تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

در انتظار اتفاق ویژه
روزنامه اعتماد به قلم محسن آرمین ، سرمقاله امروز خود را به بازخوانی کنایه‌های معنادار رییس مجلس، رییس دولت و وزیر اطلاعات علیه اصلاح‌طلبان و نتایج احتمالی آن اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس اعتماد همچنین از اتخاذ چنین مواضع دوگانه‌ای انتقاد و آن را در راستای برداشتی شخصی و حزبی از قانون انتخابات به نفع یک جریان خاص سیاسی تعبیر کرده است.

آرمین با طرح این پرسش که مسوولان هیات اجرایی به چه دلایلی قبل از رسیدگی به پرونده‌های نامزد‌ها خبر از رد صلاحیت آن‌ها می‌دهند؟ تاکید می‌کند:« به طور جدي بايد پرسيد چه اتفاق ويژه‌يي در اين دوره رخ نموده است؟»

او در پایان از موضعی معترضانه می‌نویسد: « از نظر آقايان، منتقد خوب منتقد مرده است؟»

آغاز سه‌سالگي اعتماد‌ملي
اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود خبر از سه‌سالگی این روزنامه داده است.

این روزنامه در مقایسه‌ای از وضعیت انتشار روزنامه در کشور‌های همسایه، کیفیت و موقعیت روزنامه‌های کشور‌های چون پاکستان، کویت، لبنان و ترکیه را به مراتب بهتر از روزنامه‌های چاپ ایران دانسته است.

این روزنامه مهمترین عواملی که منجر به پدیدار شدن چنین وضعیتی برای مطبوعات ایران شده است را چنین برشمرده است:« ضعف نهادهاي سياسي و اجتماعي، همواره عامل لغزندگي مطبوعات و ورود به حوزه‌هايي شده است كه لزوما ضرورت اول آن‌ها نبوده است، نابردباري و ناصبوري برخي دولت‌ها در ايران نيز يك معضل مكمل بوده است.»

اعتماد ملی در تشریح آن‌چه که در این دوسال منتشر کرده یا نکرده، می‌نویسد:« در دو سالي كه از عمر اعتماد ملي گذشت، بسياري ضرورت‌ها سبب شد همه حقايق را نگوييم، اما شرافتمندانه پافشاري نموديم تا به مردم بزرگ ايران دروغ نگوييم. اگر نتوانستيم همه واقعيت‌ها را منتقل كنيم، حداقل آن است كه شريك دروغ‌هاي مصلحتي نيز نشديم.»
"اميد كه عمر «اعتماد ملي» و همكارانش دراز بادا."

فراتر از انتخابات
روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود هشدار داده است که تقی‌زاده‌ها و "خائنین به ملت ایران" پس از گذشت ده‌ها سال از انقلاب مشروطه با ترفند‌های نوین قصد « سوار شدن بر سرنوشت و منابع و منافع ملت ايران» را دارند.

کیهان این خائنان را کسانی می‌داند که بوش از آن‌ها حمایت کرده است، اما تاکید می‌کند:« هر اصلاح طلبي مزدور و نوكر و جاسوس آمريكا نيست و حتماً بايد ميان قائلان به آن فرق گذاشت اما اين هم واقعيتي است كه اصلاح‌طلبي كذايي مانند؛ مشروطه‌خواهي و جمهوري‌خواهي و تجدد روزگار مشروطه و پهلوي، تعريف ملي و اسلامي و بومي نشد.»

با چنین مقدمه‌ای، کیهان باردیگر خبر از رد صلاحیت‌های گسترده داده و تلویحا می‌نویسد:« جمهوري اسلامي، نظامي آزاد است و مخالفان خود را تحمل مي‌كند، اما روشن است هيچ نظامي به مخالفان مبنايي خود كه از جانب دشمنان تر و خشك و تغذيه مي‌شود، اجازه نمي‌دهد وارد حاكميت شوند.»



نقایص انتخابات رایانه‌ای

روزنامه آفتاب‌یزد سرمقاله امروز خود را به معایب و نواقص سیستم یارانه‌ای وزارت کشور برای برگزاری مراحل مختلف انتخابات مجلس هشتم اختصاص داده است.

این روزنامه با ابراز نگرانی از ناکارآمدی بخشی از سیستم‌های رایانه‌ای در اولین مرحله این انتخابات (ثبت‌نام) به نقل از سخن‌گوی شورای نگهبان از ناقص بودن 80درصد پرونده‌ِ نامزد‌های انتخاباتی خبر داده است.

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد نقص در پرونده‌ها را مستمسک خوبی برای رد صلاحیت برخی از نامزد‌های انتخاباتی از سوی شورای نگهبان دانسته است.

این روزنامه ضمن هشدار به به مقام‌های مسوول در امر انتخابات اظهار امیدواری کرده است مراحل بعدی انتخابات رایانه‌ای به خوبی و خوشی برگزار شود.

پروژه هشدار
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به واکاوی هشدار محمد‌خاتمی نسبت به احتمال رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس پرداخته است.

رسالت معتقد است خاتمی در دامان جریان‌های افتاده است که از سوی سازمان‌های اطلاعاتی غرب حمایت می‌شوند و می‌خواهند به هر نحوی نامزد‌های خود را وارد مجلس کنند.

سرمقاله‌نویس رسالت در ادامه تحلیل خود آورده است که اصلاح‌طلبان هم‌زمان با اجرای پروژه مظلوم‌نمایی، پروژه دوستونی (لیست الف و ب) را دنبال می‌کنند.

این روزنامه در پایان با استناد به چند موضع‌گیری سیاسی از سوی جریان‌های فعال در انتخابات نتیجه گرفته است: در انتخابات هشتم حزب‌کارگزاران به سمت حزب مشارکت متمایل شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)