تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

نهضت روزنامه‌سازي
روزنامه صدای‌عدالت در سرمقاله امروز خود، انتشار قریب‌الوقوع سه روزنامه وابسته به دولت را "نهضت روزنامه‌سازي دولت" خوانده است.

این روزنامه با طرح این پرسش که هزینه‌های 600 میلیونی راه‌اندازی هر روزنامه از چه منبعی تامین می‌شود؟ نوشته است: "البته به هيچ‌كس مربوط نيست كه اين مبالغ را از ارث پدري يا ثروت شخصي تامين كرده‌اند، اما اگر خداي ناكرده، منبع تامين اين هزينه‌ها از بيت‌المال است، انگيزه و دليل تحميل اين هزينه‌ها به بيت‌المال چيست؟"

صدای عدالت ضمن انتقاد از اعطای مجوز‌های برق‌آسا به روزنامه‌های وابسته به دولت، لزوم راه‌اندازی چنین رسانه‌ها را در حالی‌که دولت رسانه‌های رسمی فراوانی در اختیار دارد مورد تردید و پرسش قرار داده است.

دولت و غريبه‌اي به نام مديريت شهری
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود بی‌اعتنایی محمود احمدی‌نژاد به مدیریت شهری و برنامه‌های کلان شهرداری تهران را مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه می‌نویسد:"مشكل اينجاست كه اگر در يك دوره، شهردار تهران از رئيس جمهور انتقاد دارد كه چرا با مديريت شهري همكاري نمي‌كند، همان شهردار وقتي رئيس جمهور مي‌شود، انتظارات گذشته خود را فراموش مي‌كند و با مديريت شهري، همان‌گونه رفتار مي‌كند كه پيشتر به آن انتقاد داشت."

مردم‌سالاری نتیجه چنین برخوردی را تاوان سنگینی دانسته است که مردم باید آن را بپردازند.

هزينه حذف باتجربه‌‌ها
روزنامه همبستگی، سرمقاله امروز خود را به تعریف جدیدی از "ردصلاحیت" نامزد‌های انتخاباتی اختصاص داده است.

این روزنامه نوشته است:"در بسياري از كشورها به‌جاي ردصلاحيت نامزدهاي نمايندگي مجلس، شوراي شهر و رياست‌جمهوري به‌جاي ردصلاحيت از واژه محروميت از حقوق اجتماعي آن هم براي مدتي محدود و براساس رأي قطعي دادگاهي كه با حضور هيأت منصفه تشكيل مي‌شود، محروميت مشخص و ملاك عمل قرار مي‌گيرد. اما معلوم نيست چرا در ايران از چنين واژه‌اي استفاده مي‌شود كه در ذهن نامزدي كه مصادق چنين واژه‌اي مي‌شود و اطرافيان او شهروند بي‌شخصيت تداعي مي‌شود كه ‌نوعي توهين به فرد به حساب مي‌آيد"

همبستگی می‌نویسد این قانون در پایان مجلس اول وضع شد تا "نهضت آزادی‌ها" را حذف کند، اما امروز همین قانون واضعان خود "خط امامی‌ها" را می‌بلعد.

صداقت رقابت كردن
روزنامه کیهان یادداشت امروز خود را به دفاع از عمل‌کرد هیات‌های اجرایی و نظارت و حمله به رد‌صلاحیت‌شدگان اختصاص داده است.

کیهان می‌نویسد: "جماعتي سال‌هاست رندانه و با بي انصافي تمام، شوراي نگهبان را به عنوان مقصر شكست‌هاي سياسي خود جلوه مي‌دهند."

این روزنامه با بررسی9 انتخابات برگزار شده پس از دوم خرداد "3 انتخابات رياست جمهوري، 2 انتخابات مجلس، 3 انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و يك انتخابات خبرگان" نتیجه‌گیری کرده است: "مسئله اصلي برخي از مدعيان اصلاحات مطلقاً نظارت استصوابي نيست. پيش از اين زماني نوشتيم كه اصلاح‌طلبان «شجاعت باختن» ندارند، حالا ظاهراً بايد گفت جماعتي از آنها «صداقت رقابت كردن» هم ندارند."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)