تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران صادرات گاز به ترکیه را بطور کامل قطع کرد

صدور گاز ایران به تركيه از بامداد امروز به‌طور کامل متوقف شد.

به گزارش زمانه، ايران‌كه از هفته‌های پیش صدور گاز به تركيه را كاهش داده بود، از بامداد امروز به‌طور كامل آن را قطع کرده است. ايران كه بايد روزانه 29 ميليون مترمكعب گاز طبيعي به تركيه صادر كند، از هفته‌های گذشته صدور گاز را دو ميليون مترمكعب در روز کاهش داده بود.

این کشور در حالي صدور گاز به تركيه را به كلي متوقف كرد كه قائم مقام وزارت انرژي تركيه از يك هفته پيش در ايران سرگرم مذاكره براي انعقاد قرارداد گاز با ايران است.

هيات‌مديره شركت سهامي خطوط لوله نفت و گاز تركيه (بوتاش) صبح امروز با تشكيل جلسه فوق‌العاده، راه‌هاي جبران كسري ايجاد شده در عرضه گاز را بررسي کرده‌اند. در سال‌هاي گذشته نيز كه ميزان صدور گاز ايران به تركيه كاهش مي‌يافت، به دليل نبود مخازن ذخيره گاز در تركيه، اين كسري از روسيه تامين مي‌شد.

از سوی دیگر، به گفته یک مقام مسئول در شرکت بوتاش ترکیه، مقامات ایرانی علت این امر را مشکلات فنی عنوان کرده اند. اما برخی از مسئولان اقتصادی ترکیه گفته اند، قطع صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه برای افزایش قیمت گاز صورت می گیرد و دلایل فنی ندارد.

به گزارش رادیو زمانه از آنکارا به نقل از خبرگزاری های ترکیه، یک مقام ترک که نامش فاش نشده است اعلام کرد: " احتمال کاهش واردات گاز از ایران را می دادیم اما اکنون صادرات گاز ایران به ترکیه به طور کلی قطع شده است"

مقام مسئول ترک ادعا کرده است در روزهای پایانی هفته گذشته حجم گاز صادراتی ایران بسیار کاهش یافته بود و بعضا جریان گاز به طور کامل قطع می شد، اما دوباره بعد از چند ساعت گاز جریان می یافت. این منبع افزود: اکنون که خط لوله خالی از گاز است معلوم نیست چه زمانی گاز دوباره جریان یابد.

از سوی دیگر حلمی گولر وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی تی.وی 8 ترکیه از رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه خواست وارد عمل شود. وی اضافه کرد: در ده روز گذشته به دلیل موج سرما در ایران حجم صادرات گاز به ترکیه از سوی آن کشور به پائین ترین حد خود رسیده است.

حلمی گولر ضمن اذعان به بی نتیجه بودن مذاکرات با مقامات و وزرای مسئول ایرانی از اردوغان خواست شخصا با احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت کند. شایان ذکر است طی چند روز گذشته جریان گاز وارداتی ترکیه از اوکراین نیز کاهش یافته بود.

از چند مدت قبل و با توجه به قراردادهای گازی منعقد شده بین ترکیه و ایران بسیاری از شهرهای بزرگ ترکیه به شبکه سراسری گاز طبیعی وصل شده بودند که با قطع جریان گاز ایران تردیدهای جدی در زمینه تأمین گاز مصرفی ترکیه به وجود آمده است.

گفتنی ست با آغاز موج سرما در ایران، چندین شهر شمالی و شمال غربی کشور طی روزهای گذشته با قطعی گاز روبه رو بودند که علت این امر توقف صادرات گاز ترکمنستان به ایران و نیز افت فشار گاز اعلام شده بود.

نظرهای خوانندگان

tanha kare dorosti ke dolate iran dar in 30 sale anjam dade hamin boode.turkha kheyili dige khodeshoono gom kardan...

-- alen ، Jan 14, 2008 در ساعت 01:12 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)