تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

خط تلفن قرمز ایرانی ها و آمریکایی ها

خبرگزاري فرانسه پنجشنبه شب از نيويورك گزارش داد كه يك گروه آمريكايي كه براي مذاكرات مستقيم بين واشنگتن و تهران تلاش مي‌كند، قرار است عموم مردم را دعوت به گپ زدن با مردم ايران در تعطيلات آخر هفته با استفاده از سه خط تلفن آزاد در يكي از بوستانهاي نيويورك كند.

بنابراين گزارش، گروه " ايناف فيير "در بيانيه‌اي اعلام کرده است" آمريكايي‌ها و ايرانيان شنبه از ساعت 11 صبح تا يك بعدازظهر مكالمه‌اي مهم را شروع مي‌كنند. " اين گروه سه تلفن قرمز را راه‌اندازی خواهند کرد تا تداعی‌کننده خط مستقيمي باشد كه رهبران آمريكا و شوروي را در دوران جنگ سرد به يكديگر متصل مي‌كرد.

نيك جالن، يكي از دو بنيان‌گذار اين گروه، گفت" هدف ما شروع گفتگو است؛بين شخص با شخص. دولت‌هاي ما با يكديگر صحبت نمی‌کنند و از اين رو ما تصميم گرفتيم اين موضوع را به دست خودمان بگيريم تا يكديگر را بشناسيم تا کاری برای برقراری صلح کرده باشیم.

اين گزارش با ذكر اين نكته‌كه در آن سوي اين خط‌ها در ايران براي داوطلبان گفتگو، مترجم نيز در صورت لزوم در دسترس خواهد بود، به نقل از جالن مي افزايد" اين برداشت غلط وجود دارد كه ايرانيان از آمريكايي ها خشمگين هستند درحالي‌كه صدها ايراني برای این گفتگوي تلفني ابراز علاقه كرده‌اند، چون واقعا به صحبت كردن با مردم آمريكا علاقمند هستند.

با وقوع انقلاب سال 1357 در ایران و متعاقب آن تسخیر سفارت آمریکا در آبان ماه سال 1358 روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد. جنگ 8 ساله ایران و عراق نیز بر عمق دشمنی دو کشور به خاطر آن‌چه که ایران آن را حمایت تسلیحاتی واشنگتن از بغداد می‌دانست گسترده‌تر شد. سال‌ها پس از با پایان یافتن جنگ در سال 1368 زمزمه‌های برقراری رابطه با آمریکا در ایران مطرح شد، اما به دلیل مخالفت گروه‌های رادیکال و ذی‌نفوذ این رابطه تاکنون به دلایل متعدد سیاسی و مذهبی برقرار نشده است.

نظرهای خوانندگان

ملت های ایران و آمریکا با هم مشکلی ندارند .
بلکه تعارض در سیاستهای مستبدانه دولت آمریکا است .

-- بدون نام ، Jan 18, 2008 در ساعت 01:23 PM

give me those numbers , I'm ready to call

-- behzad ، Jan 19, 2008 در ساعت 01:23 PM

مردم ايران هيچگونه مشكلي با مردم آمريكا ندارند و مردم آمريكا بعنوان يكي از ملت هاي مورد احترام مردم ايران است. چرا كه در علم و تكنولوژي بسيار پيشرفته هستند و مردم ايران نيز براي علم ارزش زيادي قائل هستند.

-- بدون نام ، Jan 19, 2008 در ساعت 01:23 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)