تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دلایل رد‌صلاحیت‌های گسترده اعلام شد

وزارت كشور ايران امروز، پنج شنبه، اعلام كرد: "بيش از 2 هزار نفر از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی كه قرار است بيست‌وچهارم اسفند برگزار شود رد صلاحيت شده‌اند."

به ‌گزارش خبرگزاری‌های ایران، وزارت‌كشور با انتشار بیانیه‌ای صلاحيت حدود 5 هزار نامزد یعنی 69 درصد ثبت‌نام‌كنندگان را تأييد‌شده اعلام کرده است. در حوزه انتخابيه تهران كه در مجلس 30 كرسی دارد از مجموع 1400 نامزد 1000 نفر تایید صلاحيت شده‌اند.

در انتخابات مجلس هشتم ۷ هزار و 168 نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامي نامزد شده بودند تا در صورت احراز صلاحیت برای رسیدن به 290 كرسی مجلس با يكديگر رقابت‌كنند.

به گزارش خبرگزاری فارس در بیانیه‌ی رسمی وزارت کشور، دلایل ردصلاحيت‌های گسترده چنین بیان شده است: "69 نفر انصرافی، 131 نفر دارای سابقه‌ی محکومیت به علت فساد و كلاه‌برداری، 329 نفر به علت بدنامی در محل زندگی، 188 نفر به‌خاطر مشكل مدرک تحصيلی."

افزون بر اين، سازمان‌های مسؤول تعيين صلاحيت نامزدها، كه بيشتر اعضای آن‌ها را محافظه‌كاران تشكيل مي‌دهند، اعلام کرده‌اند مدارك و دلایل كافی برای احراز صلاحيت 700 نفر را در اختيار نداشته‌اند که از آنان خواسته شده در مهلت قانونی، از سوم تا ششم بهمن ماه، شكايات خود را به هيأت‌های نظارت استان‌ها ارائه نمايند تا مورد بررسی قرار گيرند.

"مصرف مواد‌مخدر"، "اقدام بر ضد جمهوری اسلامی"، "نپذيرفتن ارزش‌های اسلامی"، "ارتباط با گروه‌های تروريستی"، "ارتباط با سرويس‌های امنيتی خارجی" و "بی‌احترامی به ارزش‌های دينی، پيامبر اسلام، و مقدسات" از جمله دلایل دیگر رد صلاحیت سایر نامزد‌های انتخاباتی عنوان شده است.

پايگاه اطلاع‌رسانی بنياد باران هم امروز به نقل از بهزاد نبوی خبر داده است: "با توجه به وضع نگران‌كننده حاكم بر كشور شركت در انتخابات و ورود به مجلس را ضروری می‌دانيم و به همين خاطر در هر شرايطی در عرصه می‌مانيم، مگر آن‌كه امكان رقابت جدی به طور كامل از ما سلب شود و ناچار به كناره‌گيری شويم."

این در حالی است که خبرگزاری ایرنا صبح امروز به نقل از رئيس هيأت نظارت استان تهران خبرداده است: "تاكنون ‪ ۲۲۰‬ نفر از داوطلبان ردصلاحيت‌شده و يا كسانی كه صلاحيت‌شان احراز نشده اعتراض و شكايت خود را به هيأت‌های نظارت شهرستان‌های استان تهران و حوزه انتخابيه شهر تهران ارائه كرده‌اند.

نظرهای خوانندگان

احراز نشدن صلاحیت دیگر چه صیغه ایست؟!؟ مگر اصولا رای گیری برای این نیست که روشی برای " احراز صلاحیت" وجود ندارد و تنها ممکن است بتوان دلیلی بر نبود صلاحیت پیدا کرد(آن هم در مورادی محدودمثل سابقه کیفری)؟! اگر این آقایان واقعا می توانند تشخیص بدهند چه کسی صلاحیت دارد، خودشان 290 تا اصلح مطلق را یک راست منصوب کنند و خیال همه را راحت کنند دیگر! آخر چرا صدای هیچ کس در نمی آید؟!

-- نوید ، Jan 24, 2008 در ساعت 11:51 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)