تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مک کین و کلینتون در صدر

"جان مك كين" و" هیلاری کلینتون" در انتخابات مقدماتي ايالات نوادا و كاروليناي جنوبي بيشترين آرا را به خود اختصاص دادند.

به گزارش خبرگزاري فرانسه، سناتور جان مك كين، كانديداي جمهوري‌خواه انتخابات رياست جمهوري آمريكا، در انتخابات مقدماتي حزب جمهوري خواه در ايالت كاروليناي جنوبي ، با كسب 33 درصد آرا جلوتر از مايك هاكابي، فرماندار سابق ايالت آركانزاس قرار گرفت . هاکابی 30 درصد آرا را به خود اختصاص داده بود ولی با این پبروزی ، مک کین به پیروزی دوم خود دست یافت.

"دونكان هانتر" دیگر نامزد جمهوری خواه نیز به خاطر نتايج ضعيفي كه در همه راي‌گيري‌هاي داشته است روز گذشته خود را از گردونه رقابت نامزدهاي رياست جمهوري خارج كرد.

از سوي ديگر هيلاري كلينتون سناتور دموکرات كه در تلاش است تا نخستين رييس‌جمهور زن در آمريكا شود، در انتخابات درون حزبي و مقدماتی دموكرات‌ها در ايالت نوادا 51درصد آرا را بدست آورد. این در حالي است كه باراك اوباما 45 درصد و جان ادواردز تنها چهار درصد آرا را در این مرحله از انتخابات كسب كردند.

تيم انتخاباتي باراك اوباما، سناتور ايالت ايلينويز مي‌گويد وي در كنوانسيون ملي نسبت به هيلاري كلينتون شانس بيشتري براي انتخاب شدن به عنوان كانديداي حزب دموكرات برای انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر (آبان) دارد.

اما اين ادعا از سوي رهبر حزب دموكرات در ايالت نوادا و ستاد مبارزه انتخاباتي هيلاري كلينتون با مخالفت روبرو شده و آنها اعلام كردنده اند كه ستاد انتخاباتي اوباما سخت در اشتباه است.

مايك هاكابي هم كه يك مبلغ مذهبي است و روي حمايت تعداد زيادي از مسيحيان پروتستان ايالت كاروليناي جنوبي حساب مي‌كرد، از مك كين شكست خورد و پيروزي وي را تبريك گفت.

هاكابي در يك تجمع گفت: من ترجيح مي‌دهم در جايي كه هستم بايستم . مبارزه‌ام را هم با افتخار انجام داده‌ام نه با رسوايي و ننگ حمله به ديگران.

در مرحله اول انتخابات رياست جمهوري آمريكا كه هر چهار سال يك بار برگزار مي‌شود، ابتدا هواداران هر حزب در تعدادی از ايالت‌ها به نامزدهاي آن حزب راي مي‌دهند تا نامزد برتر براي رقابت با نامزد حزب رقيب تعيين شود.

مرحله دوم انتخابات بر اساس كنوانسيون‌هاي ملي است كه احزاب ، نتايج انتخابات مقدماتي ايالت‌ها و انجمن‌هاي حزبي را بررسي مي‌كنند و در نهايت يك نفر به عنوان نامزد اول حزب معرفي مي شود.

در مرحله سوم مردم ايالت‌هاي مختلف از ميان نامزدهاي دموكرات و جمهوري‌خواه يك نفر را برمي‌گزينند و در مرحله چهارم از ميان نفرات برتر، رئيس جمهور انتخاب مي‌شود.

انتخابات رياست جمهوري آمريكا براي تعيين جانشين "جورج دبلیو بوش"، چهارم نوامبر سال جاري ميلادي ( 14 آبان‌ماه 1387) برگزار مي‌شود.

نظرهای خوانندگان

سيستم انتخاباتی امريکا بسيار پيشرفته و حاصل تجربه بسيار طولانی دموکراسی در اين کشور است درست مثل جمهوری اسلامی ايران ؟!!!!

-- جورج ، Jan 21, 2008 در ساعت 04:05 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)