تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

سيد‌جعفر شهيدي
روزنامه صدای عدالت به قلم عطاءالله مهاجرانی به زندگی و آثار جعفر شهیدی مورخ و ادیبی که روزگذشته درگذشت، پرداخته است.

مهاجرانی در این یادداشت، خود را شاگرد شهیدی خوانده و نوشته است: من هم شاگرد ايشان بودم و رساله دكترايم" بررسي سيرتحول انديشه سلمان فارسي" را با ايشان گذراندم. او با تاکید بر این نکته که با استادِ خود، دوستی بی‌نظیری داشته است، می‌آورد: مهمتر از آن با دكتر شهيدي دوست بودم. به گمانم اين بخت خوشي‌ست كه دانش آموز يا دانشجويي مجال آشنايي و دوستي با معلم و استاد خود را پيدا كند.‏
مهاجرانی در سوگ او می‌نویسد: دكتر شهيدي از ميان ما رفت. از درد كشيدن هم راحت شد. ماييم و آينه‌هايي كه در برابرمان نهاده است.

امّا امريكا
روزنامه آفتاب یزد سرمقاله امروز خود را به بازخوانی رابطه تاریخی و خصمانه ایران و آمریکا اختصاص داده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه به تاثیر مواضع تهران و واشنگتن در روابط داخلی و موضع‌گیری احزاب در این خصوص اشاره کرده و می‌نویسد: تا اویل دهه شصت در ميان گروه‌هاي سياسي و دولت‌مردان ايراني، اختلاف اساسي در خصوص رابطه با امريكا وجود نداشته است.

آفتاب یزد تاکید کرده است که رابطه با آمریکا در سال‌های بعد به اتهامی تبدیل شده که احزاب علیه یکدیگر به کار می‌برده و می‌برند.
این روزنامه با انتقاد از موضع‌گیری برخی از مطبوعات محافظه‌کار علیه اصلاح‌طلبان و اتهام افکنی غیر واقع‌بینانه برخی از جریان‌های محافظه‌کار به رقیب سیاسی خود مبنی بر آمریکایی بودن گرایش‌های سیاسی آنان، می‌آورد: متاسفانه يكي از روزنامه‌ها به همين بهانه، جبهه اصلا‌حات را بدون هيچ گونه استثناپذيري، مخاطب اظهارات جرج بوش معرفي كرد و اتهامات سنگيني را متوجه همه اصلاح طلبان نمود.

آفتاب‌یزد یادداشت خود را با این سوال که به پایان برده است که راستي در سال 67 كه كانديداهاي جناح چپ - اصلا‌ح‌طلبان- تمام كرسي‌هاي حوزه انتخابيه تهران را به دست آوردند، ابراز وسوسه و ترديد چه كساني نسبت به صحت انتخابات، موجب واكنش رهبر فقيد انقلا‌ب شد.

خاورميانه؛ تحولاتي كه در راه است
روزنامه جمهوری‌اسلامی در سرمقاله امروز خود سفر بوش به خاورمیانه را لکه سیاه بزرگی بر دامن کاخ‌سفید دانسته است.

این روزنامه هم چنین می‌نویسد که اعراب منطقه نیز چندان از سخنان بوش حمایت نکرده و به دیده تردید به آن نگاه کرده‌اند. این رزنامه با استناد به بخش‌های از سخنان بوش در مورد فلسطین و صلح خاورمیانه نوشته است: اين سخنان را فقط مي‌توان از ديكتاتورها يا سران قبايل نيمه وحشي قرون وسطي انتظار داشت، دوراني كه قانون جنگل بر اروپا حكومت مي‌كرد و دولت آمريكا نيز هنوز وجود نداشت.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با انتقاد شدید از مواضع بوش در نهایت نتیجه گرفته است: بوش كوچك از سفر خاورميانه‌اي خود با دست‌هاي خالي به آمريكا برخواهد گشت و اين شكست مقدمه‌اي خواهد شد براي تحولات عميقي در خاورميانه كه افول اين دولت استعمارگر را در اين منطقه در پي خواهد داشت.

بازي دو سر باخت
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود نوشته است بوش در سیاست خارجی خود حتی با گذشت 7 سال از آن هنوز در خانه اول ایستاده است.

این روزنامه با استناد به مقاله‌ یکی از روزنامه‌های چاپ آمریکا آورده است که محافظه‌کاران آمریکایی در این سال‌ها شکست سختی از ایران خورده‌اند. محمد ایمانی، یادداشت نویس امروز کیهان می‌نویسد که آمریکا برای بران این شکست تصمیم گرفته است در بعد داخلی با سرمایه‌گذاری کردن روی اصلاح‌طلبان ایران را تضعیف کند.

این روزنامه با بیان این نکته‌که آمریکا و وابستگان داخلی همیشه راه‌کار‌هایی برای زیر سوال بردن صحت انتخابات داشته‌اند. مهمترین برنامه‌های آنان را چنین برشمرده است: سياه نماياندن اصل انتخابات، مغشوش نشان دادن عمل‌كرد مجريان و ناظران، متشنج كردن انتخابات، ايجاد آشوب و قطب‌بندي، زمزمه و تبليغ بر سر نظارت بيگانگان بر انتخابات.
این روزنامه در پایان با انتقاد از مواضع نهضت آزادی در جریان انتخابات‌های گذشته و آتی، از روحانیون اصلاح‌طلب خواسته است راه خود را از آنان جدا کنند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)