تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

موج تازه سرمای شدید و قطع گاز در بسیاری از شهرهای کشور

ايران شاهد سرماي شديد و بارش سنگين برف بي‌سابقه در چند دهه اخير است و بسياري از نقاط كشور تحت‌تاثير آن واقع شده‌اند به طوري‌كه برخي از جاد‌ ها به تازگي بازگشايي شده‌اند.

در تهران بارش برف سنگين و كاهش بي‌سابقه دماي هوا سبب شد تا مشكلات زيادي به‌وجود آيد و مقامات از مرگ 8 نفر بر اثر سرماي هوا و يخ زدگي خبر داده‌اند، از سوي ديگر در جاده‌هاي كشور نيز 40 هزار نفر در خودرو‌هاي خود به دام افتادند كه بسياري از آنان با كمك ارتش نجات يافتند.

حداقل20 نفر بر اثر تصادفات ناشي از بارش برف جان خود را از دست داده‌اند. مدارس، دانشگاه‌ها و بسياري از ادارات دولتي تعطيل شده‌اند و دولت از مردم خواسته تا در خانه‌هاي خود بمانند.براي نخستين بار در دشت‌هاي جنوبي نيز مردم شاهد بارش برف بوده‌اند و نگراني عمده در ارتباط با كاهش دماي هوا موضوع كمبود گاز است كه بسياري از خانه‌ها از طريق آن گرم مي‌شوند. فشار زيادي بر منابع تامين گاز وارد شده و فشار گاز در بعضي مناطق كشور كاهش يافته است و در برخي مناطق گاز قطع شده است.

دولت از همه مردم خواسته است تا در مصرف گاز صرفه‌جويي كنند و ايران صادرات گاز به تركيه را متوقف كرده كه اين نيز تاثيري در رفع نياز‌هاي داخلي نداشته است. بسياري از جاده‌ها و فرود‌گاه‌هاي اصلي كشور در حال‌حاضر بازگشايي شده‌اند و فرودگاه بين‌المللي جديد تهران در مواجهه با اولين زمستان پر برف خود دچار شلوغي و بي‌نظمي است و بسياري از مسافران به خاطر تاخير در پرواز‌ها مجبور شده‌اند پنج ساعت را در خوردو‌هاي و سالن‌های انتظار به منظور سوار شدن به هواپيما به سر ببرند.

در شهر‌های شمالی ایران، وضعیت هم‌چنان اضطراری گزارش شده است. شركت گاز گيلان می‌گوید گاز 2 هزار مشترك در حومه شهر تالش و تعدادي از روستاهاي اين شهرستان از ساعت 22 ديشب قطع شده است. فشار گاز در لوله‌هاي انتقال غرب گيلان به 110 پوند كاهش يافته و اگر مردم به طور جدي صرفه جويي نكنند ممكن است گاز شهرهاي ديگر استان هم قطع شود. مقام‌های محلی می‌گویند براي مناطقي از شهرستان تالش كه با قطعي گاز مواجه شده، سوخت جايگزين ارسال شده است.

براساس گزارش‌های رسمی هم‌اکنون راه 81 روستاي گيلان بسته است و تلاش براي بازگشايي ‌آن‌ها ادامه دارد. شركت توزيع نيروي برق گيلان هم از ادامه قطع برق 9 روستاي شهرستان صومعه‌سرا و 3 روستاي شهرستان فومن خبر داده است.

هم‌زمان با كاهش بي‌سابقه دما در مازندران، قطعي و افت فشار گاز زندگي هزاران نفر در قائمشهر را با بحران مواجه كرده است.

سایت‌های خبری در استان‌های شمالی هم از هجوم مردم به سمت نانوايي‌ها و جايگاه‌هاي عرضه نفت براي ذخيره‌سازي اين كالاها و افزايش 300 درصدي قيمت بخاري‌هاي برقي و وسايل گرمايشي گزارش می‌دهند.مهدكودك‌ها و بيمارستا‌ن‌ها با هشدارهاي داده شده از سوخت دوم استفاده مي‌كنند و مردم اين شهر براي گرم كردن منازل و حتي پخت غذا با مشكل مواجه هستند.

شهروندان قائمشهري براي تامين وسايل گرمايشي جايگزين متحمل مشكلات بسياري شده‌اند و مجبور به تهيه لوازم گرمايشي نفتي و برقي با قيمتهاي گزاف شده‌اند.

بسياري از ساكنين مردم اين شهر به دليل قطع طولاني مدت گاز در اين شهر به منازل بستگان خود به دور افتاده‌ترين روستاهاي اطراف شهر كه از هنوز از بخاري‌هاي نفتي استفاده مي‌كنند رفته‌اند.

قطعي گاز علاوه بر مشكلات ياد شده باعث سرايت بيماري‌هاي واگيردار از جمله آنفلوانزا در بين مردم اين شهر شده كه اين امر مراجعات مردم به مراكز درماني را افزايش داده است.

اكثر فروشگاه‌ها و اماكن تجاري شهر به دليل سرماي شديد و قطعي گاز تعطيل هستند و مردم براي رفع نيازهاي ضروري خود با مشكل مواجه هستند.

برخی گزارشها حاکی است مردم قائمشهر از صبح امروز باتجمع مقابل فرمانداري، بستن خيابان‌هاي اصلي و سردادن شعارهايي خواستار رفع هرچه زودتر مشكل قطع گاز اين شهر شدند.

از شهر‌های مرکزی ایران هم خبر می‌رسد وضعیت زندگی در شهر‌های قم و کاشان نامساعد است.

برف، کولاک و يخ‌بندان كه از روز يکشنبه(16 دي) در قم آغاز شده سبب بروز مشکلاتي در زندگي روزمره مردم و تردد شهروندان شده است.

لغزندگي معابر و خيابان‌ها بر اثر يخ‌زدگي باعث شد تا مدارس استان قم از روز يکشنبه تاکنون تعطيل شوند. همچنين ارتباط برخي روستاها با شهر قم مختل شده است.

در برخي روستاها ارتفاع برف به 50 سانتي‌متر رسيده است.مقام‌های دولتی در قم امروز اعلام کرده‌اند که 12 هزار مورد قطعی آب طی روز‌های اخیر گزارش شده است.و امتحانات نهايي دانش‌آموزان در روزهاي اول، دوم و سوم بهمن‌ماه و امتحانات داخلي هفته آینده برگزار خواهد شد.

بارش برف و يخ‌بندان بي‌سابقه در كاشان هم موجب لغزندگي معابر و خيابانها شده و تاکنون‪ ۳۲۸‬ نفر مصدوم برجای گذاشته است. 85 نفر از مصدومين هم اكنون در بيمارستان بهشتي كاشان بستري و بقيه به صورت سرپايي درمان شده‌اند.

بارش برف و برودت هوا در كاشان در‪ ۱۵‬سال گذشته بي‌سابقه بوده است

آخرین گزارشها از برخی نقاط تهران از جمله شرق تهران حاکی از افت شدید فشار گاز در این نواحی است که موجب سرمای شدید خانه ها شده است.

نظرهای خوانندگان

ey rozegar..........eyyyyyyy

-- f ، Jan 11, 2008 در ساعت 09:15 PM

motmaennan tamamieh masdooman kashani motorsavarayi boodan ke sor khordan

-- lمهدی طبا ، Jan 11, 2008 در ساعت 09:15 PM

هنگامي كه رييس جمهور شخصي مانند احمدي نژاد و رييس مجلس يك ... مانند حداد عادل باشد تكليف مملكت معلوم است. براي خودم و ديگر هموطنان متاسفم.

-- بدون نام ، Jan 11, 2008 در ساعت 09:15 PM

اگر ما هم مثل اروپا و آمريكا برق نيروگاه هاي اتمي داشتيم اينجوري نمي شد و حالا اين آمريكاييهاي از خود راضي ميگن شما كه نفت و گاز دارين نيروگاه مي خواهيد چي كار!

-- بدون نام ، Jan 11, 2008 در ساعت 09:15 PM

باباجون این سرما فقط در جنوب بی سابقه بود در بخش شمالی کجاش بی سابقه بود

-- dr jack ، Jan 11, 2008 در ساعت 09:15 PM

تصور کنین مثلا
امریکا همچین اتفاقی میافتاد انوقت آقایان چطور در بوق و کرنا میکردن اما حالا نمیزارن که گند کاراشون بالا بیاد.

-- بدون نام ، Jan 14, 2008 در ساعت 09:15 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)