تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

اخم اصول‌گرايانه
روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله این شماره خود، به نقد سیاست‌خارجی دولت نهم پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به سخنان محمدرضا باهنر که گفته بود سیاست‌خارجی اخم دولت نهم در بسیاری از موارد کارساز بوده است، به تشریح مصادیقی پرداخته که برخلاف دیدگاه باهنر است.

اظهارات رئيس‌جمهور قزاقستان در انکار قرارداد 1940 بين ايران و شوروي سابق، مواضع رئيس جمهور فعلي عراق در عدم پذيرش قـرارداد 1975، بدقولي‌هاي مكرر و بهانه‌جويي‌هاي روسیه در راه‌اندازي نيروگاه بوشهر و تعلل هند در تعيين تكليف خط لوله صلح، از جمله مصادیقی هستند که روزنامه آفتاب یزد با برشمردن آن‌ها؛ معتقد است دولت احمدی‌نژاد برخلاف آن‌چه که گفته می‌شود نه‌تنها در برابر چنین مسایلی، سیاستی اخم آلود اتخاذ نکرده بلکه با عقب‌نشینی‌های مصلحتی موجب تقویت مواضع این کشور‌ها علیه ایران نیز شده است.

پاسخ به بوش
روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله امروز خود را به نقد مواضع ضد ‌ایرانی بوش اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد: «اين رسواترين سفري است كه رئيس يك كشور تاكنون به منطقه خاورميانه عربي داشته و لكه سياهي است كه در پرونده آمريكا به ثبت رسيده است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پاسخ به سخن‌رانی بوش درباره ایران و ایرانیان، 4 نکته به این شرح یادآوری کرده است:
1- بوش علي‌رغم تصميم قطعي خود براي به زانو در آوردن جمهوري اسلامي، نتوانسته اين تصميم را عملي سازد.

2- در پرونده هسته‌اي، بوش می‌خواست ایران را تسلیم کند، اما همه چيز برخلاف تصور او درحال پيش رفت است.

3- نفوذ جمهوري اسلامي ايران در منطقه موجب شكست طرح هاي بوش و دستياران وي شده است.

4- مردم ايران برخلاف تبليغات گسترده آمريكا در تمام صحنه ها حاضرند.

جمهوری اسلامی در پایان چنین نتیجه می‌گیرد که پاسخ نهایی بوش را مردم ایران در راه‌پیمایی 22 بهمن خواهند داد.

تكذيب نكنيد، توضيح بدهيد
روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود از اصلاح‌طلبان خواسته است حمایت بوش از جریان‌های اصلاح‌طلب در منطقه را توضیح دهند نه تکذیب.

این روزنامه سه تئوری اصلاح‌طلبان یعنی؛ «رشد جامعه مدني»، «دموكراسي و حقوق بشر» و «پيوستن به خانواده جهاني» را مطابق با سیاست‌های جهانی آمریکا دانسته و می‌نویسد: اين اصطلاحات يا به تعبيري استراتژي‌ها دقيقا همان مواردي است كه آمريكايي‌ها عمل بر مبناي آن‌ها را به تمامي نيروهاي مدنظر خود نه فقط در ايران بلكه در تمام آن كشورهايي كه يك «حكومت نامطلوب»-از ديد آمريكا- بر آن حاكم است، توصيه مي‌كنند.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ادامه یادداشت خود با استناد به برخی از کتاب‌های منتشر شده از سوی اصلاح‌طلبان به صراحت آنان را عناصر وابسته به آمریکا در داخل معرفی کرده و می‌آورد: نمونه‌هاي ديگر از وجود پيوندهاي مستحكم ميان تندروهاي اصلاح‌طلب در ايران و ارباب غربي‌شان زماني آشكار شد كه به تعقيب جزء به جزء سياست هاي مطلوب آمريكا درباره برنامه هسته‌اي ايران پرداختند.

کیهان در پایان با زیر سوال بردن عمل‌کرد دولت خاتمی و اصلاح‌طلبان می‌نویسد: اصلاح‌طلبان ايراني در هم‌راهي و هم رأيي با آمريكا جاي تكذيب باقي نگذاشته‌اند.

چرا اين‌همه نگراني
سرمقاله امروز روزنامه صدای‌عدالت به نقد اتهامات کیهان علیه اصلاح‌طلبان اختصاص یافته است.

این روزنامه با برشمردن 4 استراتژی مخالفان اصلاح‌طلبان در داخل، برای حذف این جریان از صحنه انتخابات به سه نکته مهم اشاره می‌کند.

1- بركسي پوشيده نيست كه تمامي اين تلاش‌ها و تهمت‌ها و افتراها و شيطنت‌هاي رسانه‌اي و چسباندن حرف‌هاي نزده به برخي اصلاح‌طلبان تنها براي حذف كامل اصلاح طلبان موثر از انتخابات آتي و آماده كردن فضا براي برپا كردن دوباره يك مجلسي مشابه امروز است.

2- بررسي گفتارها و رفتارهاي اين رسانه‌ها در سال‌هاي اخير نشان دهنده اين مسائله است که آن‌ها همواره اعلام می‌کنند كه مردم از اصلاح طلبان نااميد شده‌اند كه البته اين هدف تا به امروز به سد استقامت اصلاح‌طلبان خورده است.

3- با نزديك شدن به يك مقطع سرنوشت‌ساز، اين رسانه‌ها كه تا ديروز داد و فغان بر مي‌آوردند كه اصلاح‌طلبان و مردم در دو خط دو جدا شده از هم حركت مي‌كنند، امروز سعي مي‌كنند زمينه حذف آنان را قبل از انتخاب مردم آماده كنند.

صدای عدالت همچنین با برشمردن این سه نکته، سرمقاله خود را با این پرسش‌‌ها چنین به پاین می‌برد: حال سئوال اين است كه پس اين همه ترس و نگراني براي چيست؟ مگر مردم از اصلاح طلبان نااميد نشده بودند؟ مگر اين مردم نبودند كه مشت محكمي در انتخابات رياست جمهوري به دهان اصلاحات زدند؟ پس چرا امروز سعي مي‌شود به هر بهانه‌اي آنان را ناجوانمردانه از صحنه حذف كرد؟پاسخ به اين سئوال شايد حاوي اين نكته اساسي باشد كه اقتدارگرايان نيز به خوبي خود اصلاح‌طلبان دريافته‌اند كه رمز شكست اصلاح‌طلبان در گذشته تفرقه بوده است و امروز به مدد محمد خاتمي و عقل جمعي، ائتلاف جايگزين تفرق شده است و اين امر جز نويد پيروزي در آينده نخواهد بود.

هدف‌ها و نتايج سفر بوش به خاورميانه
روزنامه قدس در سرمقاله امروز خود به تشریح اهداف سفر یک‌هفته‌ای بوش به خاورمیانه پرداخته است. سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد؛ هدف بوش از چنین سفری، جلب حمایت لابی یهود به سود جمهوری‌خواهان در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا، انعقاد قرار‌داد‌های نظامی با اعراب و تلاش برای پاین آوردن قیمت نفت بوده است.

این روزنامه در سرمقاله خود تاکید کرده است: «درخصوص هدف‌هاي اعلام نشده بوش مي‌توان گفت كه وي در سفر خاورميانه‌اي خود به چيزي دست نيافت كه از آن براي كسب حمايت افكارعمومي آمريكا از نامزدهاي حزب جمهوري‌خواه استفاده كند.»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)