تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

البرادعی وارد ایران شد

محمد البرادعي، رئيس آژانس انرژی اتمی سازمان ملل روز جمعه براي انجام مذاكراتي درباره مسائل معوقه مربوط به برنامه‌های هسته‌اي ايران وارد تهران شد.‌

اولي هاينونن مدير روابط خارجي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ويلموس چروني هماهنگ كننده سياست خارجي آژانس، البرادعي را در اين سفر همراهي مي‌كنند. از سال 2003 تاكنون اين ششمين سفر البرادعي به ايران در خصوص برنامه هسته‌اي اين كشور است.


گفته می شود هدف از سفر البرادعی به ایران نتیجه گیری از تحقیقات سالهای اخیر آژانس است ( عکس از ایسنا)

به گزارش زمانه، البرادعی در شرایطی در ایران به‌سر می‌برد که غرب هم‌چنان بيم دارد كه فعالیت‌های هسته‌ای اين کشور منجر به دست‌یابی به سلاح‌هسته‌ای شود. تحلیل گران سیاسی معتقدند هدف البرادعي از اين سفر روشن كردن نكات مبهم برنامه هسته‌اي ايران است.

اين سفر البرادعي هم‌زمان با ديدار جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا از خاورميانه صورت مي‌گيرد كه ايران را تهديدي براي صلح جهاني خوانده و براي مهار این کشور در صدد جلب حمايت کشورهای عرب است. ايران و آمريكا اكنون درگير يك اختلاف ديگر بر سر يك حادثه دريايي در تنگه هرمز شده‌اند. واشنگتن مي‌گويد 3 کشتی جنگی آمریکا روز يكشنبه مورد تهديد قايق‌هاي كوچك ايران قرار گرفته اند. ايران مساله را يك برخورد عادي دانسته است.

البرادعي روز جمعه با غلامرضا آقازاده رییس سازمان انرژي اتمي ايران ديدار كرده است. برنامه روز شنبه وي، انجام ملاقات‌هايي از جمله با آیت‌الله خامنه‌ای، محمود احمدي‌نژاد و سعيد جليلي مذاكره كننده هسته‌اي ایران خواهد بود.

البرادعي هنگام ورود به تهران از اظهار نظر مطبوعاتي خودداري كرد. ايران در ماه سپتامبر اعلام كرد كه آماده است به يكايك مسائل باقي‌مانده پاسخ دهد ولي ضرب‌الاجل تعيين شده از سوي البرادعي براي پايان سال ميلادي جهت پاسخ‌گويي به اين مسائل نيز سپري شد و بسياري از مسائل هنوز لاينحل مانده است. به‌گفته ديپلمات‌هاي مستقر در وين، انتظار مي رود كه البرادعي خواستار برداشتن موانع موجود بر سر راه بازرسي‌هاي مورد نياز سازمان ملل براي تاييد عدم انحراف مواد هسته‌اي ايران به سمت توليد بمب شود و بر خاتمه دادن سريع تحقيقات مربوط به گذشته ايران تاكيد كند.

هم‌زمان محمد سعيدي معاون سازمان انرژي اتمي ايران اين سفر را فصل جديدي در همكاري‌هاي تهران و آژانس توصيف كرده است. او به خبرگزاری ایرنا گفته است روابط ميان تهران و آژانس به علت تلاش‌هاي ايران در جهت همكاري بر سرحل و فصل مسائل مهم و اساسي در خصو ص موضوع هسته‌اي وارد مرحله جديدي شده است.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با وجود چهارسال تحقيق درباره برنامه هسته‌اي ايران هرگز نتوانسته است صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران را تاييد كند و هدف از تازه‌ترين سفر البرادعي به تهران نتيجه‌گيري نهايي از تحقيقات در اين خصوص برآورد مي‌شود.

احمد خاتمي خطيب نماز جمعه امروز تهران نيز اعلام كرد اميدواريم البرادعي پس از مشاهده واقعيات گزارشي مثبت و واقع‌بينانه ارائه دهد و پرونده هسته‌اي ما را در آژانس به‌طور كامل مختومه اعلام كند.

مليسا فلمينگ سخنگوي آژانس اعلام كرده است البرادعي اميدوار است اين سفر به حل و فصل مسائل باقي‌مانده كمك و آژانس را قادر سازد تا درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي گذشته و كنوني ايران تضمين دهد.

كاندوليزا رايس وزير امور خارجه امريكا نيز پيش از سفر البرادعي به تهران از وي خواست به ايران براي همكاري كامل درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي گذشته‌اش فشار آورد. تام كيسي معاون سخن‌گوي وزارت امور‌خارجه آمريكا نيز روز پنج شنبه گفت سوالات زيادي درباره رفتار گذشته ايران وجود دارد كه اين كشور بايد به آن‌ها پاسخ دهد. آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران ماه گذشته دور جديد مذاكرات را درباره تحقيق درمورد منبع ذرات اورانيوم در مقياس تسليحاتي يافت شده در يكي از دانشگاه‌هاي تهران اغاز كردند. ايران در اين‌باره گفته است اين ذرات ناشي از تجهيزات خريداري شده از خارج است و نه فعاليت غني‌سازي در داخل ايران.

اژانس بين المللي انرژي اتمي در سال 2003 موارد ديگري را اعلام كرد كه براساس آن ذرات اورانيوم درجه تسليحاتي در جاهاي ديگري از اين كشور يافت شد، اما ايران اعلام كرد اين آلودگي ناشي از تجهيزات وارداتي است كه پيش از خريد در آن‌ها وجود داشته است.

يافته‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي‌اتمي از ايران در سال 2005 رفع اتهام كرد و اعلام كرد ذرات اورانيوم بسيار غني‌شده كه در بخش‌هايي از سانتريفوژهاي ايران يافت شده است در نتيجه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نيست و اين تجهيزات پيش از ورود به ايران حاوي اين ذرات بوده‌اند. بخش‌هايي از اين سانتريفوژها از پاكستان به ايران فرستاده شده بود. درحالي‌كه ايران به سوالات بسياري از آژانس درباره فعاليت‌هاي هسته اي گذشته‌اش پاسخ داده است، اما برخي مسائل نظير آلودگي‌هاي ناشي از ذرات اورانيوم بسيار غني‌شده كه در يكي از دانشگاه‌هاي تهران يافت شده است، هنوز لاينحل باقي مانده است.

نظرهای خوانندگان

آقای البرادعی يادتان باشد که شما به کشور امام زمان رفته ايد! کشوری که به اذن و در راه خدا دست می برند، پا می برند، شکنجه می کنند، تجاوز می کنند، زندانی می کنند از کوه پرت می کنند و تيرباران می کنند و به دار می زنند، بنا بر اين به طريق اولی دروغ می گويند چنانکه شما خودتان سالها ست آنرا آموخته ايد. اين تنها يک يادآوری ست آقای محمد البرادعی که بدانيد که اين حکومت در قاموسش حتا يک واژه راست و حقيقت نيست. آنها حتا اشداء علیالکفار و رحماء بينهم هم نيستند آهنا اشداء الکفار و اشداء بينهم هستند و خوشبختانه گر چه بطی و کند ولی روزی چنان دماری از هم در آورند که....

-- جمشيد از تهران ، Jan 11, 2008 در ساعت 08:33 PM

آقای البرادعی يادتان باشد که شما به کشور امام زمان رفته ايد! کشوری که به اذن و در راه خدا دست می برند، پا می برند، شکنجه می کنند، تجاوز می کنند، زندانی می کنند از کوه پرت می کنند و تيرباران می کنند و به دار می زنند، بنا بر اين به طريق اولی دروغ می گويند چنانکه شما خودتان سالها ست آنرا آموخته ايد. اين تنها يک يادآوری ست آقای محمد البرادعی که بدانيد که اين حمومت در قاموسش حتا يک واژه راست و حقيقت نيست. آنها حتا اشداء علی الکفار و رحماء بينهم هم نيستند آنها اشداء علی الکفار و اشداء بينهم هستند و خوشبختانه گر چه بطی و کند ولی روزی چنان دماری از هم در آورند که...اما ما اميدواريم که پيش از آن مردم کارشان را بسازند و پيش از آمريکا.

-- جمشيد از تهران ، Jan 11, 2008 در ساعت 08:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)