تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ترکمنستان: گاز به‌خاطر بدهی ایران قطع شده است

وزارت خارجه ایران در واکنش به بيانيه وزارت امور خارجه تركمنستان درباره دلايل توقف جريان گاز تركمنستان به ايران می گوید ایران منظما هزینه گاز وارداتی را پرداخت کرده است گرچه اختلالاتی اخیرا رخ داده است.

وزارت امور‌خارجه تركمنستان ديروز يكشنبه اعلام كرد: ايران هزينه گاز طبيعي صادراتي به اين كشور را پرداخت نكرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، هم‌زمان با اقدام ايران در تعليق پرداخت‌های پول گاز از روز اول ژانويه سال 2008، وزارت امور‌خارجه تركمنستان با انتشار بيانيه‌اي که در رسانه‌های این کشور منتشر شده، اعلام كرد: كوتاهي ايران در عمل به تعهدات خود و پرداخت بموقع برای گاز صادراتي از تركمنستان موجب كندي روند تعمير خط لوله انتقال گاز از تركمنستان به ايران شده است.

در اين بيانيه تاكيد شده است انتقال گاز به ايران به دلايل فني و به علت لزوم برخي تعميرات در خط لوله گاز متوقف شده است. مقامات تركمنستان اعلام كردند كار تعميرات بايد مطابق معيارهاي لازم فني صورت پذيرد و مستلزم صرف دوره زماني خاص است. در عين‌حال انجام تعميرات نيازمند تامين هزينه و بودجه مالي لازم خواهد بود.

محد علی حسینی سخنگوی وزارتحارجه ایران گفت رفع مشكلات تعميراتي به طور معمول در موارد مشابه طي سه روز امكان پذير بوده و بيش از اين مدت توجيه فني ندارد.

حسيني در خصوص مفاصا حساب مالي و پرداخت‌هاي ايران اظهار داشت: طرف ايراني بطور منظم پرداخت‌هاي خود را تاديه كرده و موارد مربوط به مقطع كوتاه بعد از اختلال اخير، در حال طي مراحل اداري است .

نظرهای خوانندگان

لطفا به اين سوال پاسخ دهيد:
در ايران به عنوان دومين - به روايتي اولين- دارنده منابع زير زميني گاز و به عنوان يكي از بزرگترين توليد كنندگان نفت اپك، گاز قطع شده و بنزين سهميه بندي مي باشد.چرا؟

-- از وراث مالك دو.زخ ، Jan 15, 2008 در ساعت 07:14 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)