تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

جورج بوش وارد عربستان سعودی شد

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه وارد ریاض شد. این اولین دیدار وي از عربستان سعودي است که به منظور همراه کردن ملک عبدالله با استراتژي آمریکا در مورد ایران، صورت مي گیرد.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، جورج بوش وارد ریاض شد تا در یک سفر دو روزه پادشاه عربستان را برای همکاری با این کشور علیه ایران متقاعد کند.

گفته شده است که در این فرصت جورج بوش می خواهد به ملک عبدالله پیشنهاد کند تا همه تلاشش را براي پیشبرد توافق منجر به صلح بین اسرائیل و فلسطین بکند. اما هدف اصلی بوش در این سفر دور کردن تهدیدی به نام ایران است.

رادیو بین المللی فرانسه گفته است که « افزایش قدرت ایران شیعه، کشور هاي سني حاشیه خلیج فارس را روز به روز نگران تر کرده است. هراس این کشورها در واقع از این است که مجددا جنگ آمریکایي دیگري چون جنگ در عراق دربگیرد و همه منافع آن بار دیگر نصیب ایران بشود.»

رئیس جمهور آمریکا که پس از سفر به اسرائیل وارد امارات شده بود، پس از سخنرانی تندی در ابوظبی علیه ایران، به سوی ریاض حرکت کرد. وی در مدت اقامت دو روزه خود علاوه بر گفتگو با پادشاه سعودی، از چند مرکز فرهنگی این کشور نیز بازدید خواهد کرد.

جورج بوش که خانواده اش رابطه ای دیرینه و نزدیک با خانواده سلطنتی عربستان دارند، در این سفر تلاش می کند که دولت این کشور را به همراهی بیشتر با آمریکا ترغیب کند.

اما آیا عربستان آماده است تا روابطش را با همسایه اش ایران، فدا کند؟ رادیو فرانسه از قول سعود الفیصل، وزیر امورخارجه عربستان گفته است که «هماهنگي و صلح در میان کشورهاي منطقه، برای این کشور ارجحیت دارد.»

از سوی دیگر رادیو فرانسه گفته است که جورج بوش که از لحاظ استراتژیک همچنان نگران امنیت کشورهاي عرب است، به عربستان سعودي پیشنهاد فروش بمب هاي پیچیده به مبلغ بیست میلیارد دلار داده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)