تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

چرا حمايت نكند؟!

روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری باردیگر به موضوع حمایت آمریکا از جریان اصلاحات در ایران پرداخت است.

کیهان با انتقاد از اصلاح‌طلبانی که در قبال این حمایت سکوت کرده‌اند، می‌نویسد: برخي از آنان- تاكيد مي‌شود كه فقط برخي از آنان- ننگ وابستگي به آمريكا را نمي‌پسندند و مخصوصاً سوابق آنها نشان مي دهد كه نمي‌توانند در نقش ستون پنجم دشمن ظاهر و حاضر شوند.

از اين روي انتظار مي رفت بعد از اظهارات اخير جرج بوش، براي يك بار هم كه شده برآشوبند و اگر نمي‌توانند وابستگي طيفي از جبهه اصلاحات به آمريكا را نفي كنند، دستكم، پاي خود را از اين معركه- بخوانيد مهلكه- بيرون بكشند ولي از يك واكنش «حداقلي» نيز خودداري كردند.

شریعتمداری در تشریح این‌که چرا آمریکا از اصلاح‌طلبان حمایت می‌کند، چنین استدلال کرده است:
اولاً؛ این حمایت‌ها منحصر به اظهارات اخير رئيس جمهور آمريكا نبوده و سابقه‌اي به درازاي 10سال دارد.

ثانياً؛ حمايت آمريكا از جبهه اصلاحات به دليل همراهي اين جبهه با مواضع آمريكا و متحدانش است.

ثالثاً؛ روابط پنهان و نيمه پنهان برخي از دست اندركاران جبهه اصلاحات با سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا در حمايت بوش از اين جبهه بي‌تاثير نبوده و نيست.

فرصتي كه به آژانس برگشت

روزنامه تهران امروز در سرمقاله خود با اشاره به مذاکرات البرادعی در تهران با مقام‌های بلندپایه ایران می‌نویسد: امروز سخن حق جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بحران آفريني غرب در آگوست 2002 مبني بر صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي، اعتقاد شرعي و اراده ملي براي حركت نكردن به سوي سلاح هسته‌اي براي آژانس به اثبات رسيده است.

پرويز اسماعيلي مديرمسئول تهران امروز در ادامه با طرح این پرسش که البرادعي ايران را «شريكي بسيار مهم و با ارزش» براي آژانس خواند. چرا؟ چنین استدلال می‌کند که: ايران طي 5 سال گذشته تلاش‌هاي فراواني در جهت قدرتمندتر كردن استقلال در شوراي حكام و غلبه روي‌كردهاي فني بر سياسي برداشت كه تشكيل گروه قدرتمند «نم» (غيرمتعهدها) تنها يكي از آنها است.

فرصتي كه آمريكا از آژانس و هانس بليكس گرفت را ايران به البرادعي و ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل برگرداند. از اين رو تعجب آور نيست كه البرادعي بعد از 5 سال ايران را «شريكي بسيار مهم و با ارزش» براي آژانس و البته خود مي‌داند!

خطر بازگشت استبداد

روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود به نقد اندیشه‌ سیاسی غرب و خطر احیای استبداد در هر نظام حکومتی پرداخته است.

صالح اسکندری سرمقاله نویس امروز رسالت بر این باور است: خشت‌هاى ليبرال دموكراسى بر بنيان و شالوده استبداد چيده شده است. در دل همين دموكراسى فاشيسم كورپوراتيسم زاييده مى‌شود كه در واكنش به آن در پاسخ به ايده ژان ژاك روسو دموكرات مبنى بر اين‌كه “صداى مردم، صداى خداست” شعار استبداد واكثريت طرح مى‌گردد.

نویسنده سرمقاله در ادامه با رد نظام‌های فکری حکومتی در غرب و تایید شاکله حکومت جمهوری اسلامی می‌نویسد: در برابر اين گفتمان در فلسفه سياسى اسلام حكومت تنها از آن خدا و جامعه اسلامى مكانى براى اعمال اراده الهى است. در نمونه عينى نظام اسلامى كه متكى بر تز مترقى ولايت‌فقيه در ايران شكل گرفته اين شجاعت وجود داشته كه بر آراى عمومى جامعه مسلمان ايران تكيه شود.

اسکندری با هشدار به مردم در انتخابات آتی مجلس تاکید می‌کند: بدون ترديد در انتخابات اخير نيز مردم ايران متكى بر درايت و بصيرت انتخاباتى مانع آن مى‌شوند كه صحنه سياسى ايران ملعبه دست بيگانگان شود. در نهايت بايدتاكيد نمود كه استبداد مدرن زاييده ليبرال دموكراسى است و مردمسالارى دينى به واسطه نفخات الهى آن مصون از اين آسيب است.

درس‌هاي يك ديدار براي سياست‌مدار

روزنامه آفتاب یزد سرمقاله امروز خود را به نقد و بررسی دیدار البرداعی با آیت‌الله خامنه‌ای اختصاص داده است.
این روزنامه می‌نویسد: روز گذشته رهبري نظام، با جداسازي هوشمندانه آمريكا از ساير كشورها، به خوبي اين نكته را تبيين كردند كه فشارها بر پرونده هسته‌اي، از اختلاف اساسي كه ميان ديدگاه‌هاي داخلي، منطقه‌اي و جهاني ايران و آمريكا وجود دارد، ريشه مي‌گيرد.

سرمقاله‌نویس آفتاب یزد معتقد است ايــن سخنـان مـي‌تـوانـد بـراي بعضـي از دولت‌مردان و سياست‌مداران آموزنده باشد كه آن‌چــه قاطعيت را به اثبات مي‌رساند نه ظاهر سخنان بلكه نتيجه حاصل از آن سخنان است و بــه نــظـر مـي‌رسـد ورود عـالي‌ترين مقام نظام به موضوع و به حضور پذيرفتن آقاي البرادعي– كه شـايـد بـا پـروتـكل‌هاي مرسوم نيز تطابق كامل نـداشته باشد– نيز براي هدايت جريان پرونده براساس همين منطق و استدلال است.

آفتاب یزد در پایان نتیجه می‌گیرد: رفتار و گفتار ديروز رهبري مي‌تواند – و بايد– الگوي سياستمداران و تريبون داران با نفوذ باشد تا با تنظيم رفتار و گفتار خود، از يارگيري‌هاي ضد ايراني در مجامع بين المللي و در ميان افكار عمومي‌جهانيان جلوگيري كنند.

ديدار در عالي‌ترين سطوح

روزنامه اعتماد هم سرمقاله امروزخود را اختصاص به حضور البرادعی در ایران داده است.

این روزنامه در نقد مواضع کشور‌های پنج به علاوه یک در خصوص پرونده هسته‌ای ایران و تمایل آنان برای حل و فصل دیپلماتیک این مساله می‌نویسد: سفر محمد البرادعي به ايران كه روز جمعه صورت گرفت نيز به نظر مي رسد در راستاي اين خواسته بين‌المللي باشد چرا كه گفته مي شود او پيش از سفرش به ايران با مقامات آمريكايي به صورت تلفني گفت وگو كرده است و آنها انتظار خود را از ديدار البرادعي با مقامات ايراني مطرح كرده اند.

اعتماد در پایان سرمقاله کوتاه خود می‌نویسد: شايد نتايج مذاكرات ايران با البرادعي و همراهانش راه را براي مذاكره دوباره با خاوير سولانا مسوول سياست‌خارجي اتحاديه اروپا از يك سو و مذاكره با اعضاي گروه 1+5 از سوي ديگر باز كند و در اين ميان راه را بر صدور قطعنامه‌يي ديگر در قبال فعاليت هاي هسته‌اي ايران ببندد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)