تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آزادی آکادمیک ملیت نمی‌شناسد

گروهی از دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی و هلندی دانشگاه‌های هلند درخواستی خطاب به کابینه‌ی این کشور منتشر کرده‌اند.

این درخواست در اعتراض به عدم پذیرش دانشجویان ایرانی از سوی برخی از دانشگاه‌های هلند در تارنمای «دانشجوی ایرانی» منتشر شده است.
مسؤولان این سایت سیزده تن از دانشگاهیان ایرانی و هلندی هستند که تا کنون ۱۴ مقاله در مورد این اقدام هلند در تارنمای خود منتشر كرده‌اند.

طی ماه‌های گذشته رونالد پلاستِرک، وزیر آموزش و پرورش، و ماکسیم فِرهاخِن، وزیر امور خارجه هلند، از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور خواسته‌اند تا در مورد پذیرش دانشجویان ایرانی از خود "هشیاری" و "خویشتن‌داری شدید" نشان دهند. در پی این درخواست، دانشگاه تونته در شرق هلند از پذیرش ایرانیان (چه دانشجو و چه همکار) سر باز زد و دانشگاه اَیندهوون در جنوب این کشور نیز پذیرش گروهی از ایرانیان را رد کرد. دانشگاه فنی دلفت و دانشگاه دولتی خِرونینگن هنوز اقدام به منع ایرانیان از تحصیل نکرده‌اند.

مضمون نامه‌ درخواست مذکور که با عنوان "آزادی آکادمیک ملیت نمی‌شناسد" منتشر شده از این قرار است: "این اقدام‌ها نتیجه قطع‌نامه ۱۷۳۷ شورای امنیت است که در آن به کشورهای عضو گوشزد شده تا نسبت به انتقال اطلاعات حساس به ایران محتاط باشند، اطلاعاتی که ممکن است به گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای کمک کند. فناوری هسته‌ای در سطحی که در دانشگاه‌های هلند تدریس می‌شود در سطوح ابتدایی قرار دارد و قابل دستیابی از طریق کتاب‌های درسی و اینترنت نیز هست. در نتیجه دانشجویان ایرانی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های هلند نمی‌توانند هیچ ارزش افزوده‌ای برای برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند.

ما معتقدیم که به جای مظنون بودن به ایرانیان، بهتر است از اطلاعات حساس مربوط به جنبه‌های تخریب‌آمیز دانش هسته‌ای در هلند به خوبی حفاظت شود. خطر احتمالی نشت این گونه اطلاعات به بیرون به یک ملیت مخصوص محدود نمی‌شود.
ما این اقدام کابینه را یک انگ‌زنی و اقدامی تبعیض‌آمیز نسبت به همه ایرانیان به عنوان یک گروه قومی ساکن هلند می‌دانیم. در یک کشور قانون‌مدار، افراد، بیگناه‌اند تا زمانی که خلاف آن ثابت شده باشد؛ طرد سیستماتیک یک اقلیت قومی در چنین چارچوبی نمی‌گنجد.

ما نسبت به پیامدهای این اقدام برای بیش از ۲۸ هزار ایرانی ساکن هلند که شمار زیادی از آن‌ها هم‌اینک در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هلند مشغول به تحصیل یا شاغل‌اند نگرانیم.

ما به‌این‌وسیله از کابینه هلند به طور اعم و آقای پلاسترک، وزیر آموزش و پرورش، به طور خاص می‌خواهیم تا این مسأله را به گونه‌ای بازنگری کنند که از هر گونه محروم‌سازی جمعی دانشجویان و دانشمندان ایرانی به طوری قطعی جلوگیری شود و متعاقباً آزادی آکادمیک تضمین شود.

منبع: دانشجوی ايرانی


در همین زمينه:
هلند: ورود دانشجوی ایرانی به رشته های فنی ممنوع

نظرهای خوانندگان

دولت هلند با این کارش دموکراسی غربیشون رو به مردم ایران ثابت کردن.

-- داوود ، Jan 18, 2008 در ساعت 09:50 PM

چه عکس بامزه ای براش زدین، یه بچه شیطون و بازیگوش که مشق هاشو ننتوشته و معلمش بهش اخم کرده، از این بامزه تر نمی شد برای این خبر عکس گذاشت، احسنت به این سلیقه!

-- فضول ، Jan 18, 2008 در ساعت 09:50 PM

Ina bayad arezoushoun ham bashe ke Iranian baraye tahsil o kar be ounja mohajerat mikonand

-- Nam ، Jan 18, 2008 در ساعت 09:50 PM

از کشور هلند این اقدام واقعا بعید بود چون هلند خیلی بیش و پیش از کشورهای دیگر مثل فرانسه که بی جهت خودش رو مهد دموکراسی می دونه پیشتاز دموکراسی، رواداری و حقوق بشر بوده.وقتی پروتستان ها را در فرانسه برچوبه مرگ زنده زنده می سوزاندند این هلند بود که با فضای باز مذهبی و راواداری خود به آنها که اکثرا از قشر هنرمند و صنعتگر بودند پناه می داد.این اقدام وزیر هلندی برای تاریخ و پیشینه این کشور واقعا ننگین و شرم آوراست.

-- مرداویج ، Jan 18, 2008 در ساعت 09:50 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)