تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فرمانده آمریکایی: ایران از شبه نظامیان شورشی عراق حمایت می کند

فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق روز چهارشنبه گفت ايران باوجود تعهد خود مبني بر قطع حمايت از شورشیان عراق، همچنان به آموزش شبه نظاميان عراق ادامه مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از عراق، ژنرال ديويد پتريوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق گفت اطلاعي ندارد كه آيا انتقال سلاح از ايران به عراق رو به كاهش است يا خير، اما تاكيد كرد اقدام ايراني‌ها در آموزش شبه نظامي ها در عراق تهديدي جدي براي ثبات اين كشور است.

پتريوس در پاسخ به این سوال كه آيا ايران انتقال پول و سلاح را به عراق متوقف كرده است يا خير، گفت: "ما واقعا نمي‌دانيم و براي ما مشخص نيست، اما چيزي كه مي‌دانيم اين است كه آموزش (شبه نظاميان عراقي در ايران ) همچنان ادامه دارد".

اين فرمانده آمريكايي می‌گوید اين مساله مهمي است زيرا اين‌ها شبه نظاميان آموزش ديده افرادي با مهارت‌هاي قابل توجه براي تربيت افراد ديگر در عراق هستند.

پتريوس تاکید می‌کند برخي ماموران ايراني در دست ما هستند و ما به اطلاعات بيشتري درباره چگونگي حمايت ايران از گروه هاي افراطي دست خواهیم یافت.

وي كه در جمع اندكي از خبرنگاران در زرباطیه سخن مي‌گفت افزود حملات مشخصي كه با استفاده از سلاح‌هاي فراهم شده توسط ايران صورت مي‌گرفت، به ميزان چشم‌گيري كاهش پيدا كرده است.

جورج بوش رئيس جمهور آمريكا روز شنبه پس از ديدار با ژنرال پتريوس در كويت اظهار داشت كه ايران بايد حمايت از گروه هاي ويژه شبه نظامي را كه به نيروهاي عراقي و ائتلاف حمله مي‌كنند، متوقف سازد.

وزارت دفاع آمریکا اولین بار در ماه ژانویه 2007 با نمایش تسلیحاتی که می گفت ساخت ایران است و در عراق پیدا کرده برخی نهادهای جمهوری اسلامی را متهم به ارسال مواد ساخت بمب های قدرتمند دست ساز یا "آی ای دی" برای شبه نظامیان شیعه عراق کرد.

مقام های پنتاگون اعلام کردند حملات با این سلاح های زره شکن در چند سال گذشته باعث قتل صدها سرباز آمریکایی شده است. ایران نیز در پاسخ می گوید که آمریکا با این اتهامات می خواهد مسئولیت شکست در عراق را به گردن دیگران بیاندازد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)