تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

پرهيز از هم‌نوايي با بيگانگان
روزنامه قدس در سرمقاله امروز خود ضمن انتقاد از کسانی که روند انتخابات در ایران را زیر سوال می‌برند، نوشت که این کشور یکی از دموکرات‌ترین نظام‌های انتخاباتی را دارد.

این روزنامه می نویسد: نظام جمهوري اسلامي از بدو پيروزي تاكنون با اهتمام به آراي عمومي در اداره كشور، براساس مدل مردم سالاري ديني توانسته است با برگزاري انتخابات متعدد و متنوع، چهره‌اي دمكراتيك از نظام سياسي خود به جهانيان ارايه نمايد.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با مقایسه روند انتخابات در ایران و سایر کشور‌های جهان آورده است: رقابت‌هاي سياسي در جمهوري اسلامي ايران و اصول حاكم بر آن‌ها، نامزدها را به لباس اخلاق آراسته و به هنجارهاي بومي و ملي مقيد نموده است. اين درحالي است كه در كشورهاي مدعي دموكراسي، به دليل فقدان اخلاق، با وجود قدمت مشق دموكراسي، رقابت‌هاي انتخاباتي اغلب با خشونت‌هاي مرسوم و معمول توأم است و در آستانه برگزاري انتخابات به سوژه گسترده رسانه‌اي تبديل مي‌شود.

قدس در پایان درحمایت از شورای نگهبان می‌نویسد: دشمنان انقلاب اسلامي كه شوراي نگهبان را به عنوان يكي از موانع جدي دست‌يابي به هدف‌هاي خود مي‌بينند، هم‌واره در آستانه انتخابات با جنجال رسانه‌اي درصددند اين نهاد برخاسته از الگوي اسلاميت نظام را تضعيف نمايند، در حالي كه اين شورا مهمترين وظيفه خود را پاسداري از آراي مردم مي داند و تاكنون در مقاطع مختلف انتخابات، با وجود هجمه گسترده اپوزيسيون خارجي و منتقدان داخلي، بدون تأثيرپذيري از جوسازيهاي كاذب، با اقتدار وظيفه قانوني‌اش را انجام داده است.

ديدار شوم
روزنامه کیهان سرمقاله امروز خود را به سفر دوره‌ای رییس جمهور آمریکا به خاورمیانه اختصاص داده است.

این روزنامه می‌نویسد: اين سفر كه با هدف پيشبرد منافع رژيم صهيونيستي و تلاش براي تحريك كشورهاي منطقه عليه ايران صورت مي‌گيرد، به باور بسياري از ناظران سياسي از پيش شكست خورده است.

کیهان در تحلیل چرایی سفر بوش به منطقه براین باور است: وضعيت خاص آمريكا در منطقه كه با نشانه‌هايي چون از بين رفتن محبوبيت و وجهه اين كشور در خاورميانه و شكست‌هاي پي‌درپي در منطقه شكل گرفته، بوش را به اين فكر انداخته است تا با اتخاذ سياستي منفعلانه، براي بازسازي وجهه آمريكا و جمهوري‌خواهان تلاش كند تا در پرتو كاركردهاي رسانه‌اي، شايد وجهه اين كشور در انظار جهاني ترميم شود.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در بخش دیگری از تحلیل خود، می‌آورد: آنچه معلوم است يكي از هدف‌هاي بوش از سفر به خاورميانه ترساندن اعراب از ايران است. بوش مي‌خواهد در مقابل اسرائيل يك دشمن فرضي جديد به نام ايران براي اعراب بتراشد تا توجهات از اسرائيل دور شود و ايران تحت محاصره سياسي- امنيتي كشورهاي عربي قرار گيرد. اما آن‌چه تاكنون مسلم شده اين است كه آنچه در آمريكا روي كاغذ خوب به نظر مي آيد، در بين جهان عرب كمتر و كمتر متقاعد كننده به نظر مي رسد.

این روزنامه در پایان سرمقاله خو نتیجه می‌گیرد بوش به هيچ يك از اهداف آشكار و نهانش در سفر به خاورميانه دست نخواهد يافت و نهايتاً شايد به گرفتن چند عكس يادگاري در كنار سران كشورهاي عربي بسنده كند. سفر بوش به خاورميانه ديدار شومي است كه تاكنون دامن صدها بي‌گناه در جنوب بغداد، نوار غزه و منامه را گرفته است.

اصلاح‌طلبان و اصول‌گرايان در برابر آزمون برف
روزنامه آفتاب‌یزد سرمقاله خود را به بارش برف و تحلیل مواضع دو جریان سیاسی کشور در مدیریت سرمای چند روز اخیر اختصاص داده است.

آفتاب یزد می‌نویسد: اين حادثه، نجابت اصلاح طلبان و آشنايي آن‌ها با معضلات كشورداري را به‌خوبي در معرض قضاوت مردم و رسانه‌ها قرار داد. مراجعه به رسانه‌هاي نزديك به اصلاح طلبان نشان مي‌دهد كه آن‌ها به هيچ وجه حـاضـر نشـدنـد بـا بـزرگ‌نمـايي اشكالات مديريتي – كه برخي از آن‌ها به‌اندازه كافي بزرگ هست – بر زخم مردم زجر كشيده در استان‌هاي گوناگون نمك بپاشند. در حالي كه بدون ترديد، وقوع چنين حوادثي در دوره حكـومت اصلاح طلبان، با برخورد كاملا ً متفاوت اصول‌گرايان و رسانه‌هاي آن‌ها مواجه مي‌شد.

سرمقاله‌نویس این روزنامه با تشریح سیاست های انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات هشتم و رابطه آن با مدیریت سرما در کشور می‌آورد انتخابات مجلس هشتم بهترين فرصت براي بهره‌برداري تبليغاتي از نارضايتي مردم مي‌باشد، اما اصلاح‌طلبان حاضر نيستند به بزرگ‌نمايي مشكلات بپردازند.البته در اين ميان نمي‌توان تلاش بسياري از نهادهاي دولتي و حكومتي براي كاهش رنج‌هاي مردم را ناديده گرفت. سفر پرريسك رئيس‌جمهور به مازندران و تلاش او براي مشاهده مشكلات مردم به جاي اعتماد به گزارش‌هاي بازرسان و مشاوران نيز نبايد از نظرها دور بماند، اما اصـول‌گـرايان حاكم بر مجلس در اين زمينه وظيفه خاصي دارند و شرط امانت داري آنها اين است كه درهمين شرايط، بر بعضي ديدگاه‌هاي ابراز شده قبلي خود پافشاري نمايند تا در سال‌هاي آينده، مردم شاهد افزايش مشكلات مردم نباشند.

منافع ايران در خليج فارس
روزنامه اعتماد سرمقاله امروز خود را به سفر بوش و حادثه تنگه هرمز اختصاص داده است.

این روزنامه در بخش اول سرمقاله خود سفر بوش را آخرین فرصت آمریکا برای برقراری صلح در منطقه دانسته و می‌نویسد: جرج بوش آخرين تلاش‌هاي خود را درباره روند اين صلح صورت مي‌دهد درحالي‌که حتي خوش‌بين‌ترين ناظران سياسي منطقه نيز آن‌را حداقل در يک سال باقي مانده رياست جمهوري او غيرقابل حصول مي‌دانند.

این روزنامه همچنین با بررسی حادثه هرمز می‌آورد: اين حادثه که با پشتوانه وسيع تبليغاتي همراه شده است اين فرصت را براي رئيس جمهوري آمريکا که سفر او در منطقه گسترده خاورميانه حتي تا کويت نيز امتداد مي‌يابد، فراهم مي‌آورد که با دولت‌هاي اين منطقه درباره آن‌چه آمريکاييان تهديد ايران مي‌نامند گفت وگو کند و ذهن رهبران عرب را متوجه تهديدي کند که آن را باور ندارند.

اعتماد در پایان نتیجه می‌گیرد که اين مصداق و صدها مصداق ديگر که در تاريخ اخير جهان شاهد آن بوده‌ايم نشان مي‌دهد که کشورها بايد در برابر رويدادهاي نزديک به سرزمين خود حساس باشند و حتي واکنش ديپلماتيک و در صورت لزوم خشن‌تر، شبيه آن‌چه در بحران موشکي کوبا اتفاق افتاد نشان دهد.
بنابر همين اصل، خليج فارس جايي است که ايران منافع خود را در آن تعريف مي‌کند و اين منافع به همان اندازه که منافع خليج مکزيک براي آمريکا مهم است، براي ايران و حتي ساير کشورهاي حاشيه خليج فارس مهم است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)