تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حاج قربان سلیمانی درگذشت

"حاج قربان سليماني" استاد پيشكسوت موسيقي مقامي خراساني عصر روز يكشنبه در شهرستان قوچان درگذشت. او از استادان بزرگ موسيقي مقامي خراسان بود.

به گزارش ایرنا، وی امروز براثر كهولت سن در 87 ‬سالگي درگذشت.

مراسم تشییع اين استاد بزرگ موسيقي صبح روز دوشنبه ازمنزل وي درقوچان با حضور دوستداران موسيقي و مردم محل تشييع خواهد شد.

لینکهای صفحه ویژه بالاترین در باره درگذشت استاد

سایت هنر و موسیقی در باره حاج قربان سلیمانی می نویسد: او تنها بازمانده از بخشی های خراسان بود، از هشت سالگی دو تار به دست گرفت و نزد پدرش که از نوازندگان صاحب نام دو تار شمال خراسان به شمار می‌رفت، به شاگردی پرداخت. هنگام درگذشت پدر، 22 سال سن داشت و از آن پس نزد غلامحسین بخشی جعفر آبادی، حاج محمد بخشی قیطانی و عوض بخشی به آموختن دو تار روی آورد. حاج قربان کار دوتار نوازی را در مراسم عروسی، ختنه سوران، شیرینی خوران از سال 1321 آغاز کرد.

او به گفته خود 15-16 سال دست به ساز نزد. ظاهرا علت آن هم اعتقادات و پای بندی وی به سخنان متشرعین بود که باعث شد او ساز را به کناری نهد. اما وقتی روحانیون دیگری به وی توصیه کردند که موسیقی موهبتی الهی است، دوباره ساز در دست گرفت و به نواختن پرداخت.

او فعالیت مجددش را از سال 1367 با برنامه تلویزیونی "اندیشه هنر" شروع کرد و درسال 1369 در جشنواره موسیقی فجر، نوازنده برتر انتخاب شد و از آن سال به بعد هم به عنوان داور در جشنواره موسیقی فجر حضور یافت.

این استاد صاحب نام در سال های اخیر 8 بار به فرانسه اعزام شد و به عنوان پدیده و ستاره "آوینیون" فرانسه معرفی شد.

او همچنین به کشورهای بسیاری مانند پرو، هلند، تونس، ترکیه، بلژیک، انگلستان، سوئیس، کلمبیا، اکوادور، پاناما، فرانسه و چند شهر آمریکا نیز سفر کرده بود.

فیلمی از زندگی حاج قربان در یوتیوب، کار مجید حمیدیان و امیر حسین زمانخانی

استاد حاج قربان سلیمانی کار کشاورزی می کرد و از 14 فرزندش فقط دو دخترش به موسیقی روی آورده اند و یک پسرش که این آخری پنجاه ساله است و علیرضا نام دارد و در بیشتر اجراهای پدر به عنوان همنواز حضور جدی داشته است.

به نوشته همشهری انلاین، حاج قربان سلیمانی از سه ماه پیش از بیماری رنج می برد اما علی‌رغم پیگیری‌های فراوان درخصوص درمان وی، بی توجهی مسئولان و نهادهای فرهنگی موجب از دست رفتن این هنرمند ارزشمند شد.

همشهری می افزاید: «فرشاد فداییان یک فیلم 115 دقیقه ای از زندگی حاج قربان سلیمانی ساخته است که تنها اثر باقی مانده درباره زندگی این هنرمند موسیقی نواحی است.» اما با توجه به فیلمی که از زندگی استاد در یوتیوب وجود دارد باید گفت دو اثر در باره او دست کم در دسترس است.

نظرهای خوانندگان

فقط دو دخترش!!؟
علیرضا سلیمانی پسر حاج قربان و نوازنده ی چیره دست دوتار است که از یاد برده اید!

-- رضا ، Jan 20, 2008 در ساعت 08:28 PM

چه مصيبتي. در ضمن حاجي 3فرزند داشت. يك پسر به نام عليرضا كه خود نوازنده و خواننده قابلي است و دو دختر

-- رضا ، Jan 20, 2008 در ساعت 08:28 PM

يادش بخير دانشجويان مشهد برايش پس از پيروزي اقاي خاتمي در خرداد 76 بزرگداشت گرفتند و او چه زيبا نواخت ! حاج قربان كه فوت كرد اما ان دانشجويان كجا هستند نمي دانم!
فرصت شمار صحبت كز اين دو راهه منزل
چون بگذريم ديگر نتوان به هم رسيدن

-- بدون نام ، Jan 21, 2008 در ساعت 08:28 PM

خدایش بیامرزاد...

-- ایرج ، Jan 21, 2008 در ساعت 08:28 PM

خیلی متاسفم از اینکه در فرهنگ ما مرده پرستی رواج دارد تا زمانی که این حاج قربان زنده بود اثری از نامش نبود اما وقتی فوت میکند در همه سایت ها خبر مرگ ایشان ذکر میشود و به همه میفهمانند که چه گوهری از دست رفت. به هر حال من که ایشان را نمی شناختم ولی به خانواده اش تسلیت میگویم و امید است که این آدم های با حال را تا زنده اند معرفی کنید تا مردم بیشتر از وجودشان لذت ببرند.

-- داریوش ، Jan 21, 2008 در ساعت 08:28 PM

درگذشت این هنرمند بزرگ را تسلیت می گویم. اما دوستان هر چه قدر به مطلبتان دقت کردم هیچ اشاره ای به ترک بودن و ترکی خوانی آن مرحوم نکرده بودید. ضمنا من با آن مرحوم در روستای علی آباد دیدار کرده بودم پسرش علیرضا دوتار می نواخت و یکی از نوه هایش که یک دختر خانم هست نیز اهل موسیقی بود.
مقاله ای راجع به ایشان نوشته ام که میتوانید در سایتم مطالعه کنید.

-- سید حیدر بیات ، Jan 21, 2008 در ساعت 08:28 PM

بزرگان بر روی زمین سبک وبی صدا راه میروند ولی جای پای آنها ماندگار است.
خدایش رحمت کند.

-- علی اکبر سلیمانی ، Jan 21, 2008 در ساعت 08:28 PM

روح بزرگوارش شاد

-- مسیح ، Jan 21, 2008 در ساعت 08:28 PM

درگذشت هنرمند عاليقدر ايراني را به كليه ملت ايران تسليت عرض ميكنم

-- محسن ساريان خائسي ، Jan 21, 2008 در ساعت 08:28 PM

درگذشت هنرمند عاليقدر ايراني را به كليه ملت ايران تسليت عرض ميكنم

-- محسن ساريان خائسي ، Jan 21, 2008 در ساعت 08:28 PM

حاج قربان -- که رحمت خدا بر او باد -- حدود پانزده،شانزده سال پيش براي نخستين بار در جمع هنرمندان ايراني در فستيوال آوينيون فرانسه شرکت کرد و به راستي درخشيد .سه،چهار ماه بعد او را براي اجراي چند برنامه به فستيوال پاييز پاريس دعوت کردند که گويا همه برنامه هايش بسيار موفقيت آميز بود. به ياد مياورم خبر نگار بي بي سي از او پرسيد از کنسرتش در پاريس بيشتر راضي است يادر آوينيون.او گفت آوينيون وتوضيح داد که کنسرت آوينيون در هواي باز بود وهوا روشن بود و من تماشاچي ها را ميديدم وتاثير نوازندگي و خوانندگي خود را در چشمها ورفتار آنها ميديدم در حاليکه در پاريس من روي سن روشن هستم وتماشاچي ها در سالن تاريک نشسته اند ومن تاثيرساز وآوازم را روي آنها نمي بينم . ومن که صداي او را از راديو ميشنيدم حيرت کردم که يک روستايي از دهکده کوچکي از گوشه اي از ايران ، چه احساس انساني عميقي ميتواند داشته باشد.خوشا به سعادتش که غريق رحمت الهي است و از هم اکنون در بهشت خداست.

-- طوسي ، Jan 21, 2008 در ساعت 08:28 PM

من متاسفانه چون ارتباط نزدیکی با ایشان داشتم مطلعم که از طرف مسئولین تا زمان فوت وی مخصوصا مرکز موسیقی هیچ توجهی به حال ایشان نشد و متوفی با یک بیماری ساده و ناخوشی معمولی از دنیا رفت بنا بر سنت مرده پرستی و فرصت طلبی های انتخاباتی هم اکنون همه آن مسئولانی که خواب تشریف داشتند داد تسلی سر می دهند .

-- نیما یغما ، Jan 24, 2008 در ساعت 08:28 PM

من متاسفانه چون ارتباط نزدیکی با ایشان داشتم مطلعم که از طرف مسئولین تا زمان فوت وی مخصوصا مرکز موسیقی هیچ توجهی به حال ایشان نشد و متوفی با یک بیماری ساده و ناخوشی معمولی از دنیا رفت بنا بر سنت مرده پرستی و فرصت طلبی های انتخاباتی هم اکنون همه آن مسئولانی که خواب تشریف داشتند داد تسلی سر می دهند .

-- نیما یغما ، Jan 24, 2008 در ساعت 08:28 PM

روحش شاد و یادش گرامی.حیف و صد افسوس که ان همه هنر و تجربه را با خود به ان دنیا برد و نتوانست تجربهاش را در خدمت هنرمندان جوان بگذارد

-- جواد ، Jan 24, 2008 در ساعت 08:28 PM

گرامی داشت استاد حاج قربان سلیمانی در رادیو تهران را بشنوید. در این برنامه تمامی شاگردان و دوستان و خانواده استاد شرکت کرده اند. در این ادرس اطلاعات این برنامه هست و مناسب است شما به این نوع اخبار توجه کنید www.sedakon.persianblog.ir

-- karimi ، Jan 30, 2008 در ساعت 08:28 PM

آیا به نظرتان برایتان مشکلی پیش می آمد که اشاره می کردید حاج قربان از ترکهای خراسان بود و ترکی هم می نواخت و می خواند؟

-- Mehdi babayi ، Feb 7, 2008 در ساعت 08:28 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)