تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وضعیت اضطراری در ایران به دنبال موج سرما

به دنبال موج سرما و بارش شدید برف در نقاط مختلف ایران هیأت دولت فردا و پس‌فردا را در تهران تعطیل اعلام کرد.

از روز گذشته سرمای شدید سبب تعطیلی مدارس بسیاری از شهرهای شمالی و لغو پروازهای بین‌المللی و بخشی از پروازهای داخلی این کشور شده بود.

به گزارش زمانه، ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه در ایران امشب جلسه‌ای اضطراری تشکیل داده است. در این جلسه که با حضور همه اعضای ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور برگزار شده، در خصوص امداد‌رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی بارش سنگین برف و سرمای هوا در مناطق مختلف کشور تصمیمات راهبردی گرفته شده است.


سرما و یخ‌بندان بی‌سابقه در نیم‌قرن اخیر در ایران، بسیاری از کارهای روزمره را مختل کرده است (عکس از ایسنا)

مدارس ابتدایی و راهنمایی تهران و اغلب شهرهای شمالی ایران امروز تعطیل شدند و تمامی پروازهای داخلی شرکت هواپیمایی ملی ایران (ایران ایر) از مبداء فرودگاه مهرآباد لغو شد. باند فرودگاه خمینی نیز که برای پروازهای خارجی از آن استفاده می‌شود، بسته شد و همه پرواز‌های این فرودگاه به حالت تعلیق درآمد.

بنا بر این گزارش، بسیاری از راه‌ها و جاده‌های کشور به ویژه در شمال غربی ایران که کوهستانی است، از نخستین ساعات امروز مسدود شده است. پیش بینی می‌شود بارش شدید برف طی روزهای آتی نیز ادامه یابد و دمای هوای تهران به 11 درجه زیر صفر برسد.

مسؤولان دولت ایران از مردم خواسته‌اند با توجه به پیش‌بینی کاهش دما در روزهای آتی در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

رییس سازمان هواشناسی کشور از کاهش محسوس دمای هوا در ساعات امشب و فردا شب در برخی استان‌های کشور خبر داده و گفته است که این سرمای کم‌سابقه به افت فشار در منابع گاز و سوخت‌رسانی منجر خواهد شد و ضروری است مردم کمال صرفه‌جویی را به کار بندند تا با قطعی گاز و برق مواجه نشوند.

علی‌محمد نوریان اعلام کرده که این افت دما که در دی ماه 50 سال اخیر در کشور کم‌سابقه است و در تهران دما هوا امشب به 9 درجه زیر صفر و فردا شب به 11 درجه سانتی‌گراد زیر صفر خواهد رسید. در این ارتباط به همه نهادها و دستگاه‌های مسؤول دستور آماده‌باش داده شده است.

از صبح امروز در ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور در همه استان‌ها نشست فوق‌العاده تشکیل شده است. افزود این افت دمای هوا تا فردا شب ادامه دارد و پس از ان شاهد افزایش تدریجی دمای هوا خواهیم بود نوریان همچنین اعلام کرده در بخش‌هایی از جنوب ایران نیز بارش شدید باران موجب سیلاب خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، از صبح امروز فشار گاز در 15 شهر شمالی ایران و 200 روستای این منطقه به شدت افت کرده است.

گفته می‌شود به دلیل افت فشار خطوط انتقال گاز، گاز شهرهای فومن، صومعه‌سرا، رضوانشهر، اسالم، لیسار، تالش، حویق، استارا، لوندویل، ماسال، شاندرمن، پره سر، گوراب زرمیخ و بخش‌هایی از بندر انزلی با افت شدید فشار گاز روبه‌رو هستند.


یک هفته پیش حدود 12 شهر شمالی ایران به علت افزایش مصرف گاز و قطع تحویل گاز از سوی ترکمنستان چندین روز گاز نداشتند.


در همین ارتباط: بحران قطع گاز و برق در ایران

نظرهای خوانندگان

این بزرگترین یخبندان نیم‌قرن اخیر نیست! همین سال ۸۳ یا ۸۴ بود به گمانم، که تهران ۴ روز بی‌وقفه برف بارید و چهار روز هم تعطیلی داشتیم بعدش. آن موج سرما و آن برف عجیبی که آن‌قدر بارید و بارید که در بعضی خانه‌ها حتا باز نمی‌شد قابل قیاس با این وضعیت نیست. اما... کاش از آن سال کمی تجربه برای این موج سرما هم کسب می‌شد تا با بیست سانت برف فرودگاه‌ها تعطیل نشود و ... امروز بین مردم یک خبر دهان به دهان می‌چرخید: چندین هزار نفر مسافر در فرودگاه امام خمینی از صبح مانده‌اند چون پروازها لغو شده و هیچ ماشینی هم نیست که از وسط بیابان مردم را به تهران برگرداند. فکرش را بکنید؟ با این حساب مسکو و آلاسکا باید فرودگاه نداشته باشند کلاً!

-- مریم مهتدی ، Jan 6, 2008 در ساعت 06:54 PM

گزارش عجیبیست , زمانیکه من بچه بودم همیشه در تهران در طی دیماه برف شدید میبارید و مدارس روزها تعطیل میشدند و هیچوقت چنین مشکلاتی هم وجود نداشت . این نشان دهنده بی لیاقت بودن یک حکومت است که برای چنین روزهایی اصلا فکر و برنامه ریزی درست ندارد و نداشته . آقای احمدی نژاد بجای دخالت کردن در امور فلسطین و اسرائیل و کشورهای دیگر باید فکری برای اینروزها بکند ولی خوب متاسفانه سران مملکت از سواد و صلاحیت مملکت داری برخوردار نیستند زیرا که بجای اینها , متخصص دعا و جادو و جمبل و مسجد سازی هستند . خودشان در کاخهای گرم نشستند و به مردم گوشزد میکنند که در مصرف گاز صرفه جویی کنند . واقعا که تعجب اور و باعث شرم است .

-- shohreh ، Jan 6, 2008 در ساعت 06:54 PM

بنده هم مثل بسیاری از هموطنان از این حکومت لذت نمی برم ولی مشکلات ناشی از حوادث حساب نشده و غیر مترقبه مخصوص ایران نیست. همین دیروز سایت های خبری داشتند که در ایالت کالیفرنیای امریکا با آمدن یک جبهه هوای سرد کلی مردم بی برق شده بودند.

-- بهمن ب ، Jan 7, 2008 در ساعت 06:54 PM

سال 83 هم حسابی برف آمد اما فرق این دفعه با برف سال 83 این است که در آن سال حدا اقل دما به -5 رسید و به این شدت افت دما نداشتیم

-- farnaz ، Jan 7, 2008 در ساعت 06:54 PM

به آقای بهمن ب: حوادث غیرمترقبه؟ از هفته‌ی گذشته مدام اعلام کردند که یکشنبه-دوشنبه برف سنگین میاد و موج اصلی هوای سرد توی راهه! به این می‌گن غیر مترقبه؟ پس زلزله‌ی بم چی بود؟ درضمن الان که این چیزها را می‌نویسم آفتاب شدیدی توی آسمون داره می‌تابه و نصف برف‌های شمال غرب تهران هم آب شده. به هر حال هواشناسی‌ست دیگر!

-- مریم مهتدی ، Jan 7, 2008 در ساعت 06:54 PM

از وقتي كه شن گران شده ديگه شهرداري حيفش مي ايد شني متري نه هزار تومان را توي خيابان ها پخش كنه

-- بدون نام ، Jan 7, 2008 در ساعت 06:54 PM

عزیزانم این نکته از یادمان نرود که بنا به گزارش ها این موج سزما در 50 سال اخیر بی سابقه بوده و در این میان خیانت ترکمنستان در ارسال نکردن گاز به بهانه افزایش قیمت هم اضافه می شود

-- hhh ، Jan 7, 2008 در ساعت 06:54 PM

حضور سرکار خانم مریم مهتدی عرض میکنم وضع امریکا هم عیناً همین طورست که فرمودید. بنده خودم مقیم این کشور هستم (هر چند خوشبختانه نه در کالیفرنیا) و آنچه عرض کردم سر خودمان هم آمده است. منظورم از حوادث غیر مترقبه مسائلی است که از روتین معمول زندگی بیرون باشد. در مسأله کالیفرنیای اخیر هم یک هفته ای بود که مشخص بود چنین حبهه ای در راه است. فی الواقع به استثناء چند کشور مترقی تر در شمال اروپا باقی مردم عین ما فکر میکنند یعنی نمی آیند مقدار زیادی بودجه بی زبان را برای حوادثی مانند این که هر چند سال یک بار پیش میآید معطل کنند. بینش این است که هر وقت پیش آمد بالاخره یک راه حل مقطعی برایش پیدا خواهد شد.

-- بهمن ب ، Jan 7, 2008 در ساعت 06:54 PM

در تمام این مدت این دومین کامنت من در کل وبسایت رادیوی فخمیه زمانه بود. چشمم به عبارت آن دوستان در این نوشته "فرودگاه خمینی" خورد و بی​منظور کامنتم گرفت، دو کلمه نوشته بودم: " "فرودگاه خمينی" يک تابوشکنی ديگر نه؟" کجای اين جمله حمله به آزادی بيان است؟ کجایش توهین یا افترا به رادیو زمانه یا دست اندرکاران یا خمینی یا کس دیگری است؟ چرا اين جمله را سانسور می​کنيد؟ جداً برایتان متاسف هستم.

-- پ.ص. ، Jan 8, 2008 در ساعت 06:54 PM

تعجبی ندارد کشوری که دومین ذخایر گاز و نفت در دنیا را دارد مردمش اینطور در تنگنا باشند وسالیانه شش ملیارد دلار از سرمایه های کشور بنزین وارد میشود چون سران کشورش نالایق هستند

-- احمد حجت ، Jan 9, 2008 در ساعت 06:54 PM

آقا جان ما نه انرژی هسته ای می خوایم نه گاز فقط یه مرد پیدا بشه و بما بگه که 71 میلیارد دلار پول بی زبان که فقط و فقط از یکی از راههای درآمد یعنی نفت در هشت ماه بدت آمده کجا رفته و کجا خذج شده. آیا غیر از سوء مدیریت و سوء استفاده هست؟ اگر غیر از اینه جواب بدن.

-- رضا خزایی ، Jan 9, 2008 در ساعت 06:54 PM

خيلي همه چيز خنده دار است

-- بدون نام ، Jan 10, 2008 در ساعت 06:54 PM

حالا دولت نمی خواد بی لیاقتی و بی کفایتی خودش را گردن دولت ترکمنستان بندازه،وقتی ما از نظر ذخایر دنیا دوم هستیم معلوم می شه که این دولت معنی مدیریت درست رو نمی فهمه ،خوب چکار کنیم دیگه ،حالا ما مردم بیچاره و در به در باید اخرش تاوان این بی لیاقتی بدیم و تو سرما یخ بزنیم.

-- معصومه - از رشت ، Jan 14, 2008 در ساعت 06:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)