تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دیده بان حقوق بشر: دو مرگ مشکوک در بازداشتگاه های ایران

سازمان دیده بان حقوق بشر از جمهوری اسلامی ایران خواست تا در باره مرگ زندانیان در حین بازداشت به تحقیق بپردازد.

در اطلاعیه دیده بان حقوق بشر که امروز منتشر شد به مرگ مشکوک دو نفر که اخیرا در دو شهر ایران بطرز مشکوکی در حین بازداشت، جان باختند، اشاره شده است.


مرگ ابراهیم لطف اللهی در حین بازداشت یکی از موارد مرگ های مشکوک در بازداشتگاه های ایران به شمار رفته است. عکس از خبرنامه امیرکبیر

ابراهیم لطف اللهی دانشجوی سنندجی هفته گذشته در زندان سنندج جان سپرد و زهرا بنی یعقوب پزشک جوان در بازداشتگاه امر به معروف در همدان، مقامات قضایی علت مرگ هر دو جوان بازداشت شده را "خودکشی" عنوان کرده اند.

اما خانواده و نزدیکان هر دو فرد درگذشته معتقدند که آنها به قتل رسیده اند. در مورد هر دو پرونده، تحقیقات قضایی تا کنون به کندی پیش رفته است.

جو ستورک نایب رئیس بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر تاکید کرد: مرگ ناگهانی دو جوان ظاهرا سالم در زندان به شدت نگران کننده است و دولت با سرعتی که در خودکشی دانستن این مرگ ها به خرج می دهد فقط به نگرانی ما می افزاید.

ابراهیم لطف اللهی، روز شانزدهم دی ماه در دانشگاه پیام نور سنندج توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و 9 روز بعد ماموران امنیتی به خانواده وی اطلاع دادند که وی در بازداشتگاه خودکشی کرده است.

صالح نیکبخت، وکیل خانواده لطف اللهی، به زمانه گفت که جسد این دانشجو پس از مرگ در زندان توسط ماموران دفن شده است و وی در تلاش است تا برای کالبد شکافی حکم نقش قبر او را بگیرد.

زهرا بنی یعقوب به همراه نامزدش در در یکی از پارکهای شهر همدان توسط ماموران ستاد امر به معروف و نهی از منکر بازداشت شده و به بازداشتگاه منتقل می شود ولی روز بعد پس از مراجعه والدینش به این ستاد به آنها خبر مرگ دخترشان داده می شود.

دیده بان حقوق بشر در اطلاعیه خود یاد آور شده است: اصول سازمان ملل در ارتباط با پیشگیری موثر و تحقیق در مورد اعدام های غیرقانونی شتابزده و بی دلیل مقرر می دارد که تحقیقات فوری، کامل، و بی طرفانه درباره تمام موارد قتل های غیرقانونی، از جمله مواقعی که دادخواستی از سوی اقوام حاکی از مرگ غیرطبیعی قربانیان تنظیم شده باشد، صورت گیرد.

این اصول اعلام می کنند در صورتی که پیکر دفن شده ولی بعدا به نظر برسد تحقیقات لازم است، جسد بایستی بلافاصله نبش قبر شده و مورد کالبدشکافی قرار گیرد.

کالبد بایستی برای زمان کافی نزد کسانی که کالبدشکافی را انجام می دهند باقی بماند تا تحقیق کامل را ممکن سازد.

اطلاعیه دیده بان حقوق بشر می افزاید: برای تضمین نتایج عینی، انجام دهندگان کالبدشکافی بایستی قادر باشند به طور بی طرفانه و مستقل از هر شخص، سازمان، یا نهاد ذینفع انجام وظیفه کنند. این اصول هم چنین مقرر می دارند که خانواده های قربانیان و نمایندگان حقوقی آن ها به کلیه اطلاعات مرتبط با تحقیقات دسترسی داشته باشند و حق داشته باشند خواهان حضور نماینده پزشکی ای از سوی آن ها در کالبدشکافی گردند.

این سازمان پیش تر نیز در گزارش مفصل دیگری تحت عنوان "در ایران شما هر کسی را که بخواهید می توانید بازداشت کنید" در باره وضعیت حقوق بشر و رفتار با منتقدان حکومت در جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده بود.


در همین رابطه:
مرگ دانشجوی سنندجی در زندان

نظرهای خوانندگان

این دو واقعه آن چنان هولناک است که کاش شخصیت های مدنی و فرهنگی و سیاسی ایران چنین درخواستی را اعلام می کردند چون مقامات دارند این را به یک رویه تبدیل می کنند

-- علی اصغر رمضانپور ، Jan 19, 2008 در ساعت 08:11 PM

متاسفانه 30سال است که این مسایل تمامی ندارد

-- بدون نام ، Jan 20, 2008 در ساعت 08:11 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)