تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

هزینه‌های اقتصادی تعطیلات ناگهانی
روزنامه سرمایه سرمقاله امروز خود را به بررسی تعطیلات و هزینه‌های تحمیلی آن بر اقتصاد کشور اختصاص داده است.

صادق رشیدی‌فر نویسنده سرمقاله‌ امروز سرمایه می نویسد: تعطیلات 100 روزه در اقتصاد ایران كه گاهی با تعطیلاتی مانند سه روز گذشته در مدارس و مراكز آموزش و ادارات دولتی همراه می‌شود در عمل كارآیی و بهره‌وری اقتصادی را به میزان زیادی كاهش داده است و در نتیجه 200 تا 250 روز از 365 روز سال را برای فعالیت‌های اقتصادی و آن هم با بهره‌وری پایین باقی گذاشته است. این در حالی است كه برخی كشورها تنها 40 روز از كل سال تعطیل هستند.

نویسنده تاکید کرده است که ریشه این تعطیلی‌ها در بطن دولت نهفته است: این‌كه دولت در اقتصاد ایران، بزرگ‌ترین مصرف‌كننده انرژی است و با جمعیت شش میلیون نفری كاركنان و كارمندان و ادارات و جمعیت 16 تا 20 میلیون نفری دانش‌آموزان و دانشجویان به مصرف انرژی و بیش‌ترین حجم ترافیك شهری شدت می‌بخشد، باعث شده كه در چنین روزهایی، برای مقابله با كاهش مصرف گاز و تردد بهتر در خیابان‌ها، ساده‌ترین راه، تعطیلی مراكز دولتی و مدارس تشخیص داده شود و به دنبال آن تعطیلی اقتصاد كشور و خدمات اداری و سررفتن حوصله مردم و خانوارها كه مجبورند در خانه‌ها بمانند و به سركار نروند و ... را شاهد باشیم.

مشكلات بدرقه و استقبال از حجاج
روزنامه همبستگی در سرمقاله امروز خود ضمن بازخوانی سنت بدرقه و استقبال حاجیان، در پیشنهادی به قلم آزادی آزادی‌منش نماینده سابق گناباد خواستار اصلاح ساختار چنین رسم و رسوماتی شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد:
الف- همان‌طور كه دولت استقبال از روسای‌جمهور و سایر مقامات‌خارجی مهمان را از فرودگاه به درون كاخ آن هم به مدت چند دقیقه محدود كرده است، استقبال از مقامات به شهرستان‌های كشور را ممنوع، ستادهای استقبال و... را منحل نماید تا این اقدام دولت برای شهروندان الگو شود.

ب- از طریق صدا وسیما با ساخت و نمایش فیلم‌های كوتاه و انیمیشن و بهره‌گیری از رسانه‌های مكتوب (نشریات) به فرهنگ‌سازی اقدام شود.

ج- سازمان حج و زیارت، حجاج و بستگان آن‌ها را نسبت به نكات منفی آگاه سازد و از آن‌ها بخواهد استقبال را در محله، خانه و یا مسجد محل برگزار كنند.
د- روحانیون در منابر و سایر رسانه‌ها اعم از دیداری و شنیداری و نوشتاری در سراسر كشور شهروندان را نسبت به پیامدهای منفی آن آگاه و اطلاع‌رسانی كنند و نهایتاً روحانیون كاروان‌ها در جلسات روزانه خود بر كاهش استقبال‌كنندگان در فرودگاه تأكید نمایند.

دولت‌مردان دقت کنند
روزنامه مردم‌سالاری سرمقاله امروز خود را به نقد عمل‌کرد دولت در ساماندهی مشکلات پیش‌آمده بر اثر برف و سرما در کشور اختصاص داده است.

این روزنامه به قلم عباس پازوکی می‌نویسد: واقعیت این است که در مورد رویدادهای اخیر بی‌توجهی‌های آشکاری از سوی دولت و مقامات مسوول صورت گرفته است. اساسا کار دولت برنامه‌ریزی برای جلوگیری از وقوع بحران است در این زمینه ضعف‌های آشکار دولت نهم کاملا مشهود است.

نویسنده در بیان ناکارآمدی سیاست‌های اجرایی دولت برای کاهش تلفات و خسارات ناشی از سرما، می‌آورد: آیا سازمان هواشناسی دولت نهم و دستگاه‌های ذی‌ربط پیش‌بینی نکرده بودند که اوضاع جوی به‌چه صورتی خواهد بود و اگر پیش‌بینی کرده بودند چه تمهیداتی اندیشیده بودند؟ چرا در این زمینه اطلاعیه صادر نشد و به مردم از طریق صدا و سیما هشدار داده نشد که ره‌سپار جاده‌ها نشوند؟

این روزنامه همچنین با اشاره به قطعی گاز در بسیاری از شهر‌های شمالی کشور، می‌نویسد: با این اوضاع و احوال به نظر می‌رسد که شایسته‌ترین اقدامی که دولت‌مردان می‌توانستند انجام دهند، عذرخواهی از مردم بزرگوار و نجیب ایران بود. آنها باید بدانند عمل‌کرد آن‌ها عواقب زیادی در روحیه و انگیزه مردم کشورمان دارد. دولت‌مردان باید بدانند به جای عذرخواهی کردن، ابراز رضایت از وضع موجود نمودن نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه بسیاری را دچار یاس و دل‌سردی می‌کند.

این ادعا و آن عمل‌كرد
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود به نقد و بررسی شعار‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان اختصاص داده است.

این روزنامه با تشکیک در واقعی بودن چنین شعار‌هایی از سوی اصلاح‌طلبان می‌نویسد: اصلاح‌طلبان زبان اقتصاد و معیشت گشوده‌اند، آیا می‌توان آن‌ها را باور كرد؟ چنین ژستی از جانب اصلاح‌طلبان تا چه حد باور خواهد شد؟ برادران اصلاح‌طلب ما تا اینجای كار را كه مسائل اقتصادی و معیشتی نقشی مهم در انتخاب‌های سیاسی مردم ایران دارد، تا حدودی درست فهمیده‌اند، آن‌چه فراموش شده این است كه ایرانیان مردمی باهوشند و تفاوت كلاه‌برداری و بازارگرمی با تلاش صادقانه را زودتر از آن‌چه اهل سیاست تصور كنند درمی‌یابند.

مهدی محمدی، سرمقاله‌نویس امروز کیهان معتقد است که این شعار فریبی بیش از سوی اصلاح‌طلبان نیست: «اصلاح‌طلبان می‌خواهند با شعار اقتصاد از مردم رأی بگیرند و همین كه قدم در صحن پارلمان گذاشتند «آن كار دیگر» بكنند.»

کیهان در پایان سرمقاله امروز خود با هشدار محافظه‌کاران هم می‌نویسد: از دیگ اقتصاد –اصول‌گرایان اگر به هوش باشند- برای اصلاح‌طلبان آبی گرم نخواهد شد. كسانی كه نه در سابقه خود عمل‌كرد درخشانی از اعتنا به امر معیشت مردم دارند، نه حالا برنامه روشنی برای بهبود آن ارائه داده‌اند و نه اساساً مبانی نظری و ذهنیت سیاسی شان اجازه می‌دهد دیكته می‌شود، گامی متفاوت با گذشته بردارند، می‌توانند مدعی خیلی چیزها باشند- چنان‌كه هستند- اما زندگی و درد معیشت مردم؛ نه!

رجزخوانی‌های بی‌حاصل
روزنامه جمهوری‌اسلامی در سرمقاله امروز خود به دلایل و زمینه‌های سفر رییس جمهور آمریکا به خاورمیانه پرداخته است.

این روزنامه با برشمردن سه دلیل، سفر 9 روزه بوش به خاورمیانه را حل و فص چنین مسایلی می‌داند:
1- جنگ 33 روزه لبنان این افسانه را باطل كرد و این بهانه را از سران عرب گرفت و مطالبات ملت‌های عرب را تقویت نمود. این فشار روانی شكننده‌ای ‌است كه بر سران رژیم صهیونیستی سنگینی می‌كند و آن‌ها را در موقعیت دشواری قرار داده است.

2- در داخل فلسطین‌ نیز شرایط بشدت غیرعادی است. اخبار و اطلاعات حكایت از شدت گرفتن مهاجرت معكوس یهودیان دارند و حتی حمایت یهودیان خارج از فلسطین اشغالی نیز از رژیم صهیونیستی كاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است. مبارزات مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی نیز اكنون به مرحله‌ای رسیده كه این رژیم را به استیصال كشانده است.
3- تلاش‌های آمریكا، فرانسه و رژیم صهیونیستی برای ایجاد تغییرات مورد نظر و مطلوبشان در لبنان طی حدود یك‌سال اخیر با شكست مواجه شده و این شكست سیاسی نیز بر مشكلات این رژیم افزوده است.

جمهوری اسلامی در پایان چنین نتیجه گرفته است که رجزخوانی‌های بوش علیه جمهوری اسلامی در آستانه سفر دوره‌ای به خاورمیانه عربی و صدور دستورالعمل برای دولت‌مردان سوریه علیه ایران در این چارچوب قابل تحلیل هستند. علت اصلی این رجزخوانی‌ها و مواضع ضد ایرانی دولت‌مردان آمریكائی این است كه آن‌ها از نفوذ فوق العاده جمهوری اسلامی در منطقه خبر دارند و همه شكست‌های خود و فرزند نامشروع خود اسرائیل را ناشی از همین نفوذ می‌دانند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)