تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رایس: آماده عادی‌سازی روابط با ایران هستیم

یک روز پس از آن که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان در مورد افزایش تحریم‌ها علیه ایران به توافق رسیدند، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد که آمریکا به دنبال یک راه حل دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای ایران است.


رایس در سخنرانی خود تأکید کرد که آماده عادی‌سازی روابط با ایران است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس که روز چهارشنبه در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوئیس سخن می‌گفت، از گفت‌وگوی مستقیم با ایران و عادی‌سازی روابط که به "گسترش روابط تجاری" بیانجامد به عنوان مشوقی برای ایران در جهت تبعیت از خواست بین‌المللی برای متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم سخن به میان آورد.

رایس در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس در داووس خطاب به مدیران ارشد اقتصادی و سیاستمداران جهان گفت: "من همواره گفته‌ام که اگر ایران برنامه غنی‌سازی را معلق کند، من آماده ملاقات با همتای ایرانی‌ام در هر زمان، مکان، و هر کشوری برای مذاکره درباره هر چیزی هستم. من نمی‌دانم دیگر چه پیشنهاد بهتری می‌توان ارائه کرد."

سخنان رایس پس از آن ایراد شد که آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه، و آلمان در برلین به توافقی در باره احاله پرونده ایران به دلیل سرپیچی از قطعنامه‌های قبلی به شورای امنیت سازمان ملل دست یافتند. متن توافق اجلاس برلین در مورد قطعنامه پیشنهادی منتشر نشده است اما یک مقام ارشد آمریکایی گفته است که قطعنامه پیشنهادی "تحریم‌های فعلی را تشدید می‌کند و عناصر تازه‌ای را نیز به آن می‌افزاید."

ایران این توافق را "غیرقانونی" و "بی‌اثر" خوانده و تأکید کرده است که به همه سؤالات باقی‌مانده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ خواهد گفت.

رایس همچنین گفت که توافق بر سر قطعنامه‌ای جدید علیه ایران نشان‌دهنده اراده بین‌المللی برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت مجهز به سلاح‌های هسته‌ای است. وی گفت: "ما نمی‌خواهیم که ایران قدرتی مسلح به سلاح هسته‌ای شود و به تلاشمان برای وادار کردن ایران به الزامات بین‌المللی ادامه می‌دهیم."

واشنگتن و متحدانش در اتحادیه اروپا درصدد هستند تا دور سوم تحریم‌های اقتصادی و تجاری علیه ایران را اعمال کنند تا دولت ایران وادار کردن به توقف غنی‌سازی اورانیوم شود زیرا از امکان استفاده از این فن‌آوری برای ساخت بمب اتمی نگران هستند.

اما روسیه و چین که دارای مناسبات تجاری گسترده‌ای با ایران هستند تمایلی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران نداشتند.

رایس می گوید در نهایت مسائل موجود در برابر مناقشه هسته ای "می تواند و باید از طریق دیپلماسی حل شود".

وزیر خارجه آمریکا افزود: اگر ایران به توقف غنی‌سازی اورانیوم و تجدیدنظر در فعالیت‌های اتمی خود بپردازد ما می‌توانیم مذاکره را آغاز کنیم تا روابط تازه و عادی‌تری را برقرار کنیم، روابطی که نه بر مبنای ترس و بی‌اعتمادی بلکه بر مبنای همکاری و گسترش مناسبات تجاری استوار باشد.

ایران تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای را انکار می‌کند و فعالیت‌های اتمی‌اش را صلح‌آمیز و با هدف تولید انرژی برای جمعیت در حال رشد کشور اعلام می‌کند.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد که این شش کشور در تنظیم قطعنامه‌ای جدید علیه ایران مرتکب "اشتباه" شده‌اند و هشدار داد حتی اگر قطعنامه تصویب هم شود ایران از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود دست نمی‌کشد.

احمدی نژاد گفت: "آنها باید بدانند که چنین رفتارهای غیرقانونی خللی در اراده ملت ایران ایجاد نخواهد کرد".

رایس در اظهارات خود در اجلاس داووس همچنین گفت که به‌رغم سه دهه "روابط سخت"، ایالات متحده قصد ندارد "دشمن ابدی" ایران باشد.

او گفت: "ما با مردم ایران هیچ مشكلی نداریم. در حالی که با دولت این کشور واقعاً مشکل داریم که حمایت از تروریسم تا ناکارآمد کردن سیاست‌ها در عراق را شامل می‌شود."

نظرهای خوانندگان

زهی خیال باطل

-- بدون نام ، Jan 26, 2008 در ساعت 12:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)