تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سیل در جنوب شرقی ایران

شش هزار نفر از مردم روستاهای بخش «بمپور» از توابع شهرستان ايرانشهر از شامگاه يكشنبه در محاصره سيل قرار گرفته و پس از گذشت 3 روز، امدادرساني به آنان ‌نتيجه‌اي در بر نداشته است.

گزارش خبرگزاریها از ایران حاکی است، شهرستان ايرانشهر در استان سيستان و بلوچستان با بيشترين ميزان بارندگي در چهار سال اخير روبرو شده و این شهر اكنون در محاصره سيل است. تاكنون بيشترين ميزان بارندگي 120 ميلي ليتر اعلام شده كه 10 ميلي ليتر ازحد متوسط بارندگي‌هاي سالانه بيشتر است.

نارويي فرماندار ايرانشهر در گفتگو با سايت خبري صداو سيماي سيستان بلوچستان گفت: هم اكنون بيشتر راههاي روستايي و ارتباطي مركز شهر ايرانشهر با بخشهاي دلگان ، بزمان ، بمپور و دهستانهاي ابترو دامن قطع است.

محمداكبر چاكر زهي رئيس ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه شهرستان نيكشهر به خبرگزاري فارس گفته است: "هم اكنون شهرستان نيك شهر نيز در محاصره سيل قرار دارد و بجز مسير نيكشهر ـ چابهار بيشتر روستاها به علت خاكي بودن و لغزندگي جاده و قرار گرفتن در مسير رودخانه به مركز شهرستان به كلي مسدود شده است هيچ اطلاعي به لحاظ نبود تلفن از وضعيت خسارات احتمالي برخي از روستاهاي مسير رودخانه كاجو قصر قند اطلاعي در دست نيست."

بارندگي و جاري شدن سيل از صبح شنبه تا كنون سبب جاري شدن سيل و آبگرفتگي معابر در شهرستان نيكشهر شده است.

سعيم بليده يكي از اهالي محله كولگ سر شهر نيكشهر در اين باره به خبرنگار فارس گفت: بدليل بارندگي و جاري شدن سيل قنات مير كولگ كه در نزديكي بيش از 15 منزل مسكوني قرار دارد به دليل اجراي ناصحيح پيمانكار در خطر ريزش قرار دارد و اين خطر بزرگ اهالي اين محله را به جدي تهديد مي كند.

كريم بخش بلوچزهي، يكي ديگر از شهروندان نيكشهري به این خبرگزاری گفت: سقف بيمارستان 22 بهمن اين شهرستان در قسمت اطفال و جراحي زنان آب چكه مي كند و موجب سرگرداني بيماران شده است. مسئولان امر چند دقيقه سری به بيمارستان شهر بزنند تا از وضعيت بد اين بيمارستان اطلاع پيدا كنند.

وي افزود: متاسفانه مسئولان فقط آمار مي دهند و اقدامات لازم را در اين زمينه انجام نمي دهند و روزنامه ها و رسانه ها فقط حرف آنها را صحيح تلقي مي كنند و اگر شهروندي در اين زمينه اظهار نظر كند فوري آن را كذب تلقي مي‌كنند.

همواره از استان سیستان و بلوچستان که بیشتر ساکنان آن سنی مذهب هستند به عنوان يكي از محرومترين نقاط ايران نام برده شده است.

با آنكه ارتباط بيشتر روستاهاي جنوب سيستان و بلوچستان با مراكز شهرستان قطع شده و ممكن است خطر مرگ جان بسياري از روستاييان را تهديد كند رسانه‌هاي و روزنامه‌هاي پايتخت در عناوين صفحه اول روز چهارشنبه به اين موضوع اشاره نكرده اند.

يك كارشناس رسانه مي‌گويد اكنون همه خبرها تحت شعاع قطع گاز در شهرهاي شمالي و مركز ايران است به همين دليل خبر بارش‌هاي بي سابقه در جنوب ايران بازتاب چنداني در رسانه‌ها نيافته است.

در همین حال، امروز جانشين رييس ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه كشور اعلام کرد در اثر سیل و سرما در کشور در مجموع 14 نفر تاکنون جان باخته اند.

به گزارش ایسنا، مهدی هاشمی تصریح کرد که در حال حاضر بیشترین نگرانی در مورد سیل در جنوب شرقی کشور است زیرا: "اين حادثه، تخريب و غافلگيري بيشتري براي مردم دارد".

وی همچنین از ورود موج سوم سرما به کشور از هفته آینده خبر داد.

آخرین گزارش در مورد سیل در جنوب شرقی ایران حاکی است که شهرستان میناب و روستاهای اطراف نیز در خطر سیل قرار گرفته اند.

همچنین در روستاهای بمپور نیز بسیاری از روستاها در محاصره سیل قرار دارند، بخش بمپور در فاصله 24 كيلومتري ايرانشهر از توابع سيستان و بلوچستان واقع است و حدود 24 روستا را شامل مي‌شود كه بارش‌هاي اخير و كاهش محسوس دما در اين بخش، موجب بروز سيل و آب‌گرفتگي وسيع در راه‌هاي مواصلاتي و روستاهاي اين بخش شده است.

يك مقام مسوول در بخش بمپور هم به خبرنگار ایسنا گفته است بر اثر شکسته شدن پلي در جاده ايرانشهر ـ بمپور، حوالي روستاي نوکجوب، سه نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بارش شديد باران براي دومين بار باعث آب‌گرفتگي معابر و ريزش بعضي از منازل مسکوني در اين منطقه شده‌است.

این درحالی است که فرماندار نيكشهر در گفت وگوی چند ساعت پیش خود با ایرنا خبر داده است بر اثر بارندگي‌هاي اخير و طغيان رودخانه‌ها مردم اين شهرستان و روستاهاي اطراف در محاصره سيل قرار گرفته‌اند.
"محمداكبر چاكرزهي" گفته است بيشتر راه‌هاي ارتباطي روستاها به علت خاكي بودن و لغزندگي جاده‌ها و قرار گرفتن در مسير رودخانه با مركز شهرستان قطع شده است.

نظرهای خوانندگان

az masollaneton tashakor konid ke baraton in hame sal zahmat keshidan ...!

-- بدون نام ، Jan 17, 2008 در ساعت 06:24 PM

be khoda ghasam mililiter vahed e andaze giri baran nist, baraye yek rasaneh zeshte . comment ham ke mizarim ke mahal nemizarid!

-- mardi... ، Jan 17, 2008 در ساعت 06:24 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)