تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

پشت پرده قطع گاز ترکمنستان

يك مقام آگاه در شرکت ملی گاز امروز اعلام کرد درخواست تركمنستان براي افزايش قيمت گاز صادراتي به ايران از حدود شش ماه پيش به مسئولان ایرانی اعلام شده بود و بی‌توجهی به اين درخواست، موجب بروز شرايط بحرانی در كشور شده است.

به گزارش زمانه و به نقل از اين مقام آگاه در تهران، واردات گاز از تركمنستان يك تجارت سودمند براي ايران است. روسيه كه نقش مهمی در تجارت گاز دارد و از واردكنندگان گاز تركمنستان به شمار مي‌رود، به راحتي زيربار این درخواست افزايش قيمت رفته است، اما ایران هنوز نخواسته است زیربار شرایط جدید خرید گاز ترکمنستان برود، به همین خاطر بحران‌های کنونی در ایران ناشی از همین امر است.

مقام‌های آگاه در تهران می‌گویند گازي كه از تركمنستان دريافت مي‌شود با سه برابر قيمت به تركيه صادر مي‌شود.

درحالي كه كمبود گاز در زمستان امسال از پيش انتظار مي‌رفت، اما مسئوولان كشور اعلام طرف تركمني در شش ماه گذشته را ناديده گرفتند. اگر به درخواست تركمن‌ها به‌موقع رسيدگي مي‌شد، نه شرايط كنوني براي كشور به وجود مي‌آمد و نه تجارت گاز با تركمنستان از دست مي‌رفت.

روسيه در پاسخ به درخواست تركمنستان اعلام كرده است كه در شش ماه اول سال 2008 هر هزار مترمكعب گاز را به بهاي 130 دلار و در شش ماه دوم به بهاي 180 دلار خريداري خواهد كرد.

این درحالی است که امروز برخی سایت ها از جمله تابناک یک سخنرانی منتشر نشده از احمدی‌نژاد درج کرده اند که در آن رییس جمهور اعلام کرده است که مدارک و مستنداتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروهی از داخل به ترکمنستان پیام داده‌اند گاز را قطع کند تاجنجال سیاسی جدید در داخل راه بیندازند.

نظرهای خوانندگان

اقلا می گفت ما چون ترکمن های داخل را به زاهدان تبعید کردیم ترکمن های خارج تلافی کردند.دروغ هم می خواهد بگوید زمینه سازی را بلد نیست /همینطوری هر مشکلی را به گردن این وان انداختن

-- حیران ، Jan 14, 2008 در ساعت 12:43 PM

اظهارات رييس جمهور توهم دشمن فرضي است!

-- ali ، Jan 14, 2008 در ساعت 12:43 PM

توجه نكنيد سي سال است كه اسير دشمن فرضي هستند حالا اين دشمن گريبان خودشان را گرفته است

-- farhad ، Jan 15, 2008 در ساعت 12:43 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)