تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تلاش آمریکا برای تحریم های تازه علیه ایران

آمریکا خواهان افزایش تحریم ها علیه ایران به دلیل سرپیچی از قعطنامه های پیشین شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش رویتر، با این حال، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید هنوز هیچ توافقی بین اعضای دائم شورای امنیت در باره چگونگی برخورد با ایران صورت نگرفته است.

قرار است سه شنبه این هفته، وزرای خارجه آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان در برلین گردهم آیند و در باره وضع تحریم های احتمالی علیه ایران تصمیم بگیرند.

این کشور‌ها در ژوئن 2006 مجموعه‌اي از مشوق‌ها را در ازاي كنار گذاشتن برنامه غني سازي اورانيوم به ايران پيشنهاد كرده‌ بودند. اين مشوق‌ها شامل به رسميت شناختن حق ايران براي توليد انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح‌آميز و كمك به اين كشور در ساخت رآكتورهاي آب سبك بوده است. اما با روی گرداندن ایران از پیشنهادهای مطرح شده، پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد که به صدور قطعنامه هایی علیه ایران منجر شد.

آلمان پیش تر، اعلام کرده بود که خواهان تشدید تحریم های ایران است و محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در ملاقات با وزیر امور خارجه آلمان گفته بود که ایران باید به همه ابهامات پاسخ گوید.

در همین حال خبرگزاري رويتر در گزارش دیگری به نقل از منابع ديپلماتيك اعلام كرد آمريكا براي اعمال تحريم‌هاي تازه برضد چند بانك ديگر ايرانی تلاش مي‌كند.

چند ديپلمات و يك مقام عالي‌رتبه آمريكايي كه نخواستند نامشان فاش شود گفتند كه آمريكا براي هدف قراردادن چند بانك دیگر ايرانی در قطع‌نامه جديد شوراي امنيت سازمان ملل تلاش مي‌كند. آمريكا همچنين خواستار آن است كه كشورهاي ديگر در روابط تجاري خود با شركت‌ها و موسسه‌هایی که مدعی است حامی برنامه‌هاي هسته‌اي و موشكی ايران هستند، تجدیدنظرکنند.

در هفته گذشته چند بانک دیگر نیز در بحرین و چین به تحریم کنندگان معامله با ایران پیوستند، هم اکنون بسیاری از بانک های بزرگ جهان از جمله بانک های سوئیسی از معامله با ایران خودداری می کنند.

با اين حال تلاش آمريكا در اين زمينه با دشواري‌هايي رو به رو شده است. يك ديپلمات غربي می‌گوید: از زمان انتشار گزارش برآورد اطلاعاتي آمريكا در ماه گذشته درباره برنامه هسته‌اي ايران، تعامل با روس‌ها و چيني‌ها در مذاكرات مربوط به مساله هسته‌اي ايران بسيار دشوار شده است. چند ديپلمات دیگر تصريح كرده‌اند كه روسيه به طور مشخص با اين درخواست‌هاي آمريكا مخالفت کرده و حمايت چين را نيز جلب كرده است.

سخنگوي وزارت‌خارجه آمريكا هفته پيش گفته بود كه انجام اقدامات سخت و تنبيهي برضد بخش نفت و گاز ايران مورد نظر نيست.

از زماني كه گزارش اطلاعاتي اخير نهادهاي اطلاعاتي آمريكا اعلام كرد ايران برنامه نظامي هسته‌اي خود را در سال 2003 متوقف كرده است، مخالفت روسيه و چين با اعمال فشار بيشتر عليه ايران جدي‌تر شده است.

نظرهای خوانندگان

متاسفانه راه حل ديگری نيست. اين حکومت حکومت زور و آدمکشی ست شما اگر اخبار راجع بع ايران را نگاه کنيد پر است از تجاوز و قتل و اعدام و تيرباران و شکنجه و زندان هر روزه. بنا بر اين راه حلی غير از تحريم صد در صد نفت ايران و به ميدان آمدن مردم است يا حمله ی نطامی. اين رژيم هر گونه راه حلی را بروی مردم بسته است.

-- بدون نام ، Jan 19, 2008 در ساعت 10:43 AM

آمریکا دیگر چه طوری میتواند تحریم کند جای دیگری هم باقی گذاشته
کشورهای حامی آمریکا تا کجا میتوانند به خاطر این کشور از منافع خود بگذرند
بعضی کشورها در قبال دریافت امتیاز با آمریکا همراه میشوند که این امتیاز دادن ها آمریکا را ضعیف میکند
بعضی از کشورها نیز با عقب نشینی کشورهای دیگر در ارتباط با ایران فرصت را غنیمت شمرده جای خالی دیگری را در بازار رقابت پر میکنند
آمریکا با هزینه زیاد باعث شده کشورهایی رقیب آمریکا برای تجارت با ایران به سود بالاتری برسند

-- حسین رحیمی ، Jan 21, 2008 در ساعت 10:43 AM

آمریکا با هزینه بسیار زیاد باعث شده کشورهایی رقیب آمریکا برای تجارت با ایران به سود بالاتری برسند و ایران نیز با کمی تاخیر و با هزینه زیاد به خود کفایی برسد.

-- حسین رحیمی ، Jan 21, 2008 در ساعت 10:43 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)