تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وحشت بازرگانان ایرانی در دبی از تهدیدات بوش

سخنان تهدیدآمیز جورج بوش در امارات مبنی بر تلاش برای انزوای ایران و برانگیختن متحدان آمریکا علیه حکومت ایران، سبب وحشت بازرگانان ایرانی که کسب و کار پر رونق خود را در معرض خطر می بینند، شده است.

به نوشته روزنامه گلوب اند میل، در حالی که ارزش تجارت سالیانه ایران و امارات متحده عربی به یازده میلیارد دلار می رسد، بسیاری از بازرگانان ایرانی که در دبی در کار صادرات به ایران هستند نگران آن هستند که با بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا تجارت شان از رونق بیافتد.

یک ملوان ایرانی با عصبانیت می گوید: "بوش ما را نابود می کند". بوش از دولت امارات خواسته است تا از تحریم ایران برای متوقف ساختن برنامه هسته ای ش پشتیبانی کند. این در حالی است که در دبی بیش از 350 هزار ایرانی زندگی می کنند که آنجا را موطن خود می دانند و بسیاری از آنها در کار تجارت با ایران هستند.

به نوشته گلوب اند میل ، بسیاری از بانک های اماراتی پس از آنکه برخی از بانک ها و موسسات مالی بزرگ بین المللی ارتباط خود را با ایرانیان قطع کردند، از صدور گواهی اعتبار برای شرکت های ایرانی خودداری کردند.

این در حالی است که ایران بزرگترین شریک تجاری امارات متحده عربی به شمار می رود. اما به نظر می رسد که فشار برای اعمال محدودیت برای شرکتهای ایرانی رو به افزایش گذارده است. ناصر هاشم پور معاون اجرایی شورای تجاری ایرانیان دبی در این باره می گوید : "این شیوه ای غیر حرفه ای برای وارد آوردن فشار بر ایرانیان و کاری غیر منصفانه است".

وی می گوید روزانه ایرانیان بسیاری با او تماس می گیرند و از سخت گیریهای تازه خبر می دهند. وی تاکید می کند: "ایرانی ها به بنا شدن دبی یاری رساندند و اکنون روا نیست که اماراتی ها تسلیم فشار آمریکایی ها شوند".

امارات متحده عربی ایجاد محدودیت در تجارت با ایران را تکذیب می کند. اما عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات می گوید: دولت امارات از جاه طلبی های ایران احساس خطر می کند و حالا که آقای بوش از متحدانش در خلیج خواسته است تا به مقابله با ایران برخیزند، برای حکمرانان منطقه حفظ توازن بین سیاست و تجارت چندان آسان نیست.

گلوب اند میل به نقل از این استاد نوشته است: "بهترین جا برای ما ماندن در میانه بود، اما اکنون احمدی نژاد ما را به این سو و بوش به آن سو می کشاند".

نظرهای خوانندگان

THIS IS CALLED MUSLEM BROTHERHOOD.

-- MEHRDAD ، Jan 15, 2008 در ساعت 06:00 PM

ماهیت سرمایه در ترسو بودن آن است، اما مساله ی دیگر آن که این بازرگانان به جای آنکه از بوش عصبانی باشند، باید از دولت خودشان عصبانی باشند که ایران را در معرض تهدید قرار داده است.
به امید آن روزی که به جای دبی در کیش و قشم تجارت کنیم.

-- کیوان ، Jan 16, 2008 در ساعت 06:00 PM

از همسایه های عرب بیش از این هم نباید انتظار داشت

-- بدون نام ، Jan 16, 2008 در ساعت 06:00 PM

خیلی ناگوارست که که انسان منافع ملی خود (انزوای حکومت اسلامی) را به جیبش ترجیح دهد!

-- بهرام ورجاوند ، Jan 16, 2008 در ساعت 06:00 PM

خیلی از این باصطلا ح تجار با رانت خواری و زد و بند
با مقامات دولتی به این ثروتها دست پیدا کردند.
حا لا که اوضاع دیگر بر وفق مرادشان نیست فریاد و هوار سر داده اند.
با ید به اینها گفت کسی دلش برای شما نمیسوزد.

-- بهلول دربدر ، Jan 16, 2008 در ساعت 06:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)