تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

عبادی: شرایط زنان بدتر شده ست

شيرين عبادي می‌گوید شرایط زنان در ایران بدتر از سال‌های گذشته شده است.

عبادی به خبرنگار روزنامه الپایس چاپ اسپانیا گفته است: دولت احمدی‌نژاد پس‌روی‌های زیادی نسبت به دولت خاتمی داشته است، با این حال جنبش زنان و دانشجویان هم‌چنان به مبارزات خود ادامه می‌دهند.

او در اين مورد كه براي روحانيت ايراني چه روي داده است و شرايط شاخه ميانه رو آن كدام است؟ افزوده است خوشبختانه اصلاح‌طلبان بسياري در صف روحانيون ايراني داريم. من به آيت‌الله صانعي و يوسفي اشكوري اعتقاد دارم. آن‌ها مي‌توانند نقش بسيار مهمي داشته باشند، آن‌ها مي توانند نشان دهند كه دولت درک نادرستی از اسلام دارد.

عبادي درباره انتخابات آتی مجلس هم گفته است: نامزدها از پيش بايد مورد تاييد شوراي نگهبان قرار گيرند و اين شورا صلاحيت هركسي را كه از دولت انتقاد كرده باشد، رد مي‌كند. اين حقوقدان ايراني مي‌گويد كه اين قدرت وتو خارج از قانون اساسي است و در اين شرايط من در انتخابات شرکت نمی کنم.

عبادي در پاسخ به اين سوال خبرنگار الپایس كه تحريم‌ها عليه ايران، دولت را در داخل تقويت مي‌كند و پشتيباني از آن را افزايش مي‌دهد، گفته است احمدي‌نژاد با وعده بهبود شرايط اقتصادي و ارتقاي سطح زندگي به قدرت رسيد، اما مردم هر روز فقيرتر مي‌شوند، هم‌اکنون نرخ تورم تكان‌دهنده و در حدود 20 درصد است.

شيرين عبادی اولين زن در تاريخ دادگستری ايران است که به رياست دادگاه برگزيده شده است. بعد از انقلاب سال 1357 در ایران، عبادی و ديگر قضات زن از مقام قضاوت برکنار شده و به کارهای اداری مشغول شدند. از جمله عبادی منشی همان دادگاهی شد كه روزی رئيس آن بود. بعد از اعتراض قضات زن، آن‌ها را به عنوان كارشناس در دادگستری به خدمت گماردند.

شيرين عبادی پس از اخذ پروانه وكالت دفاع از پرونده‌های بسياری را قبول كرد كه تعدادی از آن‌ها پرونده‌های ملی بوده‌اند، مانند وكالت خانوادهٔ قتل‌های زنجيره‌ای (فروهرها)، عزت ابراهيم‌نژاد كه در حمله به كوی دانشگاه کشته شد و زهرا كاظمی عكاس مقيم کانادا كه در ايران به قتل رسيد.

عبادی وکيل تعدادی از چهره‌های سرشناس فرهنگی و مطبوعاتی بوده است، از جمله دكتر حبيب‌الله پيمان (به خاطر نوشتن مقاله و سخنرانی درباره آزادی بيان) عباس معروفی، سردبير ماهنامهٔ گردون (به خاطر چاپ تعدادی مصاحبه و شعر) و فرج سركوهی (سردبير ماهنامهٔ آدينه).

وی تعداد زیادی از پرونده‌های اجتماعی نظير موارد كودک‌آزاری را هم بر عهده گرفته است، مانند آرين گلشنی، كودكی كه بر اثر حضانت جدا از مادرش زندگی می‌كرد و بر اثر شكنجه در خانه نامادريش به قتل رسيده بود. او در زمینه مسائل حقوقی بین المللی ایران نیز فعال است.

در سال ۲۰۰۳ شيرين عبادی جايزه صلح نوبل را ادریافت کرد. کمیته جایزه نوبل اعلام کرد که این جایزه به دلیل فعالیت‌های خانم عبادی در زمینه حقوق بشر و ترویج مردم‌سالاری در ایران به ویژه در مورد حقوق زنان و کودکان، به وی اعطا می‌شود.

نظرهای خوانندگان

از زحمات خانم عبادی متشکرم، روز های بدی را در داخل ایران تجربه می کنیم!

-- رزیتا ، Jan 17, 2008 در ساعت 09:43 AM

هنوزگيج بود،نمي شد منظورحاج آقا رو ازاين پرخوردآ فهميد، به خودش مي گفت:شايد چيز زننده اي درمن جلب نظرمي كنه؟! وهمين بهانه اي شد كه آئينه روازكيفش دربياره ويه نگاهي به خودش بكنه! ولي همه چيز عادي ترازهميشه بود.آرايش كه نداشت،لباس هاي تنش كه مثل آدم هاي مادرمرده بود ودادخواستش نشون مي داد به چه نيتي به دادگاه پناه آورده!ولي ظاهرا حاج آقا فكراي ديگه اي درسرداشت....

-- بدون نام ، Jan 17, 2008 در ساعت 09:43 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)