تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نیوزویک پیام آمریکا به ایران را منتشر کرد

به منظور جلوگیری از رویارویی های آتی بین شناورهای ایران و ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس، دولت آمریکا بی سروصدا از تهران تقاضای مذاکره در این زمینه را کرده است.

این پیام چهار پاراگرافی در تاریخ دهم ژانویه از طریق سوئیس به تهران ارسال شده است. بر اساس این پیغام که نیوزویک به نسخه ای از آن دست یافته است، واشنگتن پیش تر در تاریخ 21 نوامبر 2007 تقاضای دیگری برای محدود ساختن "امکان اشتباهات ارتباطی و سوتفاهم" در خلیج فارس مطرح کرده بود.

در این پیام آمده است: "اما از آنجایی که ما هیچ پاسخی برای آن دریافت نکردیم، معتقدیم که این به سود ایران است که به این موضوع توجه و از هر گونه اقدامات تحریک آمیز آتی خودداری کند."

نسخه ای از این پیام را در اینجا ببینید

به نوشته نیوزویک، مقامات آمریکایی می گویند که امیدوار نیستند ایران اکنون به این پیام پاسخ دهد؛ زیرا در مورد پیام قبلی نیز سکوت اختیار کرده بود.

در این پیام، مقامات امریکایی ضمن اعتراض به ایران گفته اند که آنها مرزهای ملی کشورها را محترم می شمارند اما بر اساس قوانین بین المللی از جمله کنوانسیون دریایی مصوب سازمان ملل متحد به گشت خود در آبهای آزاد بین المللی ادامه می دهند. آمریکا هشدار داده است که ناوهایش در مقابل اقدامات تحریک آمیز دفاع خواهند کرد.

در دسامبر گذشته وقتی اولین پیام به ایران ابلاغ شده بود دو رویارویی دیگر در تنگه هرمز رخ داد که در یکی از آنها ناخدای ناو جنگی ناچار شد برای هشدار دستور آتش به سوی قایق های گشتی ایرانی را بدهد.

در جریان رویارویی اخیر در ششم ژانویه، پنج قایق گشتی ایرانی نزدیک به نیم ساعت در اطراف سه ناو جنگی آمریکا به مانور پرداختند و براساس گفته نیروی دریایی آمریکا اشیایی را بر سر راه یکی از ناوها در آب ریختند.

همچنین پیام رادیویی از یک منبع ناشناس ارسال شد که بر اساس ادعا تهدید به "انفجار" ناوجنگی آمریکا می کرد.

نیوزویک در ادامه آورده است: با اینکه دست اندرکاران پنتاگون به دلیل حساسیت موضوع حاضر نیستند با مشخصات واقعی در این باره صحبت کنند و نمی توان از صحت این گفته اطمینان داشت؛ اما تحلیل گران نیروی دریایی در ناوگان پنجم که در بحرین مستقر هستند می گویند: رویارویی ششم ژانویه بیشتر شبیه به تلاش گشتی های نیروی دریایی سپاه پاسداران برای وادار کردن ناوهای آمریکایی به گشودن آتش بر روی آنها به نظر می آید.

ولی یک مقام شورای امنیت ایران که خواست نامش افشا نشود، این اتهام را "جعلی" خواند و آن را "نمایشی برای کشورهای عربی" همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به منطقه دانست.

در جریان رویارویی، دو طرف به طرح ادعاها و ضدادعاهای مختلفی پرداختند و یکدیگر را به خبرسازی و تبلیغات سیاسی متهم ساختند.

-------------------------
در همین زمینه:"تهدید ناوچه های آمریکایی از سوی شناورهای ایرانی"

ایران: فیلم پنتاگون جعلی است

نظرهای خوانندگان

حکومت اسلام به رهبری روحانيت شيعه در ايران نشان داده که از صغر سن رنج می برد. در آن زمان که من سرباز بودم و در منطقه ای در خليج فارس فرمانده ما يک روز با رضايی که حالا دبير مجمع تشخيص مصلحت است قرار داشت در آن روز چنان سخن می گفتند که الساعه ناوگان آمريکا را در خليج فارس و در چند متری تنگه ی هرمز منهدم خواهند کرد. هفته ی بعد آمريکا بعد ماهها و ماها و سالها هشدارها ی فراوان (مثل امروز) آن هواپيما را با سيصد شصت و چهار نفربر فراز خليج فارس منفجر و منهدم کرد. چند روز بعد بعد از يک جلسه ی اضطراری که دوباره بر قرار شد که البته ما از جريانات داخلی آن خبر نداريم، ولی وقتی جلسه تمام شده آن فرمانده و رضايی آمدند و برای ما سخن گفتند. آنها پس از آن انفجار بسيار عاقل به نظر می رسيدند. آيا بار ديگر ديگر آمريکا سپاه پاسداران و روحانيت را سر عقل آورد. پاسخ حتما مثبت است. ولی قيمت اين سر عقل آمدن چند است؟

-- داراب از تهران ، Jan 23, 2008 در ساعت 07:38 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)