تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تجلي اراده مردم
روزنامه اعتماد در سرمقاله امرز خود به بررسی ریشه‌های سیاسی حضور مردم در انتخابات پرداخته است.

جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق مجلس در سرمقاله امروز اعتماد می‌نویسد: در گذشته‌هاي دور که مستبدان از جهل و ناآگاهي مردم استفاده مي‌کردند و حتي در ايام عسرت و سختي و تهي شدن خزانه حاضر نمي‌شدند حتي براي باسواد شدن مردم پولي بگيرند، اما امروز نه اين‌که از سر صدقه حاکمان و حکومت‌ها مردم به محق بودن خود رسيده‌اند بلکه در اثر زحمت مبارزان و فعاليت سياست‌مداران و دادن هزينه‌هاي مادي و معنوي فراوان بوده است تا خود را از ربقه تکليف نجات دهند و به شخصيت حقيقي و اصلي خود دست يابند.

جلالی در پایان یادداشت خود می‌آورد: اگر در دنياي مدرن هم افراد يا گروه هاي يافت شوند که سوداي برگشت به گذشته را داشته باشند، چنان با انتقاد و اعتراض گروه‌ها و افراد از داخل و خارج مواجه مي‌شوند که روياي شيرين تسلط بر اراده عامه مردم آنان به تلخي تبديل مي‌شود. انتخابات که تجلي اراده يک ملت است زماني مي‌تواند به خوبي و به درستي متجلي شود که فضاي لازم و زمينه مناسب از طرف مجريان و ملت فراهم شود. اميد است چنان باشد.

اعراب به ساركوزي هم اعتماد نكنند
روزنامه جمهوری‌اسلامی در سرمقاله امروز خود با هشدار به کشور‌های منطقه، خواستار هوشیاری آنان در برابر سیاست‌های جدید فرانسه در خاورمیانه شده است.

این روزنامه با برشمردن 4 دلیل، فرانسه را متحدی دروغین برای اعراب دانسته است:
1- دوستی و حمایت نزدیک سارکوزی با اسراییل.

2- دشمنی تاریخی فرانسه با اعراب از سال 1335 تاکنون.

3- تلاش در جهت تضعیف ایران در خاورمیانه.

4- شیادی اقتصادی فرانسه در معاملات تجاری با ایران و اعراب.

اصلاح‌طلبي و نهضت عاشورا
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود به بازخوانی متون تاریخی حادثه عاشورای سال 61 هجری پرداخته است.

کیهان با این پردازش تاریخی و اتصال آن به انقلاب و جمهوری اسلامی، در نهایت با این هشدار، یادداشت امروز خود را این‌گونه به پایان می‌برد: يادمان نرفته كه {اصلاح‌طلبان}در روزنامه‌هاي خود به صراحت تاسي به امام حسين(ع) در شهادت‌طلبي را نوعي نگرش خشونت‌گرايانه! و سپاه امام حسين(ع) را اهل خشونت معرفي مي‌كردند. آنان نه تنها از آرمان‌هاي بلند انقلاب دور شدند و نه تنها دشمن اسلام و كشور را نشناختند، بلكه با هر چراغ سبزي كه از سوي آمريكا بسوي آنان روشن شد، آب از دهانشان راه گرفت و سيره سازش با دشمن را پيشه خود كردند.

آمريكا كه دشمن شماره يك ملت ايران و اسلام است از اين گروه سياسي، اعلام حمايت كرده است. انتخابات مجلس نزديك است و بدون شك تكليف ملت انقلابي و پيروان نهضت عاشوراي حسيني با آنان روشن!

گاز به جاي بنزين، گازوئيل به جاي گاز
روزنامه مردم‌سالاری در سرمقاله امروز خود به انتقاد از مدیریت نابسامان دولتی در بحران قطعی گاز پرداخته است.

مردم‌سالاری با تاکید بر این نکته که ایران داری منابع غنی گاز و نفت است، پس چرا باید دچار بحران انرژی شود، می‌نویسد: اين که کشوري روي دريايي از نفت و گاز قرار داشته باشد و دومين ذخاير غني گاز و سومين ذخاير غني نفت جهان را در اختيار داشته باشد، اما در زمستان، به دليل سرماي هوا و افزايش مصرف گاز و کمبود گاز توليدي، مردمش با قطع گاز خانه هاي خود مواجه شوند نمي‌توان با بي‌تفاوتي از کنار آن عبور کرد.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با انتقاد از موضع‌گیری غیرمسوولانه دولت در قبال چنین بحرانی نوشته است: جالب اينجاست که مسوولا ن محترم به جاي آن که در پي يافتن راه حل اساسي براي جبران اين مشکل باشند، يا دست به فرافکني زده‌اند، يا برنامه‌ريزي‌هاي ديگري انجام داده اند. مثلا اين که گفته شود عده‌اي در داخل کشور باعث شده‌اند ترکمنستان، صادرات گاز به ايران را قطع کند، چيزي جز فرافکني نيست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)