تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

از عزاداري تا «مملكت داري»
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود به نقد مواضع اخیر احمدی‌نژاد در مورد راه و روش صحیح عزاداری مردم پرداخته است.

این روزنامه معتقد است احمدی‌نژاد همواره در اتخاذ بسیاری از مواضع مهم داخلی دیر عمل می‌کند.

آفتاب یزد با اشاره به برخی سخنان رییس‌جمهور در «فهم صحیح عزاداری از سوی مردم» خواستار تعمیم چنین مساله‌ای در بخش‌های دیگری از تصمیمات دولت در قبال مردم شده است.

سخن آخر این روزنامه با احمدی‌نژاد این است « آيا همه وظايف رسمي دولت و رئيس جمهور براي - مملكت‌داري - بهتر به خوبي انجام شده كه او اكنون بر كرسي نصيحت ساير دستگاه‌ها و افراد نشسته و آن‌ها را به خاطر برخي توصيه‌ها يا اقدامات در موضوع عزاداري، مورد انتقاد قرار مي‌دهد.»

اقتصاد سياسي نفت و خواب آشفته ما
روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از یک مقام اقتصادی آمریکا به جنگِ نفتی واشنگتن علیه عراق و تاثیرات چنین جنگ‌هایی (جنگ برای نفت) بر اقتصاد سیاسی کشور‌ها پرداخته است.

نویسنده سرمقاله با اشاره به اهمیت روزافزون منابعی چون نفت، گاز و زغال سنگ برای کشور‌های جهان، می‌نویسد: «در چنين شرايطي ايران مي‌تواند با اتکا به منابع نفت و گاز، و بهره‌برداري از موقعيت ژئواستراتژيک، نيروي انساني، قدرت اقتصادی و كالبدي‌اش رشدی دايم داشته باشد.»

دنیای اقتصاد اما نتیجه می‌گیرد که ایران به‌دلیل اتكا منابع انرژي و روند نزولي سهم ارزش افزوده بخش نفت در توليد ناخالص داخلي، نمی‌تواند چنین نقش در منطقه ایفا کند.

گوش كنيد! اين صداي حسين است
یادداشت‌نویس امروز روزنامه کیهان، شرایط امروز کشور‌های لبنان، فلسطین و ایران را به کربلای سال 61 هجری تشبیه کرده است.

نویسنده این یادداشت تاکید کرده است که با وجود سرمای سخت زمستان از شور حسيني و حضور عاشورايي مردم چيزي كم نشده بود. این روزنامه می‌نویسد: «حتی کودکان نیز در چنین روزی یزید زمان را می‌شناختند.»

کیهان در ادامه با یزیدی نامیدن کشور‌هایی چون آمریکا و انگلیس، آنان را محکوم به شکست از مسلمانان جهان دانسته است.

پشت پرده يک استعفا
روزنامه رسالت با تشریح انواع استعفاهایی که در جهان سیاست رخ می‌دهد، در سرمقاله امروز خود به تجزیه و تحلیل دلایل استعفای نیکلاس برنز پرداخته است.

این روزنامه استعفاى برنز را ناشی از مناسبات پنهانى قدرت در "بافت فرسوده" جمهوري‌خواهان آمريکا نمی‌داند، بلکه معتقد است این استعفا به دلیل نتایج سفر بوش منطقه صورت گرفته است.

رسالت کناره‌گیری برنز را ناشی از شکست سیاست‌خارجی بوش در جهان معرفی کرده و آن را به استعفای رامسفلد و بولتون تشبیه کرده است.

بعد از عاشورا
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود به عبرت‌های نهفته در حادثه روز عاشورا پرداخته است.

این روزنامه با اشاره‌ای به وقایع چنین روزی در سال 61 هجری، معنی دین‌داری و آزادگی را چنین تعریف کرده است:« معناي دين داري چيزي جز شناخت و پيروي از امام زمان نيست و معناي آزادگي، نرفتن زير بار هيچ ظلم و ذلتي، حتي به بهاي جان باختن است.»

سياست‌هاي پولي، راه‌كار مهار نقدينگي
روزنامه سرمایه سرمقاله امروز خود را به افزایش نقدینگی در کشور و راه‌های مهار آن اختصاص داده است.

یادداشت‌نویس اقتصادی سرمایه با تشریح برخی ملاحظات اقتصادی برای مهار نقدینگی، به سیستم اقتصادی کشور پیشنهاد می‌کند: «بانك مركزي، قدرت و توانايي اجراي سياست‌هاي لازم براي سروسامان‌دادن به مشكلات حوزه پولي و بانكي كشور را در اختيار داشته باشد، ساختار ترازنامه‌هاي بانكي را اصلاح كرده و بهبود بخشد و به طور همزمان با استفاده از امكانات و سياست‌هاي لازم، آحاد مردم را ترغيب به سپردن منابع پولي و نقدي مازاد خود به شبكه بانكي كشور كند. چرا كه تنها در صورت اجراي اين‌گونه اقدامات است كه نظام بانكي قادر خواهد بود تا بخشي از ضربات و لطمات وارد شده بر پيكرش را ترميم كند و از طريق كاركردهاي خود، به هدايت نقدينگي و كاهش بار تورمي آن بپردازد.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)