تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"ایران اخراج پناهجویان افغان را متوقف کرد"

سفارت ایران در کابل از پذیرش خواست دولت افغانستان مبنی بر توقف اخراج پناهجویان افغانی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از كابل، وزارت امورخارجه افغانستان دیروز (چهارشنبه )با احضار معاون سفیر ايران در كابل، ضمن اعلام مراتب اعتراض افغانستان نسبت به اقدام ايران در اخراج هزاران افغان در طول فصل زمستان، خواستار توقف بي درنگ اين اقدام شده بود.

طبق گزارش كميسارياي عالي امور پناهندگان سازمان ملل متحد، ظرف دوهفته اخير حدود 9 هزار افغان در ايران به طور غيرقانوني اخراج شده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان اعلام كرده بود که اين وزارت‌خانه،" سيدمحي الدين نجفي " قائم مقام سفير ايران را احضار كرده تا" مراتب نگراني‌هاي جدي درمورد بازگرداندن اجباري و جمعي پناهندگان افغان را در ماه‌هاي يخبندان فصل زمستان اعلام كند.

اين وزارت‌خانه كه اخراج‌هاي فوق را يك" فاجعه انساني "خوانده است، اعلام كرده مقامات افغانستان از تهران خواستند تا بازگردندان پناهجویان را بي درنگ متوقف كند" چون ما توانايي پذيرفتن گروه‌هاي زيادي از پناهجویان را به ويژه در ماه‌هاي زمستان نداريم.

اين دومين بار طي دوماه اخیر است كه افغانستان رسما در این مورد به ایران اعتراض می کند.

طبق برآورد ايران، حدود 5/1 ميليون افغان به طور غيرقانوني و 900 هزار نفر ديگر به طور قانوني در داخل مرزهاي اين كشور بسر مي‌برند. اكثر افغانهايي كه به‌طور غيرقانوني درايران بسر مي برند برای کار به این کشور آمده اند.

مسئولين ايراني ماه جاري به افغانهاي فاقد مدارك هشدار داده‌اند درصورت ترك نكردن ايران با بازداشت و حبس تا بيش از پنج سال مواجه خواهند شد.

از سال 2002 تاكنون، حدود چهارميليون افغان كه درطول چندين سال جنگ و خشكسالي از كشورشان گريخته بودند، به وطن خود بازگشته‌اند. اما هنوز دوميليون پناهنده افغاني به‌طور قانوني در پاكستان بسر مي‌برند.

در فرودین سال 1381 قرادادی یک ساله و سه جانبه میان دولت‌های ایران و افغانستان از يک سو و سازمان ملل متحد از سوی ديگر به امضا رسیده است و بر اساس آن قرار شده بیش از نیم میلیون افغانی به وطنشان بازگردند.

از ان زمان به این سو، این قرارداد دو سال دیگر نیز تمدید شد و در عرض دو سال نزدیک به یک میلیون افغان بر اساس طرح سه جانبه و با حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به وطن خود بازگشتند.

در سال 1382 و همين طور در فروردین سال 1383 مقامات وزارت کشور ایران درباره وضعیت مهاجرین افغان بارها ابراز نظر کردند و سر انجام پایان سال 1383 را به عنوان آخرین سال حضور افغان‌ها به عنوان مهاجر در ایران اعلام کردند.

قبل از آن نیز مقامات رسمی تاکید کرده بودند که افغان‌ها دیگر وضعیت پناهجو را در ایران ندارند و ایران خود را ملزم نمی‌داند متناسب با شرایط جدید افغانستان قوانین بین المللی مربوط به پناهندگان را در باره آنان رعایت کند.

نظرهای خوانندگان

این خبر شما اشکالات زیادی دارد
وزارت خارجه افغانستان فقط ازایران خواست
که اخراج مهاجرین را متوقف کند حرفی از فاجعه انسانی درمیان نبود. فاجعه انسانی را چندین ماه پیش وزارت صحت افانستان گفته بود.
وزارت خارجه افغانستان روز سه شنبه از ایران خواست که اخراج مهاجرین را متوقف کند، نه چهارشنبه
نکته دیگر اینکه طی دو هفته اخیر هزار افغانی از ایران اخراج شده اند، نه آن طور که شما نوشتید 9 هزار افغانی

-- میرویس ، Jan 18, 2008 در ساعت 12:10 PM

ايران بايدتجديدنظركندافغانستادروضعيت نيست كه همه مهاجرين خودبيپذيرداين كاربايدبمورورزمان انجام شود٠

-- بدون نام ، Jan 22, 2008 در ساعت 12:10 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)