تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران یخ زد، فردا مدارس ۱۳استان تعطیل است

بنا به اعلام ادارات آموزش و پرورش کشور، فردا مدارس 13 استان کشور از جمله استان گلستان، قزوین، زنجان، لرستان، تهران بزرگ، خراسان جنوبی، بوشهر، همدان، شیراز، مازندران، کرمانشاه، قم، اراک، اردبیل در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل است.

بنا به اعلام سازمان هواشناسی کشور، فردا در اکثر نقاط کشور برف خواهد بارید، شدت بارش برف بحدی است که علاوه بر تعطیل مدارس کشور، امتحانات بسیاری از موسسات آموزش عالی و دانشگاهها نیز به تاخیر افتاده است.

كاهش دماي هوا به 14 درجه زيرصفر در شب‌هاي تهران و بارش بي‌سابقه برف در این شهر و ديگر شهرهاي ايران، این کشور را به موزه‌يخي تبديل كرده است.این موزه یخی، مقام‌های ايراني را مجبور کرده است كه بعضي از اداره‌ها و مدارس را تعطيل كنند و بسياري از پروازهاي بين‌المللي و داخلي را لغو کنند.

به گزارش زمانه، اين شرايط آب و هوايي باعث بسته شدن بسياري از راه‌ها و رخ دادن تصادفات متعدد شده است. در تهران 14 ميليوني كه زندگي در شب و روز در آن متوقف نمي‌شود، طبيعت سلطه خود را بر مردم تحميل كرده و آن‌ها را به سكون اجباري واداشته است.

رسانه‌هاي ايران پيش از اين از گرفتار شدن هزاران نفر در بزرگراه‌هاي غرب تهران خبر داده بودند كه بسیاری از آن‌ها از مرگ نجات داده شدند. ارتفاع برف در بعضي از مناطق به دو متر مي‌رسد. ساكنان شهر‌های شمالی ایران با پوشيدن لباس‌هاي گرم و زمستاني راه رفتن روي برف و يخ را تمرين مي‌كنند، اما قطع گسترده گاز همان چیزی است که زمستان را بر مردم ایران تلخ کرده است.

منابع آگاه از ایران خبر می‌دهند دامنه قطع شدن گاز در آذربايجان‌غربي گسترش يافته است. با ادامه شرایط سرما و يخ‌بندان و افت فشار گاز، هم اكنون 39 درصد از مناطق آذربايجان غربي فاقد گاز هستند. در ماكو90 درصد، اروميه و سردشت60 درصد، مياندوآب 45 درصد، خوي و اشنويه 35 درصد، مهاباد 25 درصد، سلماس 15 درصد و پلدشت10 درصد قطعي گاز وجود دارد. قطعي گاز در آذربايجان غربي از اول دي از شهرستان سردشت اغاز شده و از دوازدهم ماه ابعاد گسترده‌تري يافته است از كار افتادن نانوايي‌هاي گاز‌سوز، مشكلات زيادي را براي مردم براي تامين نان مورد نياز ايجاد كرده است. مردم با تشكيل صف‌های طولاني در انتظار گرفتن سهميه نفت، گازوئيل و گاز مايع هستند. مدارس استان در چند روز گذشته به طور كلي تعطيل بودند.

مديركل حوادث غيرمترقبه استان لرستان هم اعلام کرده است با وجود صرفه‌جوئي در مصرف گاز و تعطيلي مدارس، مراكز آموزش عالي و ادارات طي دو روزگذشته، هنوز مشكل افت فشار و قطع گاز در برخي مناطق خرم‌آباد رفع نشده است. براي رفع مشكل كمبود گاز، امروز هم450 هزار ليتر نفت سفيد به‌وسيله تانكرهاي سيار در نقاط استان لرستان به ويژه شهرستان خرم ‌آباد توزيع شده است.

این در حالی‌است که صبح امروز احمدی‌نژاد در شوراي مشترك حوادث غير‌مترقبه استان‌هاي مازنداران، گيلان و گرگان دستورات لازم را براي رفع مشكلات مردم اين استان‌ها صادر كرده است.

در اين جلسه كه به رياست رئیس جمهور در ساری برگزار شد، احمدی‌نژاد پس از ارائه توضيحات لازم از سوي مسئوولان استان‌ها در خصوص مشكلات مردم ناشي از سرما، دستورات لازم را در جهت حل آن‌ها صادر كرد.

نظرهای خوانندگان

ENERGYE HASTEHEE HAGHE MOSALAME MASTTTTTTTTT

-- Farid ، Jan 11, 2008 در ساعت 10:48 PM

خیلی جالب بود اخبار ایران از گزارش سفر احمدی نژاد ، با ایشون مصاحبه کردند و گفت " ...به حمدلله از وقتی من اومدم فشار گاز داره زیاد تر میشه ... "

-- سینا ، Jan 11, 2008 در ساعت 10:48 PM

ostaan e SHIRAZ nadaarim!

-- AmirT ، Jan 12, 2008 در ساعت 10:48 PM

با سلام و عرض خسته نباشید، جدا عذر خواهی می کنم که رو در رویی ِ شما با نام و آدرس الکترونیک این خواننده کوچک همواره مصادف است با حضوری کوچک و ایرادی کوچک و غرغری کوچک!
اما باور کنید صرفا از سر صمیمیت است آقایان.
ایرادی که این بار بر شما خرده می گیرم و غر می زنم از این قرار است:
پاراگراف ابتدایی این خبر که در صفحه ی نخست نیز عینا نقل شده:
"بنا به اعلام ادارات آموزش و پرورش کشور، فردا مدارس 13 استان کشور از جمله استان گلستان، قزوین، زنجان، لرستان، تهران بزرگ، خراسان جنوبی، بوشهر، همدان، شیراز، مازندران، کرمانشاه، قم، اراک، اردبیل در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل است"
برادران گرامی! شما را به خدا دقت کنید. معمولا وقتی آدم می گوید "13 استان از جمله ..." باید تعدادی کمتر از 13 استان را ذکر کند؛ آخر گفته از جمله. ... اما باشد ایرادی ندارد. شما نام سیزده استان را بعد از "از جمله" بنویسید، اما تو را خدا دیگر ننویسید "13 استان از جمله ..." و بعد نام 14 استان را ذکر کنید.
قربان روی ماه همه تان بگردم! هربار که اشکالات کوچک سایت شما را ذکر می کنم، خوش و خرم (!) مطلبم را در میان نظرات می بینم و جوابی برایش نمی یابم و گاهی تغییری هم در آن اشکال، از جهت رفع نمی یابم.
فدای دستان زحمت کشتان شوم(!) نمی نویسم که نامم را در میان نظر دهندگان ببینم. می نویسم که رادیو زمانه را بی اشکال و استوار و حرفه ای بیابم.
پیروز باشید و پدرام.
....................................
زمانه ـ پدرام عزیز. ممنون از همدلی و همکاری هایت. حتما بیشتر دقت خواهیم کرد. باز هم ممنون از حسن توجه و دقتی که داری.

-- سامان ، Jan 12, 2008 در ساعت 10:48 PM

بله از حرف های احمدی نژاد هم می توان دریافت که فشار گاز زیاد شده ولی نه در لوله های گاز بلکه ...

-- آشنا ، Jan 12, 2008 در ساعت 10:48 PM

فقط خواستم خدمتتون عرض کنم که این تعطیلی های گسترده هیچ ربطی به یخبندان نداره!مگه اولین باره که برف میاد و یخبندان میشه؟اصلا تا به حال کی امتحانات دانشگاهها به تعویق افتاده ؟ اونم به خاطر یخبندان!!!
قضیه از جای دیگه آب می خوره!بحران اساسی کمبود گاز!نمیدونم شما ها یا نمیفهمین یا نمیخواین که بفهمین!سرما امسال زیاده اما نه اینقد که 2 هفته مدرسه ها تعطیل شه!دولت داره زور میزنه یه جوری مصرف گاز پایین بیاد همین!

-- پویا ، Jan 12, 2008 در ساعت 10:48 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)