تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حمیدعاملی، قصه گوی پرسابقه رادیو درگذشت

حمید عاملی صبح امروز در بیمارستان كسری تهران به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت، وی سال گذشته پس از چند دهه از کار قصه گویی در رادیو بازداشته شده بود.

حمید عاملی متولد سال ۱۳۲۰ در تهران بود و از سال ۱۳۳۴ فعالیت خود را در عرصه داستان‌نویسی در نشریه‌هایی چون «كیهان بچه‌ها» و «اطلاعات هفتگی» آغاز كرد و پس از آن در سال ۱۳۳۷ كار گویندگی را با برنامه «كار و کارگر» آغاز كرد و پس از آن در سال ۱۳۵۰ برنامه محبوب «راه شب» را اجرا كرد.


حمید عاملی که در رادیو به "باباعاملی" معروف بود پرسابقه ترین گوینده رادیوی ایران محسوب می شد.(مراسم بزرگداشت عاملی، عکس از ایسنا )

نقش «گروهبان والش» در نمایش رادیویی «جانی دالر» از جمله نقش‌های به یاد ماندنی او محسوب می‌شود و گویندگی در برنامه‌هایی چون «راه شب» و «قصه ظهر جمعه» از جمله فعالیت‌های درخشان او در عرصه گویندگی و اجرای نمایش رادیویی محسوب می‌شود.

حمید عاملی روایت حدود ۹۰۰ قسمت از مجموعه «هزار و یكشب» را هم در كارنامه خود دارد كه مجموعه مكتوب آن در ۲۵ جلد توسط اداره كل پژوهش‌های رادیو به چاپ رسیده است.

وی كه در سال ۱۳۸۲ از سوی وزارت فرهنگ «پیشكسوت اهل قلم» معرفی شده بود پس از ۴۹ سال فعالیت و در آستانه نیم قرن تلاش، در حالی‌كه «قصه‌های یك روز تعطیل» او در رادیو تهران پخش می‌شد، در سال ۸۵ از كار بركنار شد تا حكایت قصه‌گویی در رادیو ناتمام بماند.

در واکنش به مرگ این گوینده و مجری پرسابقه و محبوب رادیوی ایران، حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی و صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنان و پیامهای جداگانه ای درگذشت وی را تسلیت گفتند.

گفتنی ست که مراسم بزرگداشت حمید عاملی شش روز پیش در رادیو تهران برگزار شده بود. وی در آن مراسم گفته بود که پس از بازگشت از بیمارستان مجددا به رادیو بازخواهد گشت. از حمید عاملی 202 کتاب منتشر شده است.

نظرهای خوانندگان

کاش زمانه مي توانست اجراي راديويي يکي از قصه هاي هزار و يک شب به روايت حميد عاملي و يا صداي او را در نمايش راديويي جاني دالر براي دوستداران صداي او بگذارد.
يادش گرامي باد.

-- پرويز جاهد ، Jan 6, 2008 در ساعت 04:00 PM

واقعا دلم گرفت یادش زنده باد
تسلیت به ایرانیان و به خصوص جامعه هنری، ادبی وجامعه مطبوعات ایران
یادش گرامی
من هم با پیشنهاد آقای جاهد موافقم و کاش رادیو زمانه بخشی از داستان های شب جمعه و یا بخشی از برنامه راه شب را برای شنوگانش پخش کند. خیلی دلم میخواد که دوباره صدایش را بشنوم. دهه پنجاه فکر می کنم اوج کار و موفقیت عاملی بود. صدای او بهترین خاطرات کودکی و نوجوانی ام را به یاد می آورد.عاملی بخشی از خاطرات کودکی و نوجوانی و جوانی ملتی را هم با خود برد.
یاد او همیشه زنده است

-- اختر ، Jan 6, 2008 در ساعت 04:00 PM

یاد او را با پخش صدایش به بهترین شکل می توان زنده نگه داشت. خیلی از ما با شنیدن این صدا به گذشته خواهیم رفت بی آنکه تصویری از او در ذهن داشته باشیم، دریغ از فراموش کاری ما آدمها ...

-- نسرین ، Jan 7, 2008 در ساعت 04:00 PM

God bless "baba-Ameli" whom I grew up with his voice and sweet children's stories! I am heartily sorry and miss his voice! Please put some of his children's stories as well!

-- Azade ، Jan 7, 2008 در ساعت 04:00 PM

ايكاش خواب ميديدم ايكاش يكبار ديگر صداي نازين و دلنشين باباعاملي را مي شنيدم از وقتي كودك بودم تا حالا كه خودم صاحب يك كودك هستم روزها را به عشق رسيدن به جمعه و قصه ظهر جمعه سپري ميكردم و اكنون چگونه باور كنم كه صداي دلنشين او ديگر نيست يادش گرامي باشد آن عزيز رفته

-- مينا ، Apr 19, 2008 در ساعت 04:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)