanet.com/worldguide/middle-east
- کشوری به نام اسرائیل از جانب آقای خاتمی مشروعیت ندارد. (احتمالا)
- باتوجه به تعریف تخصصی که از دموکراسی میشود لبنان را نمی توان دموکرات تر از ایران دانست.

-- امین کیا ، Jan 26, 2008 در ساعت 02:42 PM

بیجهت نیست که ایشون همیشه لبخند بر لب دارد !!.

-- داوید ، Jan 26, 2008 در ساعت 02:42 PM

جای تاسف است که نظرها توسط رادیو زمانه با "غرض ورزی های سیاسی" سانسور میشوند.
اثباتی بر "پوچ" بودن ادعای رادیو زمانه :

" زمانه تلاش می‌کند به معيارهای اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، حقوق بشر و آزادی بيان و ارزش‌های جهان‌شمولِ دموکراتيک پايبند باشد... "
آزادی بیان در این بیانیه واژه ای مضحک به نظر میرسد که گویی در برخی از موارد با سیاست های ابلاغی از جانب مجلس هلند در تعازض است !

-- امین کیا ، Jan 26, 2008 در ساعت 02:42 PM

سلام دوست عزیز
زمانه به اصولی که اعلام کرده است همچنان وفادار خواهد بود. هر پیامی که حاوی توهین، افترا، تهمت و هتک حرمت افراد باشد در زمانه منتشر نخواهد شد.
هرچند شما نفرموده‌اید که پیام شما حاوی چه ادبیات و محتوایی بوده است.
با تشکر
زمانه

-- بدون نام ، Jan 26, 2008 در ساعت 02:42 PM

رادیو زمانه
با درود
متن پیام قبلی اینجانب جهت ویرایش توسط رادیو زمانه تقدیم میگردد: "
- ترکیه "در حال حاضر" بخشی از خاورمیانه محسوب نمی شود.
منبع:http://www.lonelyplanet.com/worldguide/middle-east
- کشوری به نام اسرائیل ( احتمالا ) از نظر آقای خاتمی مشروعیت ندارد .
- دموکراسی لبنان در مقایسه با ایران با توجه به مجموع شرایط بیشتر تلقی نمی شود. "

::: احتمالا آن بخش از پیام بنده که مشروعیت اسرائیل را زیر سوال میبرد با سیاست های رادیو زمانه در تعارض است که قابل ویرایش بود.
:::توهین، افترا، تهمت و هتک حرمت افراد در پیام های قبلی درج شده به وفور به چشم می خورد نه در پیام بنده! ؛ دوران اینگونه سفسطه بازی ها مدتهاست گذشته است!

-- امین کیا ، Jan 27, 2008 در ساعت 02:42 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)