تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

چه اعتراضي؟
روزنامه اعتماد سرمقاله امروز خود را به بحث ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان اختصاص داده است.

اعتماد با انتقاد از عمل‌کرد جریان محافظه‌کار در برخورد با رقبای سیاسی خود می‌نویسد:" آيا اين هواداران و اعضاي جناح راست، که ذره‌يي تحمل رقيب را برنمي‌تابند، در اين انديشه نرفته‌اند که دارند با انقلاب و کشور چه مي‌کنند؟"

سرمقاله نویس این روزنامه با طرح پرسش‌های از اهداف و دلایل هیات‌های اجرایی برای ردصلاحیت گسترده داوطلبان نمایندگی مجلس، آورده است:" مگر مي‌توان کساني را که در راه ايجاد پايداري اين انقلاب بزرگ رنج ديده و زحمت کشيده‌اند، به اين آساني از صحنه خارج کرد؟سران تصميم‌گير کشور براي ردصلاحيت‌هاي فله‌يي کجا ايستاده‌اند؟ آيا نمي‌دانند هر ردصلاحيتي از چهره‌هاي خدوم و آزاده، چه تبعاتي دارد؟"

مصطفي ايزدي سرمقاله نویس امروز روزنامه اعتماد ضمن اعتراض به چینین روی‌کردی در برخورد با داوطلبان، به بازخوانی تجربه‌ای شخصی از اعتراض خود به شورای نگهبان پرداخته و نوشته است:" بنده براي مجلس ششم کانديدا شدم. به اتهام عدم اعتقاد و التزام عملي به اسلام ردصلاحيت شدم. به سفارش مقامات وقت وزارت کشور به ردصلاحيتم اعتراض کردم. مرا براي شنيدن حرف‌هايم به شوراي نگهبان دعوت کردند. طرف من براي مذاکره سيدرضا زواره‌يي بود. هم او که خودش توسط شوراي نگهبان ردصلاحيت شد و بعد هم از دنيا رفت. حرف‌هايم را شنيد و بعد گفت نظر مجددمان را به شما اعلام مي‌کنيم. چند روزي گذشت. نظر جديدشان را به من اعلام کردند. با کمال تعجب مشاهده کردم، علاوه بر موارد اتهامي قبلي، هواداري از گروهک‌هاي ضدنظام را هم به آن اضافه کرده بودند. در واقع اعتراض من به ردصلاحيتم، خود دليل روشن‌تري شد بر اين‌که من کلاً فاقد صلاحيت هستم. لذا بايد از وزارت کشور پرسيد؛ چه اعتراضي؟"

نشاط انتخاباتي، اميدي که تحليل مي‌رود
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود با اظهار تاسف از ردصلاحیت بسیاری از داوطلبان اصلاح‌طلب می‌نویسد اگر بزرگان فعال شوند، تمام روزنه‌ها بسته نخواهد شد.

از نظر سرمقاله‌نویس این روزنامه آن‌چه که امروز مهم است:" حضور همه‌جانبه نيروهاي طيف اصلاح‌طلب در اعتراض قانوني به شراط نابرابر رقابت و رد صلاحيت نمايندگان این طیف است."

مردم‌سالاری با اشاره به ردصلاحیت دبیران‌کل چند حزب سیاسی از سوی هیات‌های نظارت وزارت کشور، از مدیران این وزرات‌خانه پرسیده است:" اگر اين احزاب قانوني هستند چگونه مي‌توان تصور کرد که اعضاي ارشد آن به راحتي از گردونه سياسي کشور حذف مي‌شوند؟"

آمریکا مظهر کفر مدرن
روزنامه کیهان یادداشت امروز خود را به انتقاد از سکوت سازمان‌های بین‌المللی در قبال وضعیت بحرانی غزه اختصاص داده است.

کیهان با حمله به برخی از کشور‌های اسلامی آنان را "تماشاگر این بازي" نامیده و نوشته است:"برخی کشور‌های عربی در سفر اخير بوش به منطقه با تقديم سمبليك شمشيرهاي خود، صريحاً همكاري خود را با رئيس جمهور جنگ افروز آمريكا در تجاوز اخير اسرائيل به غزه اعلام داشتند."

یادداشت نویس این رزنامه معتقد است:" اسرائيل و آمريكا، مظهر كفر و جاهليت مدرن هستند. احمقند و از عبرت گرفتن از تاريخ و گذشته عاجزند."

مکانيسم محروم سازي
روزنامه رسالت سرمقاله امروز خود را به نشست برلین و توافق کشور‌های پنج به علاوه یک در صدور قطع‌نامه سوم علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران اختصاص داده است.

این روزنامه ضمن انتقاد صریح از نتایج این نشست می‌نویسد:" پايبندى ايران به معاهدات بين المللى و کنوانسيون‌هاى جمعى طى سه دهه اخير بارها به اثبات رسيده است.در چنينى شرايطى هدف کشورهاى 1+5 از ايجاد محدوديت بر سر راه ايران چيست؟"

رسالت دلایل وحشت کشور‌های اروپایی از ایران در محروم کردن از فن‌آوری هسته‌ای را در دو عامل "پيشرفت اسلامى - ملى ايران" و "تشديد ديالکتيک ميان اجزاى جريان سلطه" دانسته است.

واقعيت نشست برلين
روزنامه جام‌جم در سرمقاله امروز خود توافق اخیر کشور‌های پنج به علاوه یک در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه می‌نویسد:" واقعيت آن است همکاري گسترده ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در چارچوب طرح پيشنهادي ايران (طرح اقدام) و گزارش نهادهاي اطلاعاتي آمريکا درخصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورمان و اعتراف به عدم انحراف در اين فعاليت‌ها، هيات حاکمه ايالات متحده را کاملا خلع سلاح کرده است؛ به طوري که ديگر بهانه‌اي براي اعمال فشار به ايران وجود ندارد."

این روزنامه نتیجه گرفته است اروپا نیز در آینده‌ای نه‌چندان دور به جایی خواهد رسید که چین و روسیه رسیده‌اند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)