تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تبدیل فرصت به تهدید
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود نوشت، دولت نهم بسیاری از فرصت‌های بی‌نظیر اقتصادی را به علت ناکارآمدی تبدیل به تهدید کرده است.

این روزنامه با ذکر 8 نکته، سیاست‌های اقتصادی دولت در چند سال اخیر، چنین زیر ذره‌بین گذاشته است:
1- اگر اين رويه‌ها ادامه يابد وضعيت از اين هم بدتر خواهد شد.2-کاهش حقوق کارمندان به بهانه صرفه‌جویی منجر به کاهش کارآیی سیستم‌های دولتی می‌شود. 3- با ايجاد فضاي مبهم و كاهش امنيت سرمايه‌گذاري، پديده فرار مغزها و سرمايه‌ها تشديد شده و ريسك سرمايه‌گذاري با سرعت شگفت‌آوري بالا رفته است. 4- پروژه‌هاي بزرگ اقتصادي و زيربنايي پيشرفت جدي نداشته‌‌اند.5- مجلس باید پاسخ‌گوی مجوز‌های باشد که به دولت داده است. 6- بدهي خارجي ايران به 14 ميليارد دلار يعني به بالاترين سطح خود در سال‌هاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نزديك مي‌شود. 7- ديدگاه‌ها و نظرات اقتصادي برخي دولت‌مردان هيچ‌گاه كشور را به توسعه‌يافتگي نخواهد رساند. 8- يك ضرب‌المثل چيني مي‌گويد: «اگر مي‌خواهي به فقيري كمك كني به جاي اين‌كه به او چند ماهي بدهي، ماهي‌گيري را به او ياد بده».

نوشداروي پس از ...
روزنامه صدای‌عدالت، اقدام دیروز ریس مجلس در برابر دولت را نوش‌دارویی پس از مرگ سهراب دانسته است.

در سرمقاله این روزنامه آمده است:‌"واقعيت اين است كه مجلس هفتم از نظر اثرگذاري در صحن سياست و نظارت بر عملكرد دولت و نحوه اجراي قوانين كلان يكي از ضعيف‌ترين مجلس‌ها در تاريخ جمهوري اسلامي بوده است."

صدای عدالت با طرح این پرسش که چرا حداد عادل در پایان عمر مجلس ششم چنین موضعی در برابر دولت اتخاذ کرده است، احتمال داد در پس این اقدام تقویت احتمال ریاست مجدد وی بر مجلس هشتم نهفته باشد.

كاهش محبوبيت اصول‌گرايان
روزنامه همبستگی قطعی گسترده گاز در مناطق سردسیر ایران را موجب کاهش شدید محبوبیت دولت‌ محافظه‌کاران در نزد مردم دانسته است.

این روزنامه می‌نویسد: "جناح اصول‌گرا كه سال‌ها شعار مي‌داد مشكل اصلي مردم معيشت است، حالا در پيچ و خم فشار سنگين امور اجرايي در كشور مجبور شده از استراتژي هميشگي خود كوتاه بيايد و اعلام كند كه وعده اقتصادي نداده است."

همبستگی در پایان نتیجه‌گیری کرده است: "اما اين حربه نيز نمي‌تواند منحني سقوط جايگاه اين جناح در افكار عمومي‌را به حالت قبلي باز گرداند. در واقع بسياري از راي دهندگان امروز فهميده‌اند كه جناح مذكور قدرت پاسخگويي به ضروري‌ترين نيازهاي اوليه زندگي آن‌ها را هم ندارد.

اطمينان داريم كه اطمينان نداريد
روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود به تجزیه و تحلیل رایانه‌ای کردن مراحل انتخابات در تهران پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به این نکته که رایانه‌ای کردن مراحل انتخابات نیاز به گذشت زمان دارد، به خوانندگان خود اطمینان داده است که مسوولان اجرایی انتخابات از امنیت و صحت این روش اطمینان کامل ندارند.

کیهان با برشمردن 5 دلیل رایانه‌ای کردن انتخابات تهران را به صلاح ندانسته است:
1- اتلاف وقت رای‌دهندگان.2- تاخیر در مهیا کردن امکانات سخت‌افزاری دریافت و شمارش آراء.3- فقدان آموزش 10هزار اپراتور برای کار با سخت‌افزارها.4- عدم احراز صلاحیت 10 هزار اپراتور. 5- نا آشنا بودن مسوولان حوزه‌های انتخابیه با سیستم‌های نرم‌افزاری.

کیهان نتیجه‌گیری کرده است که همه مسوولان نیز به این نارسایی‌ها باور دارند، اما می‌ترسند مخالفت خود را با اجرای چنین طرحی اعلام کنند، تا مبادا متهم به"مخالفت با دستاوردهاي جديد علمي و تكيه بر روش هاي سنتي متهم شوند!"

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)